Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Morgenmøte Kjøretøyforskriften
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
CE-merking av byggevarer
Læring på arbeidsplassen
Praktisk info til prosjektkunder
Hva er Fretex ?.
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
Innovative offentlige anskaffelser
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Markedstilsyn og moduler
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Nye trafikkregler i Norge
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
Grunnleggende testteori
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Arbeid med bistand Rapportering.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
SUT prosessen - status og erfaringer.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
Samhandling leder/verneombud
Ansvarlig søkers rolle
Adressering i kraftbransjen
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Microsoft System Center Operations Manager 2007
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Dialogmøte om ladeinfrastruktur Oslo Lufthavn Konrad Pütz, Enova.
Inventardatabase Hovedprosjekt våren Oppdragsgiver Kunsthøgskolen Studie innen design, skuespill, dans osv Størst i Norge.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hvordan kan akkreditering bidra til færre ulykker i industrien
Felles sikkerhetsmetode for risikovurdering (CSM RA)
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
Velkommen til morgenmøte om ERTMS
Tema Utfordringer i tillatelsesprosessen Tillatelser til å ta i bruk
Juristsamling - Ålesund
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Utskrift av presentasjonen:

Tillatelser til å ta i bruk kjøretøy utrustet med ERTMS Jernbaneverkets erfaringer med godkjenningsprosessen SJT morgenmøte om ERTMS Oslo 11. september 2014 v/ Tor Egil Sæve Vi lager en signalstrategi fordi: Behov for godkjente signalsystemer – ebilock – merkur Aldrende signalanlegg – ATC (svenskene går for ERTMS) , releanlegg Samferdselsdep. har bedt oss om å lage en ERTMS implementeringsplan Samtrafikkforskriften stiller krav til det Prosjektet er utløst av behovet for å fornye aldrende eksisterende signalsystem. Ved en slik fornyelse vil det være mulig å designe anlegg med forbedret sikkerhet, oppetid og funksjonalitet som muliggjør en effektiv og sikker togdrift og forvaltning av infrastrukturen.

ERTMS ombordutstyr Agenda Ombordutstyr prosjektene Specific Transmission Module (STM) ERTMS On-board System (EOS) Ombordutstyr til Erfaringsstrekningen (ERTMS pilotprosjekt Østfoldbanen østre linje)

ERTMS ombordutstyr EOS STM ETCS FRS/GRS EOS SRS Utveckling Validering Godkänd ETCS/EOS JVS/AO Fungerande ETCS/STM ombordsystem STM FRS SRS Notifierad Utveckling Validering Godkänd STM JVS/AO

STM og EOS prosjektene STM Samarbeidsavtale Samarbeidet med Banverket/ Trafikverket og Ratahallintokeskus startet i 2001 samarbeidsavtale signert 2004. Rammeavtale inngått med Ansaldo Signal System AB i 2004 Leveranse av spesifikasjons- og utviklingsarbeidet Vilkår for serieleveranser og forvaltning av STM. SJT godkjenning i 2013 STM1N fra Ansaldo STS som samtrafikkomponent.

STM og EOS prosjektene EOS 1, V2.0 EOS 1, V2.1 EOS 3, V3.0 EOS 3, V3.1 Samarbeidsavtale Avtale mellom Jernbaneverket (JBV) og Banverket (BV) i 2007 Rammeavtale inngått med Bombardier Transportation Sweden AB i 2008 Utvikling og avrops muligheter (serieinstallasjoner) AOS_BV Release EOS3 Baseline 2.3.0d utstyr EOS 1, V2.0 EOS 1, V2.1 EOS 3, V3.0 EOS 3, V3.1 STM 1.3 STM 1.4 STM 2.0 STM 2.0

ERTMS Erfaringsstrekningen Drømtorp plo. Kråkstad st. Skotbu plo. Mysen st. Solsletta plo. Knapstad plo. Spydeberg st. Tornerud plo. Askim st. Løken plo. Heia plo. Botten plo. Rakkestad st. Bodal plo. Ise st. Hotvedt plo. Sarpsborg Fredrikstad Halden Moss Ski st. Oslo Tomter st. Sarpsborg st. Teststrekning Teststrekning

Erfaringsstrekningen Kjøretøyene

Erfaringsstrekningen Status ombordutstyr Robel 54.17 (1 stk.) Innehar tillatelse til bruk på klasse B-utrustet strekninger på det nasjonale jernbanenettet Testtillatelse på ERTMS Teststrekningen til 31.12.2014. Sertifiserings- og godkjenningsprosessen knyttet til klasse A-utrustet infrastruktur pågår. Togsett 69.02 (1 stk.) Tillatelse til transport og testkjøring på klasse B-utrustet strekninger det nasjonale jernbanenettet og på ERTMS Teststrekningen til 31.12.2014. LM7 (2 stk.) Fabrikkmontert ERTMS ombordutstyr Første ERTMS maskin ankommet Norge i uke 37. Tillatelse til transport og testkjøring på klasse B-utrustet strekninger det nasjonale jernbanenettet og på ERTMS Teststrekningen til 1.4.2015. T75 (9 stk. Flirt) Første togsett tas ut av trafikk medio september 2014 for start installasjon av ERTMS ombordutstyr.

Acceptance Process STM GP GA SA v. 20140201/TES 5 Safety Information Bombardier NoBo Train Operating Company CoC = Certificate of Conformity DoC = Declaration of Conformity DoV = Declaration of Verification GA = Generic Application GoIC = Group of Interoperability Constituents GP = Generic Product ISV = Intermediate Statement of Verification OB = Onboard SA = Specific Application SoC = Statement of Conformity CoV = Certificate of Verification DeC = Design Examination Certificate ISA Supplier SJT JBV Reviews and Accepts JBV Premiss 5 STM Safety Information Recorder DoC 6 External STM DoC STM National Requirements Compliance Report Recommendation for Approval CoC DeC DoC ISA Report Safety Case Approval Verification GP GA 1 2 3 4 7 8 9 GoIC ETCS OB GP Safety Case GoIC ETCS OB GP ISA Report GoIC ETCS OB GP CoC GoIC ETCS OB GP DoC EOS OB GA Safety Case EOS OB GA ISA Report EOS OB Assy ISV non-traintype 10 11 12 13 16 EOS OB SA Safety Case EOS OB SA ISA Report EOS OB Assy SoC CoV traintype EOS OB Assy DoV Permission to Use SA 14 Operational Safety Case 15 Commission v. 20140201/TES

Eksempel LM7; Sikkerhetsaktiviteter i JBVs ombordutstyrprosjekt Intern sikkerhetsplan for installasjon av EOS3 v3.1 på Kjøretøyet (Søker) Hensikten med sikkerhetsplanen er å beskrive sikkerhetsstyring i arbeidet med installasjon av EOS3 v3.1 på Kjøretøyet. Arbeidet som omhandles i en slik plan kan eksempelvis være: Beskrivelse av installasjon av EOS3 på Kjøretøyet. Hvordan vi planlegger å teste ombordsystemet Hvordan vi tenker å dokumentere sikker gjennomføring av testing Hvordan vi tenker å dokumentere sikker integrering av EOS3 i kjøretøyet og sikker integrering av kjøretøyet med EOS3 mot infrastruktur. Signifikansvurdering av endringen i henhold til felles metode for risikovurdering (CSM RA) av installasjonen. (Søker) Melding om endring av kjøretøy (ref kjøretøysforskriften §13) (Søker) Testplan for testing av installasjonen, hva som er utført i Østerrike og hva som skal utføres i Norge. (Søker) Risikoanalyse av testplan for tester som skal utføres i Norge (Søker) Søknad om transport– og testkjøring (ref kjøretøysforskriften §12) (Søker)

Eksempel LM7; Sikkerhetsaktiviteter i JBVs ombordutstyrprosjekt Risikoanalyse av sikker integrering av EOS3 i Kjøretøyet og sikkerintegrering av Kjøretøyet med EOS3 mot infrastrukturen (Søker). Farelogg for Kjøretøyet med EOS3 (Søker) Installasjonstester (Leverandør) Sikkerhetsbevis for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (Leverandør) ISA-rapport for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (ISA) Sikkerhetsvurderingsrapport fra asesserende enhet iht. CSM-RA (Søker, uavhengig enhet). Sikkerhetsrapport for EOS3-installasjon i Kjøretøyet (Søker) Søknad om tillatelse til å ta i bruk på klasse B-utrustet infrastruktur (ref kjøretøysforskriften §14-17) (Søker) Sertifisering fra Teknisk kontrollorgan (NoBo) av EOS3-installasjon i Kjøretøyet (NoBo) CE-konformitetsdeklarasjon Søknad om tillatelse til å ta i bruk på klasse A-utrustet infrastruktur (Søker)

Noen erfaringer/ refleksjoner Relativt nytt regime, vi lærer mens vi «går». Vi får bedre og bedre oversikt hvordan ting skal dokumenteres. Etter hvert som godkjenningsprosessen blir mer «standardisert» vil kommende prosjekter i større grad kjenne til hvilke aktører og dokumentasjon som skal involveres og produseres. Godkjenningsprosessen på ERTMS utstyret i rammeavtalen på klasse-B utrustet infrastruktur er gjennomført med JBVs Robel og er relativt forutsigbar for etterfølgende Kjøretøy. Prosessen knyttet til godkjenning av Robel på klasse-A utrustet infrastruktur begynner å falle på plass, men er p.t ikke gjennomført. Bra samarbeid med SJT Tidlig involvering. Etabler tett dialog. Tilsynet veileder om regelverket og forståelsen av dette. Å komme i gang tidsnok med godkjenningsprosessen er viktig Ise stasjon

Takk for oppmerksomheten! Rakkestad Ise