Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling 14.10.14 Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
Læring på arbeidsplassen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Veiledning av elever / lærlinger
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Lærlingordningen Bergen kommune
Lærekandidatordningen
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Opplæringskontorets hjørne
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
Utdanningsvalg 10.klasse
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen

Oppdraget Vi skal sammen finne fram til opplæringsmodeller som fungerer for voksne som er i arbeid, opplæringa skal i størst mulig grad skje på arbeidsplassen I Nord-Trøndelag har vi også som mål å få 60 deltakere fram til fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsearbeiderfaget

Hvem er med? 8 kommuner: Indre Namdal og Innherred samkommune, inkl 2 private barnehager Tre videregående skoler: Grong, Verdal, Levanger Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Opplæringskontoret for fag i kommunal sektor Tillitsvalgte fra kommunene Avdeling for videregående opplæring, NTFK Startet med 63 praksiskandidater og 3 lærlinger Og 60 veiledere ute på arbeidsplassene

Praksiskandidat PLUSS Opplæringsmodell i Nord-Trøndelag DIGITALE VERKTØY Minst 12 mnd veiledet Dokker, digital opplæringsbok (lærlingepermen på nett) praksis + Dokker gir NDLA., læremidler på nettgodskriving på 6 mnd Dokumentere arbeidsoppdrag og kompetansemål i skole og praksis(§3 -5 i oppl.loven) Fase: KartleggingFase: Opplæring i skole og bedrift EKSAMEN VG3 Teoriopplæring på videregående skole Samlingsbasert og praksisretta voksenopplæring Ansvar: Videregående skole VEILEDET PRAKSIS PÅ ARBEIDSPLASSEN Veileder på arbeidsplassen Ut fra læreplan og kompetansemål, tidligere erfaring Ansvar: Arbeidsgiver Veiledersamlinger, kompetanseheving og erfaringsdeling Ansvar: Avdeling for videregående opplæring (AVGO) Fagprøve PERSONLIG OPPLÆRINGSPLAN Realkompetanse- vurdering Ansvar: Videregående skole Praksisvurdering Ansvar: AVGO Karriereveiledning Ansvar: Karrieresenteret Avklaring praksisrullering Ansvar: Arbeidsgiver

Oppstart 66 stk «Sluttere» 7 stk Indre Namdal Innherre d Totalt Bestått eksamen Bestått fagprøve Av disse BUA91524 Av disse HEA257 Av disse Meget godt 3911 Stryk 1.gangs prøve 213 Oppmeldt til fagprøve 112

Respons fra deltakere Har fått mer innblikk i teori og kompetansemål Jeg synes det har vært veldig bra, hadde ikke tatt fagbrev uten dette prosjektet Uvant situasjon for meg som ikke har hatt noen skolegang siden ungdomsskolen, har mange år med praksis Bra, men tatt lang tid før jeg fikk praksisplass Lærerikt, litt rotete, men absolutt gøy. Synd at kommunen ikke legger forholdene til rette så dette med veileder fungerer Har fått fagbrev tross masse frustrasjon og er veldig tilfreds med det Lært at det er utrolig hva jeg kan få til – mot alle odds!

Respons fra veiledere Spennende og givende, men vanskelig å finne tid til å sette seg ned når man jobber på samme enhet. Positivt. Motivert og engasjert medarbeider. Ønskelig å kunne være på avdeling, å se henne i aksjon, mer enn det jeg gjorde. Men de andre var mine øyne. Interessant, givende og morsomt. Samtidig en god del utfordringer med å få deltagerne til å levere oppgaver. Positivt, lærerikt. Fikk holdt meg faglig oppdatert. Lærerikt og interessant. Morsomt å veilede folk med så mange års erfaring og interesse i å få fagutdanningen. Har også ansvar for veiledning av lærlinger og det er stor forskjell på en lærling og en som går fagbrev på jobb. Ble bedre kjent med faget og hva en fagarbeider er.

YON-vedtak 14.mai Yrkesopplæringsnemnda anbefaler å ta i bruk opplæringsmodellen Praksiskandidat PLUSS for voksne som er i arbeid, men modellen må prøves ut ytterligere før den kan implementeres i ordinært voksenopplæringstilbud. 2.Som et ledd i den videre utprøvingen av opplæringsmodellen må det ses på muligheten for at Nord- Trøndelag fylkeskommune fra høsten 2014 kan gi voksenopplæringstilbud i helse- og oppvekstfag som følger opplæringsmodellen. 3.Den videre utprøvingen av opplæringsmodellen må skje i samarbeid med de videregående skolene og arbeidsgiverne.

Plan for 2014 – tiltak ekstramidler Utvikle veilederstøtte i dokker (for alle fag) 1) bruksanvisning i dokker, tilpasset veiledere i bedrift 2) nettbasert veilederstøtte: veileders rolle, yrkespedagogikk/veiledningspedagogikk og verktøy Veiledernettverk/samlinger (for HO-fag) de videregående skolenes rolle i ny voksenopplæringsmodell, i samarbeid med arbeidsgivere, lærebedrifter og opplæringskontor Oppstart nye grupper (for HO-fag) a) kartlegge de med eksamen, som mangler fagprøve b) grunnlag for nye grupper ute i bedrift/kommuner