Kropslige processer i spændningsfeltet mellem social kompetence og læringskompetence Det kroppslige møte med barna og seg selv – Hvordan bruke det implisitte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Forstå bruk og datainnsamling
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
”Fosterdiagnostikk på aldersindikasjon – et aktuelt helsetilbud for kvinner med minoritetsbakgrunn?” En kvalitativ studie knyttet til genetisk veiledning.
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
(Barne-og ungdomspsykologi)
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Kvalitative og kvantitative metoder
Etikk i pedagogisk arbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skoleledelse og skoleutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Taktil språklighet- Hva vet vi i dag? Nordic Network on Tactile Linguality 1.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Teoriens rolle - analyse
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kropslige processer i spændningsfeltet mellem social kompetence og læringskompetence Det kroppslige møte med barna og seg selv – Hvordan bruke det implisitte og selvfølgelige eksplisitt? Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen Presentasjon ved HPA – forskningsseminar , DPU, København

UNDERSØGELSENS HOVEDFOKUS Kropslighedens betydning for styrkelse af børns handlekompetencer i pædagogisk arbejde i daginstitutionerne. Den deskriptive og analytiske orienterede del af studiet retter sig mod en nærmere udforskning af de konkrete kropslige praksiser i et socialt og læringsperspektiv. Intervensjonsdelen vil foregå i en eller noen få institusjoner utenfor HPA-institusjonene.

UNDERSØGELSENS OVERORDNEDE PROBLEMSTILLINGER 1.I hvilken grad kan og bør kropslige processer indgå som indikator og som mulig tilgang for kompetence udviklende tiltag for at styrke børns handlekompetencer? 2.Hvilke kropslige ytringer, oplevelser og erfaringer kan være relevante for udviklingen af børns sociale kompetencer og læringskompetencer i børnehaven? 3.Hvilken betydning har personalet med hensyn til at muliggøre gode kropslige handle - og erfaringsmuligheder som kan styrke udviklingen af kompetencer.

TEORETISK RAMME Kropslig-kulturel og social kapital som forutsetning for handlingskompetence (jf. Bourdieu, 1986) Sociale uligheder kan bekræftes eller forstærkes på grund af mangler i den kropslige (handlings-)kompetence (Bernstein, 2001). At forstå og beherske de kropslige koder, som gælder og er tilladt i en institution er en vigtig forudsætning for at forebygge eksklusionsprocesser (eller styrke inkludering). Krav til individuell iscenesættelse og identitetsskabelse og egne valg (Giddens, 1997), bl.a. gjennom hensiktsmessige kroppslige relasjoner, handlinger og utrykk. Kompetencebegrepet (Nygren, 2004; Jensen, 2002)

KROPPEN SOM handlingssystem (erfaringsskapende) erfarings- og opplevelsessystem (sansende kroppen) sosial respondent og og agent –kommunikasjon, relasjon –inklusjons- og eksklusjonsprosesser –sansksjonsmakt estetisk og kulturell uttrykk grunnlag for identitetsutvikling og iscenesettelse

METODISK TILNÆRMELSE 1 ANALYSEDIMENSJONER OG INDIKATORER KROPPSPOSISJON (KP) I DET FYSISKE ROMMET Tilgjengelighet (generell - selektiv) Plassering mht. høy sannsynlighet for kvalitativ gode relasjoner med alle barn (Kjønn; etnisitet; sosial-/kulturell-/økonomisk kapital) KROPPSORIENTERING (KO) I DET SOSIALE ROMMET Nærhet – distanse Orientert mot (annen personal; kjønn; etnisitet; bestemte individer/grupper) Søke hen – søke bort KROPPSTALE (KT) I SOSIALE RELASJONER Åpenhet - lukkethet Inviterende – tilbakevisende Oppmuntrende - undertrykkende Kongruens Autentisitet Dimensjonene og indikatorene gjelder for både barn og personalet og erfares av begge grupper hos seg selv og de andre

METODISK TILNÆRMELSE 2 KROPPSLIGE RELASJONER OG INTERAKSJONER RELASJONSMANGFOLD P – P – P – P … B – P – B – P … B – P – B / B – B – P B – P B – B – B … B – B B = Barn P = Pedagog F = Forsker F & B Barn, barna P & B F & P & B Pedagoger og Forsker Pedagog Pedagoger Forsker

METODISK TILNÆRMELSE 3 MULIGHETER FOR DATAINNSAMLING PERSONALET Agerer kroppslig i pedagogiske situasjoner (KP, KO, KT). Selvobservasjon, logg; observasjon av og samtale med barn og kolleger; Pedagogisk dokumentasjon og refleksjon. Individuelle og grupperefleksjoner; Respondent på spørreskjema og informant i intervju og kan være ”gjenstand” for informasjon. BARN Uttrykker sosial relevante opplevelser, erfaringer og forventninger gjennom kropp, handling og språk; tilgjengelig for observasjon og intervju (barnesamtale) FORSKER Må plassere seg selv kroppslig i situasjonen. Observasjon (direkte og video), individuell og gruppeintervju i forhold til pedagoger og barn. Teoretiske analyser.

METODISK TILNÆRMELSE 4 DESIGNMULIGHET Kroppslighetens fremtoning i styringsdokumenter (Planer, dokumentasjon) Tematisk refleksjon (KP, KO, KT) Pedagogenes ”bevissthet” Selvobservasjon, kollegial observasjon Logg (KP, KO, KT) Utvikling av kroppsorientert ”handlingsplan” (KP, KO, KT) Utprøving av en mer kroppsorientert pedagogisk praksis Evaluering og tilpasning Forskeraktivitet Analyse Fokusgruppe Kroppsfaglig input Barnesyn, intervju (B) Veiledningsforløp Observasjon, video Intervju (B,P) Fokusintervju (B,P)