Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Advertisements

Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Go`Supervisor 2010.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Vi får Norge til å gro! Jordbruksforhandlingene innspill fra Nordland Bondelag Fokus på inntekt.
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Hvordan drive landbruk?
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NTRmeeting - Stryker og svakheter basert på våre erfaringer Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Dine penger= din fremtid
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Managementprogram Finansiell strategi
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Studieprogram i kjemi- og bioteknologi Evaluering høst 2006.
Ungdomsutveksling. "Rotary International mener dette arbeidet er av stor betydning og oppfordrer Rotaryklubbene sterkt til å engasjere seg i ungdomsutveksling".
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Ny Fronterinnstallasjon
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Webgenerering av personlig side Veileder:Tor Lønnestad Arbeidsgiver:Roy Istad Prosjektleder: U Ulf Krohne Prosjektmedarbeider: U Bjørnar Danielsen.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Masterprogram i sykepleie
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Organisering og økonomi
OBSERVASJON av tolærertimer
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2. Rekruttering Rekrutteringen må økes for å sikre studiets fremtidRekrutteringen må økes for å sikre studiets fremtid 3. Personellressurser Personellressursene må dimensjoneres bedre med hensyn til programmets størrelsePersonellressursene må dimensjoneres bedre med hensyn til programmets størrelse 4. FoU ● FoU må inkorporeres på en oversiktelig og strukturert måte. ● FoU må inkorporeres på en oversiktelig og strukturert måte. Fagplanutvikling på Bioteknologiprogrammet

1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. Et opptak på 30 studenter hvert år vil (ideelt) gi 5400 studiepoeng i året, altså 90xkr ,-. Totalt en studiepoengsinntekt på kr ,-. Et opptak på 40 studenter hvert år vil gi kr ,-, altså en inntektsdifferanse på kr ,-. For å dekke opp 3 klasser (på studenter) med 60 studiepoeng undervisning trenger vi 9 lærere og 2 lab.ingeniører, dvs kr ,-. Av disse må det være 4-5 kjemifaglige lærere, resten dekkes av almennfag og andre. NB ! Miljø og kjemi utgjør kr ,- i inntekter !!!

2. Rekruttering Rekrutteringen må bedres noe for å sikre studiets fremtidRekrutteringen må bedres noe for å sikre studiets fremtid I dag har Bioteknologi ett (ressurskrevende) rekrutteringstiltak (klassebesøk) utenfor de sentrale tiltakene. Miljø er et satsingsområde for HiO, noe som kan utnyttes av Biotek- programmet ? Hva gjør Biotek-programmet spesielt ? Hvorfor er vi ikke på messer og profilerer oss selv ? Hva er våre studenters klare ”nisjer” som vi (og studentene) kan bygge på i den profilen dette studiet skal ha ? Fagplanutvikling på Bioteknologiprogrammet

3. Personellressurser ● Personellressursene må dimensjoneres bedre med hensyn til ● Personellressursene må dimensjoneres bedre med hensyn til programmets størrelse programmets størrelse Større fokus på utnyttelse av det personellet som er avsatt til programmet. Hvor store skal våre ambisjoner på programkvaliteten være ? Satser vi på riktige hester ? Hva med ekstern profilering ? Administrerer vi studiet hensiktsmessig ? Fagplanutvikling på Bioteknologiprogrammet

Personellressurser: 1.Reduser antall lab’er og obligatoriske øvelser. 2.Slutt med møtereferater på programmøtene – innfør aksjonsliste. 3.Avklar roller og innfør større krav til standarder. 4.Innfør kontortider for studentene. 5.Bygg om hovedprosjekt-opplegget. 6.Still generelle krav til studentenes selvstendighet. 7.Bruk alle tilgjengelige ressurser i hverdagen (administrative ordninger, stud.asser, tillitsvalgte, andre programmer, osv) 8.Bruke mer gjesteforelesere og stud.ass Fagplanutvikling på Bioteknologiprogrammet

4. FoU FoU må inkorporeres på en oversiktelig og strukturert måte. FoU må inkorporeres på en oversiktelig og strukturert måte. Er det fornuftig at vi etablerer en FoU-faglig nisje ved programmet ? Hva skal vi velge av faglige FoU-retninger (fanesaker !!). Hvorfor ikke satse mer på oppdragsforskning ? Bør vi satse på at FoU i ennå større grad inkorporeres i utdannelses- programmet ? Det skal tilrettelegges for at IU skal være mer tilrettelagt for prosjektering enn vi opplever i dag (avtaler med Birger og Per). Prosjektgruppe. Fagplanutvikling på Bioteknologiprogrammet