Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

OBSERVASJON.
Henvisning til PP-tjenesten
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Use case modellering Kravspesifikasjon
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
- en nyttig test i demensutredningen?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kroppsøvingsdidaktikk
DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen
Fragilt X - Arvid Heiberg,
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Tariffkonferanse NFF Om lønnsoppgjøret 2008 – forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i 8. januar 2008.
Hafjellseminaret våren 2012
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Forskningsopplegg og metoder
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Lesing og lesestrategier
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Kognitive testprofiler. 1 Kløveråsen: Poliklinikk: Hukommelse, demens, alderspsykiatri. Utredningsavdeling: Utredningsopphold. Kognitiv utredning for pasienter.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Prosjektoppgaven.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kartlegging & pedagogiske konsekvenser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning 4., 8. 21 januar 2008 Lassen 2008

Har kartlegging betydning for spesialpedagogisk rådgivninsarbeid? Hvorfor ? På hvilke måter ? For hvem? Lassen 2008

Kompleksiteten ! Komorbiditet ! Hvor begynner du ? Hvor langt går du ? Brede Tak & gulv Hvordan begrunner du dine valg? Lassen 2008

Kartlegging innen spes. Ped. Benytter ulike fremgangsmåter for å avdekke spesialpedagogiske behov, vurdere situasjoner og igangsette tiltak Kartlegging er ulike måter å skaffe seg inormasjon på for å kunne foreta informerte beslutninger ( Holmberg & Lyster) Lassen 2008

5 ulike hensikter (Sattler) Kartlegging for diagnostisering Kartlegging for “screening” Kartlegging i forhold til en konkret og avgrenset problemstilling (eks. henvisning til ppt, BUP, osv.) Kartlegging i forhold til rådgivning, habilitering eller rehabilitering Kartlegging for å evaluere endring (tiltak) Lassen 2008

De 4 Søylene Intervju Normerte tester Observasjon Uformelle tester strukturerte/ ustrukturerte, kvalitative/kvantitative, indiv/system nivå Normerte tester standeriserte på representativ utvalg Observasjon deltakende, ikke deltakende, systematisk/ usystematisk, indiv/system fokus, naturlig setting Uformelle tester Lassen 2008

15 Aspekter (Sattler s.9) Til barnets beste Systematisk prosess Standardisert kontekst Nøyaktig skåring Påvirkning av skårer Validitet & realibilitet Normativ sammenlign. Både induktiv & deduktiv Konkl. baseres på alt Kun et utsnitt Fortolkningsmulighet Flere former for tester bør brukes Annet data viktig Trengs å gjenntas Forskjellige resultater Lassen 2008

De 11 stegene (Sattler) 1.Gå i Gjennom henvisning 11. Følg opp forslag & 2. Bestem om du aksepterer den re - evaluere strategier 3. Få relevant bakgrunns inform. 4. Evaluere påvirkning av relevante andre 5. Observer barnet i flere settinger 6. Velg & administrere valid test batteri 7. Tolk resultatene 8. Utvikle intervensjons strategier 9. Skriv rapport 10. Møt foreldre, lærere, henvisende instans, barnet Lassen 2008

Strategisk bruk av WISC Hvem bør testes med Wisc? Hvordan få kontakt med barnet? Wisc måler bare en del av livsverden. Hvordan presentere resultatene for barnet, foreldrene og skolen? Hvordan anvende resultatene for barnets beste! Lassen 2008

Eksamenskomponenter 3 WISC-III/ eller WPPSI protokoller og en rapport basert på en prøve. Forståelse av kartleggings (test/ observasjon/ intervju) betydning innen spesialpedagogisk rådgivning Lassen 2008

Wisc III rapporten Formål – Hvem skal ha rapporten ? For eksempler se Bjargo og/eller Sattler. Struktur – Formelt brev Addresser – ditt, mottaker Heading- Klienten, fødselsdato, sted for testing Bakgrunn-Testen, henvisning, kjennskap, annen info. Resultater: observasjoner/ test funn Betydning av resultatene: Tolkning av funn, pedagogiske konsekvenser & anbefallinger Lassen 2008

Litteratur Sattler (2002) Assessment of Children, San Diego: Jerome M. Satttler, Publisher, Inc. WISC-III Håndbok (i kofferten) Batram, D. (1999) International guidelines on standards for test use, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 16:714-737 Engvik, H. (1999) Testvaliditet, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 16: 718-722 Bjargo CD ISP Test Katalog- På student web side Lassen 2008

Pedagogiske konsekvenser Individuelle – Spesifisert IOP & TPO Ta utgangspunkt i styrker / kompenser for svakheter (nivå, læringsstrategi, utholdenhet) Riktig miljø, personer og hjelpemidler vesentlig System- ”Empowerment” & Samarbeid Inkludering - holdninger i klasse/ barnehage Differensiering - Ift: faglig nivå, settinger (gruppe/klasse/alene), metoder og vurdering Samarbeid med foreldre & tverrfaglig samarbeid på skole/barnehage og øvrige instanser Lassen 2008

Ikke verbale tester Ved testing begynn alltid med det barnet liker eller kan. Verdi av ikke verbale tester er at det virker motiverende på mange barn og ligner lek Supplering til verbale tester Eller vesentlig for verbal språkfattige barn fremmedspråkelige, språkvansker, umodenhet Lassen 2008

Tegn et menneske Goodenhough Draw-a-Man Test Barnet får et hvit ark og blyant. De er bedt om å tegne et menneske. Tegningen skåres etter 51 faktorer. Skåren er normert fra 3-13 år. Brukes til å måle intelligens. Koppitz : Human Figure Drawing Score Normer for 5-11/12 år. Ulike skårer for gutter og jenter Lassen 2008

Raven Progressive Matrices Coloured form med 36 bilder for barn fra 4-11 med og uten språk kan andvendes med døve barn, barn med afasi, mutistism, fremmedspråkelige, voksne som antas å være PUH, eldre utsatt for demens. Gruppe eller individuelt ingen tidsbegrensing Vanlig form med 60 bilder Informasjon om kognitiv fungering, intelligens nivå, hukommelse, strategier Lassen 2008

Skåring av Raven Hvert riktig svar får ett poeng Poengene legges sammen Ut fra en normativ tabell basert på alder finner man antatt persentil skåren for intelligens Stor variasjon i forhold til nasjon go tidspunkt for standardisering for voksne Finnes Norske standard (Frisvik) Lassen 2008

Bender Gestalt 9 Bilder som barn skal kopiere på ett ark Etter Koppitz tolkninger: 30 feil skåres Fordreining av form/ størrelse Rotasjon av figuren Integrasjon av formene Perseverasjon av figure Kan gi indikasjon på umodenhet, hjerneskade og emosjonelle vansker Lassen 2008

Leiter International Performance Scale Ikke verbal prøve som måler kognitiv nivå og IQ Svaret gis gjennom plassering av brikker opp mot en oppgave som ligger foran vedkommende 2 Utgaver – Gammel & Leiter-R Alder 2-18 år Hvert trinn har 4 oppgaver som skåres positiv/ negativ. Mye matching av mønster og logisk analogisk kognisjon. Må bruke den nye manualen for skåring da den gamle gir før høye skårer Lassen 2008