Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Advertisements

UTGANGSPUNKT FOR STATELIG OVERTAGELSE • Økt kvalitet – bedre faglig tilbud • Gi barn og ungdom god omsorg og utviklingsmuligheter • En ny godkjennings-
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Nordisk tilsynskonferanse
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
SITUASJONEN FOR BARNEVERNET I FROSTATING
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Skolen – en kommunal virksomhet
Barn som pårørende.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Christian Grorud
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Offentlighet og partsinnsyn
Fylkesmannens time.
Regler om offentlighet og åpenhet
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
HVA SKJER PÅ BARNEVERNSOMRÅDET
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Utskrift av presentasjonen:

Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Det kommunale og det statlige barnevern Dette er en tittelside. Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene KS Omstilling og konkurranse

Hvem utgjør ”barnevernet”? 1. Departementet 2. BUF-direktorat 3. BUF-etat - Regionkontorer - Fagteam

Generelt om ansvarsfordeling - rettskildelære Utgangspunkt: Maktfordelingsprinsippet Stortinget tillagt lovgivningskompetansen Forholdet regjering/departement/direktorat ↔ kommuner Ingen underordning! Kun delvis en kontroll via fylkesmannen Hvis regjeringen ønsker å pålegge kommunene en oppgave MÅ de ha hjemmel i lov eller ha rett til å gjøre det i forskrift

Kontrollerende/dømmende Lovgivende Utøvende Kontrollerende/dømmende Stortinget Regjeringen v/BLD Domstolene bvl Fylkesnemndene forskrifter Barnevernloven (bvl) styringslinje Fylkesmennene Kommunene Kommunestyret I Rådmannen Barnevernleder BUF-direktorat BUF-etat, regionalt Buf-etat, fagteam

Kommunens oppgaver/ansvar Barnevernloven § 2-1: Kommunens oppgaver Kommunen er ansvarlig for å utføre de oppgaver etter loven som ikke er lagt til et statlig organ.

Kort forklart betyr dette: Kommunen har ansvaret for 100% av barna. Kommunen har ansvaret for alt forebyggende arbeid og all hjelp i hjemmet. (dog har staten noen tilbud ad hjelp i hjemmet) Kommunen ansvar for å fremme tvangssaker. Kommunen ansvar for å følge opp barn under omsorg.

§ 2-3 Statlige barnevernmyndigheters oppgaver og myndighet Departementet har det overordnede ansvaret. Statlig regional myndighet (= BUFdir/etat) skal a) etter anmodning fra kommunen bistå barneverntjenesten i kommunene med plassering av barn utenfor hjemmet, b) ha ansvar for rekruttering og formidling av fosterhjem, c) ha ansvar for at fosterhjemmene får nødvendig opplæring og generell veiledning.       

Staten også ansvar for: Institusjoner for barn – bvl. § 5-1 Inntak i og utskrivning fra institusjon – bvl. § 5-4 Kommunene skal ”søke” BUFetat om institusjonsplass Kommunen avgjør AT barnet har behov for plass BUFetat avgjør hvilken institusjon barnet får plass på Kontroll med (godkjenning av) private og kommunale institusjoner – bvl. § 5-8 Bruker av statens tjenester mao kommunene!

Loven er ikke alltid klar! Regjeringen ingen kompetanse til å endre loven Tolkingsuttalelser fra regjeringen begrenset rettskildemessig verdi, men Retningslinjer og tolkingsuttalelser likevel til stor hjelp, fordi de stort sett er riktige! Betydning for kommunenes forhold til og bruk av retningslinjer og rundskriv!

Tvistetemaer kommune - stat Oppfølging/samarbeid - generelt Likeverdighet og forventninger Bruk av begrepet ”forvaltningsnivåer” feil Tilbud om institusjonsplasser Når og hvilket tilbud? Anskaffelsesregelverkets betydning Hvem har ansvaret i ”felles-sone”-saker? Har barnet rett på barneverntiltak eller skal tilbud gis etter annen lovgivning? Det at barnevernet er ”inne” betyr ikke at barnevernet skal yte alle tjenester til barnet!

Hva er behovet – hva skjer? Endret språkbruk! Mer bevisst på roller og prioriteringer Begge parter må utføre de oppgaver de er pålagt! Ny veileder for etablering av samarbeidsavtaler Samarbeid KS – BLD – BUF-dir Bedre samordning fagteam – fosterhjemstjenesten Kommunene kjenner bare ett statlig barnevern – interne utfordringer ingen unnskyldning! Tvisteløsningsnemnda

Oppfordring! Skap gode forutsetninger for samarbeid mellom kommunalt og statlig barnevern! Still krav både statlige tjenester og til deres egne tjenester Etabler rutiner som sikrer at konflikter mellom stat og kommune ikke går utover barna og deres familier!

Ansvarsfordelingen i kommunen

Ikke helt all makt i denne sal! Utgangspunkt kommuneloven § 6: ”Kommunestyret og fylkestinget er de øverste kommunale og fylkeskommunale organer. De treffer vedtak på vegne av kommunen eller fylkeskommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak. ” MEN

Gjelder ikke fullt ut ifht barnevern Bvl. § 2-1: Kommunestyret kan beslutte at oppgaver som følger av denne loven skal legges til et folkevalgt organ. 4 Dette organet, som ikke kan være kommunestyret, skal ved behandling av klientsaker ha 5 medlemmer.        I hver kommune skal det være en administrasjon med en leder som har ansvar for oppgaver etter denne loven.        Administrasjonen skal utføre det daglige løpende arbeid, herunder a) gi råd og veiledning, b) treffe vedtak i henhold til loven, eventuelt innstille til vedtak, jf. annet ledd, c) forberede saker for behandling i fylkesnemnda, 5 d) iverksette og følge opp tiltak.

Hvorfor fravikes hovedregelen? Hva gjør barnevernet annerledes? Barnevernet skal handle til barnets beste Barnets beste kan stride mot andre kommunale interesser Barnevernet en ”rett til å være gjenstridig” Men barnevernet har også generelle oppgaver (ikke knyttet til enkeltbarn)

Betydning? Barnevernfaglige spørsmål i enkeltsaker kan ikke overprøves av andre i kommunen. Barnevernleder evt. politisk utvalg vurderer om sak skal fremmes for fylkesnemnda. Ingen betydning for hvem som kan avgjøre stevning og anke Ingen betydning for øvrige forhold Personalforvaltning Økonomiske ressurser Saker som ikke er enkeltsaker

Hvilket ansvar har så kommunestyret for barnevernet? Internkontroll for å sikre at kommunen utfører oppgavene sine Kommunestyret er og blir det ansvarlige organ i kommunen! Ny Høyesterettsdom - Rt-2008-849 Ansvar for å ha forsvarlig drift Ansvar for å sikre koordinering i forhold til andre tjenester Ansvaret for nødvendig opplæring av barneverntjenestens personell Alminnelig personalansvar

Barnevernet og de andre Bevissthet i forhold til hvilken tjeneste barnet/familien har rett på Ikke slik at barnevernet skal yte alle tjenester når de først er inne I mange tilfeller vil barnet ha rett på ulikt tjenester Ikke bedre med intern uenighet enn med uenighet med staten

Kommunens interne samarbeidsplikt Lovverket inneholder krav til tjenesteyterne om samarbeid med Brukerne/klientene/pasientene Med andre tjenesteytere Vanskelig å skaffe gode tjenester til barn og unge uten internt samarbeid Hvordan klarer kommunene på oppfylle dine forpliktelser?

Krav til samarbeid om tjenestene Konkrete samarbeidskrav til og mellom Helsetjenesten Barnehagen, skolen, PPT Sosialtjenesten Barneverntjenesten Krav til dokumentasjon av samarbeid Krav til internkontroll med samarbeidet

Enig eller uenig? Samarbeid er viktig for å gi best mulige tjenester. Samarbeid er viktig få å bruke kommunens ressurser best mulig. Det er ikke tvil om at samarbeid er til brukerne beste. Taushetsplikten må ikke være til hinder for godt samarbeid.

Forholdet mellom samarbeid og taushetsplikt Hvorfor har vi egentlig taushetsplikten? Hvorfor butter det i mot når etater forsøker å samarbeide? Hvorfor får taushetsplikten ”skylda”? Hvorfor føler ikke alltid bruker at samarbeid mellom etater er til brukers beste?

Min påstand Hvis dere skal bedre det interne samarbeidet må kommunen: Øke bevisstheten på betydning av taushetsplikt Bli bedre kjent med de enkelte tjenesteyternes taushetsplikt De ulike rammene for samarbeidet

Er ordfører og rådmann seg sitt ansvar bevisst? Hvor ofte debatterer kommunestyret barnevern utenom budsjettsakene? Forebyggende barnevern contra enkeltsaker Hvilken støtte gir rådmann/ordfører til sin barnevernadministrasjon? Hvordan legger ledelsen til rette for samarbeid?