Reidar Conradi, landsbyleder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Tilpasset opplæring i en lærende skole
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Velkommen! The Rotary Foundation – TRF Vestnes, 14. september 2013 Rudshøgda, 21. september 2013.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Hvordan virker Internett
Gullfakslandsbyen2009.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Kvalitative og kvantitative metoder
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
:12 Medarbeiderundersøkelse Svarlogg.
Grunnkurs Ledelse Semestersamling høst 2010 Henriette C. Piene Grønvold, fagsjef.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2006 Landsby 14: Jenter&Data: en kortvarig forlovelse? Oppstart i R4, onsdag 11. jan Reidar.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Reidar Conradi, landsbyhøvding
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Reidar Conradi, landsbyhøvding
Reidar Conradi, landsbyhøvding
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Creative response process
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Reidar Conradi, landsbyleder Introduksjon til – uferdig!! TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2009 Landsby 8: Internettet og nye arbeidsprosesser Oppstart i R4, onsdag 14. jan. 2009 Reidar Conradi, landsbyleder Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet www.idi.ntnu.no/~conradi , conradi@idi.ntnu.no, www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2009/ Tel 735.93444, 918.97029, Fax 735.94466

Innhold Målene til EiT generelt: http://www.ntnu.no/eit Praktiske opplysninger for TDT4851, landsby 8: http://www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2009/ Tverrfaglig oppgave: Internettet og nye arbeidsprosesser, fire eksterne “problemeiere (kunder)”. Gruppeprosesser i tverrfaglig prosjekt. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Målene med EiT-faget (1) NTNU, Institutt for telematikk, Leif Arne Rønningen Målene med EiT-faget (1) Kunnskaper Gruppeprosess Tverrfaglig samarbeid Ferdigheter Holdninger EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

EiT Læringsmål (2) Gjennom et tverrfaglig samarbeid (studieplan 2007-08) skal: Studentene skal arbeide i tverrfaglig sammensatte grupper og gjennom dette både få trening i å anvende sitt eget fag og utvikle sin fagkompetanse. Studentene skal utvikle sine evner i mellommenneskelig kommunikasjon og samhandling. Studentene skal arbeide med relevante problemstillinger fra arbeids- og samfunnsliv. Prosjektet skal ha et faglig nivå som i størst mulig grad svarer til den kompetanse studentene har i master-studiet. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Fag, mål, oppgave, landsby (3) Tverrfaglig prosjekt: 7,5 Sp for alle siv.ing./HF/SVT - og noen andre studenter i 4.studieår. Gruppearbeid om realistisk problemstilling. Tre mål: Faglig, prosess (prosjekt), egen læring. Eks. Prosessmål: kunnskap, ferdigheter, holdninger. Problemorientert læring i grupper: frihet under ansvar, takle faglige/gruppe-utfordringer under tids / ressurspress. Organisert i en “landsby”, med løst samarbeidende grupper rundt en landsbyhøvding og eksterne problemeiere. Landsbytema: Samarbeid over Internett. Fire problemeiere m/ hver sitt oppgavetema: Hvem eier kunnskapen på nettet? Deltagende læring vha. dataspill, Innovasjon og åpen kildekode, mobiltelefon + GPS. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Agenda, start onsdag 14. jan. 2008 (1) 0800-0815: Ankomst og gruppeplassering, aud. R4. 0815-0845: Landsby-oppstart v/ Reidar Conradi, R4. 0845-1000: ”Bli-kjent” i gruppene, R4. 1000-1015: Pause med beinstrekk, rundt R4. 1015-1045: Intro fra fire problemeiere, R4 1045-1330: Gruppearbeid inkl. lunsj, mulige temaer, R4: Planlegge personlig-, gruppe- og landsbyarbeid Start på lærings/prosessmål, forventninger, gruppekontrakt Hvilke personlige egenskaper er viktig i ulike roller/arbeid Hvilke problemstillinger ønsker gruppen primært å jobbe med? Osv. osv. 1330-1400: Plenumsoppsummering med bl.a. gruppenes foreløpige resultater, R4. 1400-1415: Pause 1415-1600: Videre arbeid …, R4 og annetsteds. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Agenda, andre dag 21. jan. 2009 i R4 (2) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1000: Hver gruppe innleder + plenum 1000-1200: Gruppearbeid inkl. lunsj + plenum Ta tak i oppgaven, finn konkrete problemstillinger Planlegg videre arbeid, læringsmål, gruppekontrakt 1215-1400: Fellesforelesning om gruppedynamikk, NTNU, aud. F1. 1415-1600: Videre gruppearbeid. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Agenda, tredje dag 28 jan. 2009 og påfølgende onsdager i R4 (3) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1030: Plenumsoppsummering Spesielt for 28.1, presentere gruppens: Prosjektplan Læringsmål Prosessmål Gruppekontrakt 1030-1500: Videre gruppearbeid inkl. lunsj EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Agendaer senere onsdager i R4 (4) 4.2 i R4, 1230-1330: Mini-kurs i litteratursøk v/ UBIT. 4.3 i R4, 0900-1300: Midtveisoppsummering, m/ problemeiere. ?? i R4: Skrivekurs og/eller presentasjonskurs?? 29.4 i R4, 0900-1300: Avslutning, eksamen, m/ problemeiere. Endelig innlevering av rapporter. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Gruppeinndeling (5) Gruppe 1: Hvem eier kunnskapen på nettet? – FAST/MicroSoft Dahle Ingrid Steensland ingridah@stud.ntnu.no Filmvit. HF Wagnild Anne-Katrine wagnild@stud.ntnu.no MKULT HF Berg Christian chb@stud.ntnu.no MIT IME Storruste Tor torstor@stud.ntnu.no MTDT IME Refsnæs Runar Heggelien runarheg@stud.ntnu.no MTFYMA NT Gruppe 2: Mer deltakede pedagogikk – IDI, NTNU Mortveit Jone mortveit@stud.ntnu.no MFIL HF Gulliksen Erik erikgul@stud.ntnu.no MTDT IME Lillehovde Lars Jørgen lillehov@stud.ntnu.no MTKOM IME Sværen Martin Aspebakken martinas@stud.ntnu.no MTFYMA NT Bakke Geir Helge geirhelg@stud.ntnu.no MTDT IME EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Gruppeinndeling (6) Gruppe 3: Innovasjon og åpen kildekode – IØT, NTNU Werstad Svein Tore werstad@stud.ntnu.no Musikkvit. HF Zachariasen Christian Rudi zacharia@stud.ntnu.no MIT IME Bratland Kyrre Selvig kyrresel@stud.ntnu.no MFINØK SVT Gudal Kristian gudal@stud.ntnu.no MTIØT SVT Einum Tor Erik toreriei@stud.ntnu.no MYBYGG Gruppe 4: Mobiltelefon + GPS – Telenor R&I Karakystyk Almas karakyst@stud.ntnu.no MMUSP HF Krogstad Grethe Alina gretheal@stud.ntnu.no Språk.komm. HF Lykkebø Odd Rune Strømmen lykkebo@stud.ntnu.no MTDT IME Østgulen Thomas Rau ostgulen@stud.ntnu.no MIBYGG IVT Johannessen Lars Marki larsmark@stud.ntnu.no MTIØT SVT EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Veiledere (7) Tilretteleggere (“facilitators”): En landsbyleder: prof. Reidar Conradi, IDI, 918.97029 Mest faglig og en del overordnet prosess To læringsassisenter: Jens Erik Bjørlin, jenserik@stud.ntnu.no, 986.31712 Tine Marie Østnæs, ostnas@stud.ntnu.no, 977.00939 Disse to vil mest svare på prosess-spørsmål (fasilitere, dvs. “legge til rette”): Hjelpe dere til å forstå gruppeprosessen ”Gripe inn” ved å starte bevisstgjøringsaktiviteter Hjelpe til med refleksjonsrapport Fire problemeiere/kunder: Gruppe 1: oystein.torbjornsen@microsoft.com. 480.11172 Gruppe 2: Hallvard Trætteberg, hal@idi.ntnu.no, 918.97263 Gruppe 3: Alf Steinar Sætre, alf.steinar@iot.ntnu.no, 913.71810 Gruppe 4: Sune.Jakobsson@telenor.com, 995.17017 EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Praktisk om gjennomføring (8) Gruppeinndeling er gitt – 20 stud. i 4 grupper. Landsbymøter onsdager 0815-ca. 1300, obligatorisk fellesdel 0915-1130 i R4 (maks 4 fravær!). Midtveis-presentasjon onsdag 4. mars Avslutning onsdag 29. april, gruppevis: faglig rapport (50s.) prosessrapport (15s.) – presentasjon (f.eks. 45 min.). Pluss felles web-side for landsbyen. Vektlegging: Faglig del: 50%, prosess-del: 50%. Alle i gruppa får samme karakter. Prosessrapport: opplevd (tverr)faglig samarbeid, refleksjoner om egne erfaringer, anvendte prosesser, utfordringer i tverrfaglig samarbeid, rammevilkår, egen kompetanseheving m/ alternative tilnærminger. Føre refleksjonsbok (prosesslogg) over fremdrift / endringer / problemer / læring osv. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Prosess: mulig fremdriftsplan (9) Matriseorganisasjon: 4 primærgrupper. I tillegg delvis felles faglig problemstilling, og -metode, samt felles web-side. Utfordring for dere! Dere velger selv innhold (vs. problem-eier) og arbeidsform. To første uker: oppstart med målformulering, felles faglig problemstilling, prosess/grupperoller og fremdriftsplan: Lage prosjektplan Sette opp læringsmål, både faglig og prosess Lage gruppekontrakt Neste fem uker: Fordypning, lage diverse opplegg o.l. Midtveisgjennomgang etter sju uker (4. mars): diskusjon og godkjenning av planlagt opplegg. Neste fire++ uker: Prøve ut opplegg; besøke og intervjue o.a. En uke: påske (5.-13. april). Siste to++ uker: avsluttende analyse, oppsummering og sluttrapport. Så start tidlig med rapportene! Hele tiden: prosessøvinger, rollespill o.l. Avsluttende gjennomgang m/ eksamen: onsdag 29. april. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Praktiske hjelpemidler (10) Bjørn Sortland et al.: “EiT-boka”, Tapir, 2009,114 kr + kompendium om gr.prosesser. Egen refleksjonsbok/logg Egen gruppekontrakt, etter to uker Egen web-side til landsby It’s learning, NTNUs web-system for tverr-kommunikasjon og informasjons-deling (“gruppevare”), via “knapp” nederst til høyre på https://innsida.ntnu.no/ Læringsass./fasilitator (Jens Erik og Tine Marie): ”Alt utenom det rent faglige” EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Innledende prosessøvelse: Kompetansetrekant Bli kjent med hvordan din og de andres kompetanse kan spille sammen i gruppa di. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Tverrfaglig oppgave: Samarbeid over Internett (1) Internett/web, en ryggrad i samfunnet: Enorm tilgang på (fri) informasjon, “alt” blir søkbart. Koble mennesker og organisasjoner sammen (“jorda blir flat”). Leder til nye samarbeids/arbeidsprosesser: alle har mobiltelefon og PC, virtuelle organisasjoner. “Social computing”: Åpen kildekode, Wikipedia, “creative commons” (dugnadsprodusjon), … Tverrfaglig perspektiv: virkelighetsforståelse og –tolking, jobbroller, sosiale endringer, kunnskapstolking/kontroll, maktforhold. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Samarbeid over Internett (2) Mulige generelle problemstillinger: Hvor god/pålitelig er informasjonen? I hvilke situasjoner er Internett viktig for samarbeidsprosesser? Hvilken rolle har Internett for privatlivet? På hvilken måte har Internett påvirket arbeidsprosesser og -organisering? Hva gjør nettdeling av informasjon med opphavsrettighetene? Hva gjør den lette tilgjengeligheten av varer og tjenester med folks pengeforbruk – nettbutikker? Og hva blir fremtidens Internett – og samfunn? EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Samarbeid over Internett (3) Litt mer konkrete problemstillinger: Å undersøke / foreslå / teste ut / kanskje forbedre samhandlingsprosesser i lys av: Hvilke aktører dominerer; er det de store mot de små, eller omvendt, eller ingen av delene? Hvordan bruker ulike grupper (barn, eldre) Internett? Hva slags emner er det mest/minst informasjon om? Hva slags kvalitet har informasjonen, og hvem har interesse av å forbedre kvaliteten, jfr. Wikipedia? Hva slags (nye) samarbeidprosesser fungerer best for hvilke formål? Hvilke opphavsretter bør brukes og vil deling medføre faktisk mersalg, jfr. iPod-diskusjonen? Nye forretningsmodeller når "mye" blir gratis? EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Samarbeid over Internett - utnytte din kompetanse i alt dette (5) IKT-fag: tekniske løsninger og muligheter? “Alle”: anvendelser av Internett/web. Økonomi/adm.: nye arbeidsprosesser, dugnadsproduksjon (åpen kildekode). Samfunnsfag: undersøke holdninger. Filosofi: se på virkelighetsoppfatning. Mediafag: Innholdsanalyse. For alle: analysere status, finne vinkling, lage “hypoteser” og studere/analysere empirisk; kritisk og reflekterende holdning. EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Ex. Gruppe 1: Internett og kunnskap (6) Internett + web: Fabelakig innovasjon, men ikke planlagt. 1,3 milliarder mennesker tilkoplet. Hvem kontrollerer fremtidige standarder? Nett-tilgang har hittil vært nokså fri, kontrollert av teknokratene som bygde nettet. “Bundling”: kabelTV + kanaltilgang samlet i en tjeneste fra en leverandør => skille nett- og innholds-leveradør! Ulike prisstrukturer: betale for transportkvalitet? Sensur, som i Kina og Iran. Mediamonopoler: Schibsted, TV2, endog Telenor. Nett og innhold hos samme selskap, eks. nytt digitalt bakkenett med lapskaus av eiere (Telenor, NRK, TV2, ...) EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Prosessmotivasjon (1) Siv.ing.-jobb er å finne konstruktive løsninger => la oss bli enda bedre, tverrfaglig, muntlig/skriftlig. Medisinstudiet, NTNU: problembasert læring fra 1. dag. Trend fra individuell ekspert til samspill: bort fra i retning av løs problemet => skap fremtiden få inn en ekspert => hjelp folk å lære identifiser en ansvarlig leder => involver alle finn den riktige teknikken => finn en egnet prosess finn den beste måten => finn en bedre måte få ordnet dette raskt => kontinuerlig forbedring Meget nyttig kunnskap i kommende 5. studieår, og overalt ellers: jobb, familie, venner, frivillige org., ... EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Prosessmotivasjon (2) Prosessferdigheter etterspurt av næringsliv og samfunnet, jfr. gallup ifm. innføring av 5-årig siv.ing.studium og Gullfaks PBL. Sosial prosess å avklare krav/oppgave og å lage løsning. Nær sammenheng mellom EiT og lederegenskaper. Typiske lederskapshandlinger er: Gir positive kommentarer til andres arbeid Aktiv lytting, holder øyekontakt, spør, gjentar med egne ord, utbroderer Ber om nærmere forklaring, og sier seg enig eller uenig Spør andre om deres syn, oppmuntrer til å delta Er uenig i sak, uten å angripe person Se senere litteraturliste for gruppedynamikk- og prosess-bøker. Har du/dere synspunkter her? EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (3) Overkapitler i gruppeprosessteori (tidligere bok til Bob Dick): Normer og regler Lederstil og autoritet Målsetting Kvalitet på produktet Effektivitet Kreativitet Trivsel Konflikt EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (4) Gruppeprosessteori: Struktur Straff / belønning Debatt / dialog Trygghet / usikkerhet Beslutningstaking Tverrfaglighet Eierskap Press EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (5) Øvrige stikkord i gruppeprosessteori: Stress Kunnskap om gruppepsykologi Demokrati / autokrati Respekt Ansvarsfølelse Personlighetstyper Motivasjon Engasjement EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009

Kort litteraturliste for prosessteori (6) Bjørn Sortland et al.: ”Prosesskompendium for EiT”, Tapir, 2008, 114 kr. Innhold antas kjent før rapportskrivingen starter! Innledninger ved Turid S. Berg-Nielsen, Jan. E. Danielsen og Endre Sjøvold. Bob Dick: Helping Groups to be effective, 2nd ed., ISBN 1-875260-09-9, Interchange, Australia, 380 s. (1991) – pensum i EiT 2002-2003 Donelson R. Forsyth: Group dynamics, Wadsworth Publishing (1998) Paul Moxnes: Positiv Angst i individ, gruppe og organisasjon – Et organisasjonspsykologisk perspektiv, Valdres (1989) Chris Argyris: Bryt forsvarsrutinene, Universitetsforlaget (1992) Christian Thaulow: Fasilitatoren, Tapir (2003) – kan lastes ned fra www.eit.ntnu.no Jern & Hempel: The rise and decline of groups, Tavistock (1999) T.M. Mills: The Sociology of small groups, Teacher education (1988) G. Dyer: Team building, Pearson education POD (1995) Edgar H. Schein: Process consultation, Prentice-Hall (1999) … og mye mye mer EiT-landsby 8, start 14. jan. 2009