Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Samarbeid mellom skole og hjem
FORELDREMEDVIRKNING I SKOLEN
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Professor Thomas Nordahl
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Samarbeid mellom skole og hjem
Hvorfor foreldremedvirkning?
Hvorfor foreldremedvirkning?
Læringsmiljø og klasseledelse
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Kjære forelder/ foresatt
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte Thomas Nordahl Odense, 07.02.11

Gjennomstrømning i ungdomsutdannelsene er lav Utfordringer i skolen Danske elever skårer relativt dårlig på internasjonale undersøkelser sett i forhold til ressursinnsatsen i skolen. Gjennomstrømning i ungdomsutdannelsene er lav Den viktigste grunnen er at variasjonen mellom danske elever er svært stor. Det er en for stor andel av elever som gjør det for dårlig i skolen. Bakgrunnsvariabler som kjønn, foreldres utdanningsnivå, kulturell bakgrunn og lignende forklarer en for stor del av variasjonen i resultatene. Utviklingen er bekymringsfull fordi utdanning har nå en langt større betydning for voksenlivet enn noen gang tidligere. Thomas Nordahl

Utdanningens betydning Helse Yrkesliv Thomas Nordahl

Samarbeid mellom hjem og skole - tre scenarier Outsourcing av barndommen Skolen tar ansvar for læring i skolefag og foreldrene har ansvar for oppdragelsen Et fellesansvar mellom hjem og skole og et nært samarbeid Thomas Nordahl

Begrunnelser for foreldredeltagelse Foreldrene har hovedansvaret for oppdragelsen av egne barn, og samfunnet kan ikke ta over dette ansvaret. I skolen foregår det både faglig læring og sosial og personlig utvikling. Alle foreldrene kjenner sine barn svært godt, og lærerne trenger denne kunnskapen om barnet i opplæringen. Samarbeid mellom hjem og barnehage/skole er særlig viktig i dag fordi barn tilbringer stadig mer tid av sin oppvekst i pedagogiske institusjoner. Foreldrene er av stor betydning for hvordan elevene har det og gjør det i skolen. Thomas Nordahl

Foreldres betydning for elevenes læringsutbytte Samarbeid hjem/skole Utdanningsnivå Læringsutbytte Foreldrestøtte Foreldrestøtte vil si å snakke om skolen, spørre om hvordan barna har det i skolen og gi hjelp og støtte til skolearbeidet. Thomas Nordahl

Foreldrenes betydning for elevenes prestasjoner i skolen Et godt samarbeid mellom hjem og skole og foreldrestøtte har en positiv sammenheng med: Barnas skolefaglige prestasjoner Barnas trivsel i skolen Relasjonen mellom elev og lærer Relasjonen mellom elevene i en klasse/ gruppe Læring av sosiale ferdigheter Thomas Nordahl

Foreldrerelaterte faktorer med effekt på læringsutbyttet (Hattie 2009) Område Effekt-størrelse Læringsmiljø med sosialt gode relasjoner mellom elever og en elevkultur som støtter læring 0,53 Samarbeid mellom hjem og skole og foreldre med realistiske forventninger og støtte til sine barns læring og skolegang 0,51 Hjemmearbeid og lekser 0,48 Thomas Nordahl

Ulike nivå i samarbeid mellom hjem og skole Utveksling av informasjon – begge parter gir informasjon til hverandre. Dialog og drøftinger – en reell samtale mellom to parter. Medvirkning og medbestemmelse – det fattes felles beslutninger ved enighet. Thomas Nordahl

Generelle trekk ved samarbeidet Foreldre er svært godt fornøyd med den informasjonen de får fra skolen om undervisning og læring, og godt fornøyd med informasjonen om trivsel og sosial utvikling. 3 av 4 foreldre sier de sjelden eller aldri drøfter forhold omkring opplæringen. 4 av 5 foreldre opplever at de har ingen eller svært liten medvirkning på forhold som angår læringsmiljøet eller opplæringen. Halvparten av foreldrene er usikre på skolens forventninger til dem som foreldre i skolen. Ca. 15 % av foreldrene uttrykker at de ikke tør si i fra til lærer om det de er bekymret for. Thomas Nordahl

Hvem samarbeider med skolen ? Mor samarbeider mest med skolen 53 % Far samarbeider mest med skolen 6 % Vi samarbeider like mye med skolen 41 % Thomas Nordahl

Thomas Nordahl

Thomas Nordahl

Thomas Nordahl

Sammenhenger Informasjon og kontakt Dialog og medbestemmelse Kjennskap til skolen og forventning Foreldre-miljø .44 .54 .45 .35 .40 .37 Thomas Nordahl

Prinsipper for samtaler Minst halvparten av konferansetimer bør gjennomføres uten barn til stede. I samtaler mellom lærer og foreldre bør fokus være på framtiden ikke fortiden. Ha barnet/ungdommen i sentrum for samtalen Vær sannferdig, det er grunnlaget for en god dialog. Samtalen bør alltid ende med en enighet om hva som skal gjøres og hvem som har ansvar Det er hensiktsmessig å involvere foreldrene i arbeidet med å komme fram til løsninger på utfordringer i skolen. Thomas Nordahl

Ved konflikter Lytt til foreldre selv om de er misfornøyde og fortvilte. Avvis ikke kritikk selv om den oppleves urimelig Ikke snakk om det som har vært eller tidligere konflikter Legg vekt på muligheter for enighet og endring Gå ikke i forsvar Følg opp det som det er blitt enighet om Thomas Nordahl

Opprettholdende faktorer i læringsmiljøet og pedagogisk analyse problem Utfordring/ Opprett- holdende faktor Thomas Nordahl

Snakk aldri negativt om skolen og lærerne når dine barn hører på. Foreldre i skolen Foreldre bør sette seg inn i hva skolen driver med og hva som er skolens mål og oppgaver. Følg opp dine barns skolegang, men du bør også formidle klare forventninger til skolen og lærerne. Snakk aldri negativt om skolen og lærerne når dine barn hører på. Spør barna hver dag om hvordan det har vært på skolen, hva de har lært og hvilke tilbakemeldinger de har fått Legg vekt på å formidle at skole og skolegang er viktig. Før ofte generelle samtaler om skole hjemme Thomas Nordahl

Støtte til skolearbeid Det er viktig å vise interesse for skolearbeidet og ikke avvise spørsmål selv om du ikke kan svare på faglige problemer Ha mer fokus på arbeidsinnsats enn på resultater. Bruk ros og oppmuntring Etabler og oppretthold rutiner for skolearbeid og lekser hjemme. Dette gjelder både når det skal foregå og hvor i huset. Foreldre bør så langt som mulig være til stede når skolearbeid utføres hjemme Thomas Nordahl

Referanser: Hattie, J. (2009): Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge. Nordahl, T. (2008): Hjem og skole. Hvordan skaber man et bedre samarbejde? København: Hans Reitzel forlag Qvortrup, L. (2009): Læreren må bli best i det han skal være best i. I: Bedre skole 3/2009 s. 76 - 82 Thomas Nordahl