Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
Velkommen til samling
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Inntakskonferanse 2007.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Rådgiversamling
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Lærekandidatordningen
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Rutiner for samarbeid mellom videregående skoler, utdanningsavdelingen/inntak og PP- tjenesten i Vest-Agder fylkeskommune. 2014/2015 PPT

§ 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram  Elever tilmeldes fylkeskommunen fra kommunen innen med eget skjema inneværende år.  Hvis tilmeldingen med vedlegg oppfyller kriteriene for søke inntak etter § 6-15 sendes tilmeldingen fra utdanningsavdelingen til fylkeskommunal (FK) PP- tjeneste for sakkyndig utredning.

 PP-tjenesten (FK) fikk 4 tilmeldinger fra utdanningsavdelingen for sakkyndig vurdering etter §  3 sakkyndige vurderinger konkluderte med anbefaling om inntak etter §  1 sakkyndig vurdering konkluderte med at søkeren ikke oppfylte vilkårene for fortrinn til et særskilt utdanningsprogram etter § 6-15, men anbefalt inntak etter § 6-25.

§ 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram  For elever som søker fortrinnsrett etter § 6-15 skal PP- tjenesten (FK) utarbeide sakkyndig vurdering etter § Det skal konkluderes med om søkeren oppfyller vilkårene for fortrinn til et særskilt utdanningsprogram eller ikke.  Sakkyndig vurdering med tilråding om fortrinn etter § inneholder også tilråding om spesialundervisning i videregående skole etter § 5-1.  PP-tjenesten (FK) innkaller til møte med elev, foresatte og avgiverskole etter mottatt tilmelding fra utdanningsavdelingen for å bli kjent med elev og utfordringsbilde.  Sakkyndig vurdering sendes foresatte, avgiverskole og utdanningsavdelingen innen 15. januar.  Enkeltvedtak om inntak etter § 6-15 skjer innen 1.april.

§ 6-15  Skolen som eleven er tatt inn ved kaller inn til overføringsmøte fortløpende etter at inntaket er foretatt.  Enkeltvedtak om spesialundervisning i videregående opplæring fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (FK).

§ 6-17 (vg1) og § 6-30 (vg2/vg3) Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne  For elever som søker fortrinnsrett etter § 6-17 fattes enkeltvedtak om inntak innen 1. april.  Etter inntak innkaller aktuell videregående skolen i samarbeid med PP-tjenesten (FK) til et møte med elev, foresatte, avgiverskole, kommunal PPT og eventuelt andre samarbeidspartnere for å bli kjent og å se hvordan opplæringen skal tilrettelegges.  Videre avtaler om flere møter og eventuelt behov for ytterligere dokumentasjon (HABU, ABUP, individuell plan) gjøres i møtet.  PP-tjenesten (FK) utarbeider sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning etter § 5-1. Denne skal være ferdig utarbeidet i perioden 15. juni til 15. september.  Enkeltvedtak om spesialundervisning i videregående opplæring fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP- tjenesten (FK).

§ 6-30  For elever som søker fortrinnsrett etter § 6-30 (vg2/vg3) kaller skolen inn elev, foresatt, PP- tjenesten og eventuelt andre samarbeidspartnere til møte før 1. februar.  Avklare innsøking og behov for spesialundervisning. PP-tjenesten utarbeider ny sakkyndig vurdering dersom behovet for spesialundervisning er endret.  Denne skal være ferdig 15. juni.  Dersom behovet for spesialundervisning er stabilt og godt dokumentert kan det fattes vedtak om spesialundervisning for flere opplæringsår.

§ 6-18 (vg1) og § 6-31 (vg2/vg3) Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk  Gjelder elever som har rett til opplæring i eller på tegnspråk etter § 3-9, og som søker inntak til ordinær videregående skole med bruk av tolk.  Elever som søker inntak til knutepunktskoler § 6-40 (vg1).  Før vedtak om fortrinn til inntak etter disse bestemmelsene skal det foreligge sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (FK).

§ 6-19 (vg1) og § 6-32 (vg2/vg3) Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvida tid  Elever som har enkeltvedtak om utvida tid etter § 3-1, femte ledd, og som trenger flere år på vg1, skal tas inn på samme utdanningsprogram etter en individuell vurdering, og før inntak etter poeng.  Elever med vedtak om utvida tid etter § 3-1, femte ledd, skal tas inntil vg2 eller vg3 etter en individuell vurdering før inntak etter poeng.  Skolen tilmelder elevene til PP-tjenesten i 3. opplæringsår innen 1. november.  Sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten sendes til elev, skole og utdanningsavdelingen/inntak innen 31. desember.  Eleven mottar enkeltvedtak om utvidelse av opplæringsretten innen 15. januar.  Søknadsfrist 1. februar.

§ 6-22 (vg1) Søkere som har rett til spesialundervisning, og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene  1.søkerskole innkaller til møte i løpet av april/mai med elev, foresatte, avgiverskole, PP-tjenesten (FK), kommunal PPT og eventuelt andre samarbeidspartnere for å bli kjent og å drøfte hvordan opplæringen skal tilrettelegges.  Opplæringsmålet vil i hovedsak dreie seg om grunnkompetanse, men full kompetanse drøftes.  PP-tjenesten (FK) utarbeider sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning etter § 5-1 gjeldende for vg1. Denne skal være ferdig utarbeidet etter at inntaket er foretatt.  Enkeltvedtak om spesialundervisning fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (FK).

§ 6-35 (vg2/vg3) Søkere med enkeltvedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse  For søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning og som på grunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag.  Skolen kaller inn til møte i løpet av desember/januar.  I møtet avklares innsøking til neste skoleår. I tillegg drøftes videre behov for spesialundervisning.  PP-tjenesten (FK) utarbeider sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning som gjelder for vg2/vg3. Denne skal være ferdig utarbeidet etter at inntaket er foretatt.  Enkeltvedtak om spesialundervisning fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (FK).

§ 6-25 (vg1) og § 6-38 (vg2/vg3) Søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt  Vilkåret er at det må foreligge tungtveiende grunner, og at søkeren må ha særlige behov for dette. Behov for spesialundervisning er ikke et vilkår.  1. søkerskole kaller inn til møte med elev, foresatte, avgiverskole og eventuelt andre samarbeidspartnere for å bli kjent og å se hvordan opplæringen skal tilrettelegges.  Skolen vurderer om PP-tjenesten (FK) inviteres inn i møtet. Dette vil avhenge av behovet for spesialundervisning.  Dersom skolen ikke kan imøtekomme behovene innenfor egne rammer, og ønsker en vurdering av elevens vansker må eleven tilmeldes PP-tjenesten (FK) på vanlig måte.

Ordinære søkere med behov for spesialundervisning er søknadsfrist 1. mars.  Søkere som har hatt dokumenterte behov for spesialundervisning søker i Vigo med vedleggsskjema.  1.søker skolen drøfter enkeltsaker i to-team etter behov og med fokus på tilpasset opplæring. Skolen avgjør i samarbeid med PP-tjenesten (FK) om PP-tjenesten skal innkalles til møte.  1.søker skolen kaller inn til møte når eleven har hatt spesialundervisning på 10. trinn og gjennomgår behovet for tilrettelegging, og med fokus på tilpasset opplæring.  § 5-4: «Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte før det blir gjort sakkyndig vurdering»  Hvis skolen ikke kan imøtekomme behovene innenfor egne rammer, og ønsker en vurdering av elevens vansker må eleven tilmeldes PP-tjenesten (FK) på vanlig måte.

Lærlinger/lærekandidater: elever i vg2/vg3 som søker læreplass  Elever med grunnkompetanse som opplæringsmål, og søker læreplass som lærekandidater har søknadsfrist 1. februar, jf § 6A-4  Elever med fagbrev som opplæringsmål, og søker læreplass som lærlinger har søknadsfrist 1. mars, jf § 6A-4.  Der er viktig at skolen vurderer hver enkelt elev, og at dokumentasjon som har spesiell betydning for tilrettelegging i læretiden legges ved.  Skolen lager et notat om tilretteleggingen som det har vært behov for i PTF-faget, og hvordan dette har fungert.  Skolen kan kalle inn til møte når en bedrift vurderer å tegne opplæringskontrakt/lærekontrakt, og drøfter eventuelt behov for oppfølging og tilrettelegging i læretiden. Aktuelle deltakere kan være elev, foresatte, bedrift, PP-tjenesten, fagopplæringen, opplæringskontor og skolen.  Lærekandidater kan søke om spesialundervisning, jf § 4-2 Særlige retter og plikter for lærlingen og lærekandidaten