Samtale om læremidlene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bildekomposisjon.
Hvordan intervjue en forsker?
Virkemidler og komposisjon
Tegneserier.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Vurderingskriterier og oppgaver
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Sammensatte tekster.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Filmtips Virkemidler.
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
”Morderne” Fra novelle til film.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Digital historiefortelling - prøv selv
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Skriving i begynneropplæringa
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Sammensatte tekster – dag Mål for dagen Videreutvikling av kunnskap om sammensatte tekster (forts. fra mandag) Få kunnskap om film som sammensatt.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Virkemidler tegneserier.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kapittel 14: Tale og lytte
Revidert læreplan i engelsk
Norges Musikkhøgskole
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Muntlig eksamen i fremmedspråk
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samtale om læremidlene IKT-verksted 20.1.12

Introduksjon Kontekst Klassetrinn Kompetansemål Spesielle utfordringer og muligheter knyttet til læremidlet

Faglig kvalitet Læremidlet skal formidle faglig god kunnskap og ikke inneholde faglig feil Læremidlet bør formidle god forståelse av det aktuelle emnet og fokusere mer på helhet, enn på detaljer Læremidlet må forholde seg på en korrekt måte til kilder

Kildebruk Alle kilder som er blitt benyttet skal angis Materiale (tekst, bilder osv.) som ikke er rettighetsklarert og er produsert av andre må ikke publiseres på internett Bilder som er common domain eller har creative commons lisens kan brukes, men angi kilden

Pedagogisk kvalitet Læremidlet må være relevant for den aktuelle brukergruppen Formidlingen må være språklig og faglig tilpasset brukergruppen Innholdet må forhold seg til ett eller flere kompetansemål i læreplanen og utforske en avgrenset problemstilling Læremidlet bør bidra til en allsidig kunnskapsbearbeidelse

Teknisk kvalitet Bra kvalitet på videoen: Gode bilder Klar lyd uten susing og godt lydnivå Tydelig tekst (om tekst brukes)

Stemmebruk God uttale Muntlig fremføring, Innlevelse uten å overdrive (avspeile innhold: saklig formidling, drama osv)

Litt om sjangervalg Kunnskapsformidlende læremidler som emnepresentasjon, dokumentar, reportasje og intervju, instruksjon Triggere (interessevekkere) som i særlig grad har som formål å skape interesse og engasjere, gjerne ved å appellere til følelsene. Triggere er ofte også en fortelling Fortelling digitale fortellingssjangre: videofortelling, bildefortelling) http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm

Dramaturgiske grep i en fortelling Fortellerteknikker og virkemidler fra drama og film kan tas i bruk også i faktaformidling Handler om å skape driv i en fortelling og å strukturere fortellingen og å bygge opp spenning rundt budskapet og poengene Strukturer fortellingen ved å dele inn i ulike deler: Anslag Starten på fortellingen skal vekke mottakerens interesse. Ikke avslør hele poenget med fortellingen, men kom med små drypp som gjør at mottakeren vil se og høre fortsettelsen på fortellingen. Problemstillingen/hovedkonflikten vises gjerne. Presentasjon Temaet og den nødvendige bakgrunnsinformasjon, personer og miljøer presenteres. Utdyping Utdyp presentasjonen, forsøk gjerne å appellere til mottakerens følelser. Opptrapping Konflikten/problemstillingen tilspisses. Løsning Handlingen når toppen, spenningen utløses og problemet ”løses”. Avtoning Problemet er ”løst” og fortellingen tones ned.

Kilde: http://www.jbi.hio.no/FoU/FoF/fortellingen.html

Bruk av virkemidler Bruk slike virkemidler bevisst. Ikke overdriv virkemidlene. Husk at det enkle ofte er det beste Overganger, zooming (inn og ut) og panorering Rytme og tempo

Panorering, tilting, zooming, bildeoverganger Panorering: Med panorering forsøker man å skape en bevegelse i bildet langs en horisontal linje Tilting: Med tilting skaper man bevegelse langs en vertikal linje Zooming: Med zooming vil man kunne skape en bevegelse der man enten nærmer eller fjerner seg fra et motiv i bildet Bildeoverganger 

Rytme (tempo) Rytme og tempo er viktige virkemidler både i forhold til bilder og lyd En kan for eksempel framheve et spennende moment i fortellingen (både med klipperytme og musikk) Prøv å legge inn flere bilder hvis fortellingen/presentasjonen virker stillestående Ved å ha med mange bilder med kort visningsvarighet(rask klipperytme) kan man skape et høyere tempo i handlingen Bruk av pauser er også med på lage rytme. Ikke vær redd for ha stille partier, dette kan utnyttes til blant annet å fremheve viktige poeng

Lys og farger Lys og farger kan skape spesielle stemninger i bilder Grønn: en nøytral farge som er verken kald eller varm, Den skaper ro, orden og balanse Blå: kald, virker beroligende Rød: varm, energi, oppmerksomhet, skremmende, dramatikk Gul: varm, sol, positiv Bruk av både fargebilder og sort-hvitt bilder kan skape veksling mellom nåtid og fortid eller mellom drøm og virkelighet http://www.youtube.com/watch?v=N3l6BEM0vmU

Billedutsnitt Billedutsnitt er den delen av bildeuniverset som fotografen har valgt å vise frem for oss Jo nærmere du kommer noe, jo mer vil du legge merke til detaljene, mens jo lengre unna man kommer desto mer vil man se av miljøet, landskap og objekters plassering i forhold til hverandre Det er normalt å dele billedutsnitt opp i seks deler: Ultratotalt bilde: Gi oversikt over alle personer eller store deler av omgivelsene. Skal fange opp helheten Totalbilde: Gir oversikt over alle personer, men bare deler av bakgrunnen. Viser tydeligere forholdet mellom personene og omgivelsene Halvtotalt bilde: Se bare en eller flere personer og ikke så mye av bakgrunnen. Egner seg godt til å vise samspill mellom flere personer Halvnært bilde: Retter mer fokus på detaljer ved personen eller personene. Kan for eksempel se ansiktsmimikken tydeligere Nærbilde: Ser vanligvis på en enkelt kroppsdel, for eksempel ansiktet. Brukes ofte for å vise følelser og reaksjoner. Kan ha stor virkningskraft Ultranært bilde: Dette brukes for å vise en enkelt kroppsdel i detalj, for eksempel et øye eller en munn. Et nærbilde av et øye som beveger seg kan være svært virkningsfullt

Kameravinkel Normalperspektiv: Kameraet og objektet står på samme horisontale linje Fugleperspektiv: Objektet befinner seg lavere enn kameraet. Froskeperspektiv: Objektet befinner seg høyere enn kameraet

Kameraføring Objektivt kamera: Kameraet viser oss personen(e) Subjektivt kamera: Kameraet viser oss hva personen(e) ser Fast kamera: Kameraet står stille, motivet er i bevegelse Bevegelig kamera: Kameraet beveger seg, enten med motivet eller omkring motivet Tilting: Kameraet beveger seg langs en vertikal akse. Panorering: Kameraet beveger seg langs en horisontal akse Zooming: Kameraet forandrer avstanden til motivet uten klipping

Auditive virkemidler Hvordan fortellerstemmen moduleres Gjerne veksle mellom indirekte og direkte tale og mellom flere stemmer Bruk av lydeffekter Bruk av musikk. Musikk kan få tak i følelsene våre. Derfor kan musikk bli valgt som modalitet når en spesiell følelsesmessig stemning skal uttrykkes eller understrekes

Stemmebruk Artikulasjon (tydelighet) Stemmestyrke Tempo og pauser Rytme og flyt Stemmeleie (høyt, lavt) Tonefall

Bruk av humor og ironi Gjerne morsom Men vær forsiktig med ironi og unngå overdreven, misplassert humor

Mer om bruk av musikk Spiller man den samme musikken inn over flere bilder kan dette binde fortellingen sammen Musikk kan skape en spesiell stemning og beskrive følelsene til de personer eller den situasjon som er avbildet Musikken kan ofte brukes til å bygge opp en spenningskurve i fortellingen. Musikken vil for eksempel øke i volum og takt frem til man når spenningsnivået og så vil den bli roligere etterpå Musikk som effektlyd kan være avgjørende for hvordan seeren tolker et bilde scene. Hvis en person på et bilde løper av gårde kan man gjennom musikk enten formidle at personen er lykkelig eller flykter fra noen Fravær av lyd og musikk kan også være virkningsfullt i noen sammenhenger

Samspillet mellom ulike modaliteter Læremidlene vi har laget er sammensatte tekster (sammensatt av bilder, lyd, tekster og musikk osv) Hvordan få et mest mulig optimalt samspill mellom de ulike modlitetene?