Seminar Aschehoug Håndverkeren, Oslo, onsdag 14.oktober 2009. Ved Sindre Bangstad, førsteamanuensis, Høgskolen i Oslo (HiO).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Menneskerettigheter i teori og i praksis
Etiske modeller - hva er det?
Norges olje- og gassvirksomhet
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Sør-Afrika KFUM Tensing
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
SOSIAL KAPITAL.
Hvor ‘islamsk’ er sekularisme? Erfaringer fra Cape Town, Sør-Afrika Foredrag ved CULCOM, Universitetet i Oslo
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
HORISONT 2014 TORMOD KLEIVEN
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Skaff oss et Åpenhetstilsyn! Hans Geelmuyden Åpenhetstinget,
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Islam.
PluRel Religion i pluralistiske samfunn Religion og sekularitet, verdier og samfunn: spenning, samspill, og utveksling i nye formasjoner Terje Stordalen,
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Det flerkulturelle samfunnet
Undring Tro Viten.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Indre reform på 1800-tallet: Muhammad Ali og Tanzimat
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Britisk fagbevegelse Mellom marked og klasse. ”Labourism”  Frie kollektive forhandlinger  Voluntarisme: avtaler framfor lovregulering  Sterk klasseidentitet,
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Islam.
Om hellige skrifter.
Berit Bratholm: Forelesning
Om hellige skrifter.
ICC selger mye bra litteratur på norsk! Min bok om Profeten Mohammad (fvmh) er en populær fargebok som er basert på historien om Profeten Muhammad (fvmh)
Sivilisasjoner Fra latin civis, byborger. Adjektiv: civilis, bymessig eller borgerlig I teknisk-juridisk forstand: omfattet av sivilretten, den lovgivningen.
Nyere global historie Etter 1800.
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Religion i samfunnet.
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Islams fremstilling I media!
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
The Gains from International Trade
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Religion og Identitet Lisa Stornes
Fra valg til læring.
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Seminar Aschehoug Håndverkeren, Oslo, onsdag 14.oktober 2009. Ved Sindre Bangstad, førsteamanuensis, Høgskolen i Oslo (HiO).

Hva er sekularisme?

Begrepet sekularisme Sekularisme (av Latin saeculum, århundre eller tid, profan tid): Begrepet introduseres av den utilitaristiske filosofen George Jacob Holyoake (1817-1906) i 1851. Har historisk sett referert til en politisk doktrine som foreskriver et skille mellom stat, religion/kirke og politikk, og (følgevirkningen) en privatisering av religiøs tro og praksis.

Begrepet sekularisme Men: for postkolonialt og poststrukturalistisk orienterte teoretikere viser sekularisme til noe nært en “livsform” (kf. Saba Mahmood, 2005) eller handler essensielt sett om “den moderne nasjonalstatens suverene makt” (kf. Talal Asad, 2006). Og: ideologisering av begrepet utbredt, finnes både blant sekulære absoluttister, kristne av konservativ-evangelisk orientering og moderne islamister.

Sekularismens genealogier Sekularisme vokser frem i Europa som et resultat av den protestantiske reformasjonen, religionskrigene i det 15. og 16.århundre, opplysningstiden, den franske revolusjonen i 1789, og fremveksten av den moderne nasjonalstaten. Ekskarnering (Taylor) og entzaüberung/avfortrylling (Weber) Europa er i moderne tid det eneste kontinentet hvor sekularismen er forankret i en generell samfunnsmessig sekularisering. I en postkolonial og globalisert verden er sekularisme i økende grad en global form for å organisere forholdet mellom stat og religion.

Ideologisering av begreper om sekularisme Yusuf al-Qaradawi (1926-) og Abu‘l A‘la Mawdudi (1903-1979): Sekularisme som ‘irreligiøsitet’ og en ‘vestlig løsning påført utenfra.’ John Aschcroft (1942-): “wall of separation” i USA som “a wall of oppression.” Sekulære absoluttister: Sekularisme som synonymt med a- eller irreligiøsitet.

Tilgrensende begreper: Sekularisme er ikke det samme som sekularisering (som opprinnelig viste til overføringen av kirkeeiendommer til europeiske monarker etter Tredveårskrigen (1618-48), men som i moderne samfunnsvitenskap viser til: En økende differensiering av samfunnsmessige sfærer, som fører til at sekulære sfærer skilles ut fra religiøse institutusjoner og normer (José Casanova, 1994), eller En samfunnsmessig prosess som fører til at religiøse autoriteter gradvis undermineres (Mark Chaves, 1994), eller En nedgang i religiøs tro og praksis, og en underminering av religiøse verdier i en bestemt befolkning (Pippa Noris and Ronald Inglehart, 2004).

Tilgrensende begreper Sekularisme må også skilles fra sekularitet: som henviser til “A societal change which implies that religious faith and conviction is increasingly seen as merely one out of numerous orientations to life” (Secularity 3, kf. Charles Taylor, 2007.)

Avklaringer Å være ‘sekulær’ er ikke synonymt med å være ‘ikke-’ eller ‘a-religiøs.’ Her ‘syndes’ det mye i hverdagslig språkbruk. Det religiøse og det sekulære er implisert i (og forutsetter) hverandre i ethvert samfunn (Talal Asad 2003). Sekularisme i dagens Europa handler på ingen måte bare om Europa og islam.

Spørsmål til summegrupper (1) Hvordan vil du definere begrepet sekularisme? (2) Kan du gi to konkrete eksempler på tilfeller hvor du mener at ‘sekulære’ forståelsesformer er forenlig med ‘religiøse’ forståelsesformer? Gå sammen fire og fire (10 min).

Pause

Islam og sekularisme: Uforenlige sengekamerater?

‘Problemet’ med islam og sekularisme Luc Ferry: “Europa er sekularismens kontinent” Islam og muslimer har kommet til å representere det ‘ikke-sekulære’ i europeisk og amerikansk politisk tenkning de siste årene (Elizabeth Shakman Hurd 2008). Sentrale populære forestillinger: (1) Muslimer har ikke relevante historiske erfaringer med sekularisme. (2) Sekularisme er et resultat av utviklinger spesifikke for europeisk kristenhet, og enestående for den ‘vestlige’ verden. (3) Islam skiller ikke mellom stat/samfunn og religion/politikk. (4) Sekularisme er noe som er blitt påført muslimer utenfra via kolonialisme og ny-kolonialisme.

Ideologiseringens problem Sentrale islamistiske ideologer som Yusuf al-Qaradawi (1926- Egypt/Qatar), Abu‘l A‘la Mawdudi (1903-1979, Pakistan) definerer sekularisme som synonymt med ‘irreligiøsitet’ (Masud 2005), som importerte ‘vestlige løsninger’, og som kilde til moralsk og normativ oppløsning. Hassan al-Turabi (1932-, Sudan) definerer islam som grunnleggende ‘anti-sekulær’)

Yusuf al-Qaradawi

Men: Mange islamske intellektuelle har også vist til at islam i praksis har skilt mellom religion og politikk siden få århundrer etter Profeten Muhammeds død. Kfr. Ali ‘Abd al-Raziq (1888-1966, Egypt). Mange av samtidens mest sentrale muslimske intellektuelle mener islam og sekularisme er forenlig: Tariq Ramadan, Abdullahi Ahmed an-Na‘im, Muhammed Arkoun, Khaled Abu El Fadl. En idé om islamsk monisme (dvs. at muslimers tenkning og handling er determinert av islam) ikke adekvat for forståelsen av europeiske muslimers tilpasning til sekularisme.

Det ottomanske eksempelet

Abdullahi Ahmed an-Na‘im

Islam og sekularisme: Noen hovedteser (1) Muslimers erfaringer med sekularisme i stor grad knyttet til repressive sekulære autokratier. (2) Oppfatninger av sekularisme knyttet til ideologiseringen av begrepet. (3) Sekularisme har, ulikt i Europa, ikke vært ledsaget av sekularisering. (4) Et tolkningsspørsmål om islam og sekularisme er forenlig eller uforenlig. (5) Sekularismens fremtid blant muslimer i og utenfor Europa er åpen.

Tripp om samtidens muslimer “Muslim intellectuals…[…]…often found themselves entangled in the secular logic of the state” Charles Tripp, Islam and the Moral Economy, 2006, s. 6. “To be a Muslim in the modern world is both to be shaped by that world and to take part in its shaping”, Charles Tripp i Foreign Affairs, 2009.

Spørsmål til summegrupper På hvilke områder tror du de største utfordringene i forholdet mellom islam og sekularisme ligger? Har du noen gang opplevd konflikter i klasseroms/undervisningskonteksten som har utgangspunkt i ulike forståelsesformer som kan karakteriseres som religiøse vs. sekulære? Fortell. Gå sammen fire og fire (10 min).

Pause

Fotnoter til norsk sekularismedebatt

What Their Doing Does

Spørsmål Hva handlet den såkalte ‘Rana-debatten’ i 2008 om? Hva er spesielt med den spesifikt norske utformingen av sekularisme? Hva består endringene og kontinuitetene i (kfr. Stat-kirke forliket 2008) Bør religiøse argumenter ha en legitim plass i den offentlige sfære?

Habermas Jürgen Habermas. 2008. ‘Between Naturalism and Religion’, s. 270: ‘The citizens as members of society may legitimately cultivate their distinctive cultures only on condition that they all understand themselves, across subcultural divides, as citizens of one and the same political community’ s. 130. ‘Every citizen must know and accept that only secular reasons count beyond the institutional threshold separating the informal public sphere from parliaments, courts, ministries and administrations.’ s. 143. ‘Postmetaphysical thinking is prepared to learn from religion while at the same time remaining agnostic.’

Takk for meg!