Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
I.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Persepsjon og kognisjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Samfunnskunnskap - Makt
Hurra for deg som fyller ditt år...
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Personlighetsbegrepet i veiledning
Johannes 16, Om sorg og glede
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Arbeidsrelaterte holdninger, verdier og persepsjoner kap. 5
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Og.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Workshop, Dokka – 9. nov
Personlighet og konflikt kap
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kvalitative forskningsmetoder
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Worchel (1979) omtaler tillit:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Vi er nærmere en løsning …….
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon Disposisjon: Hvordan etableres attribusjon; oppfatning av årsakene til egen og andes atferd Effektene av attribusjon, emosjonelle effekter og atferds effekter Attribusjonens betydning for konflikter Innsikt i attribusjon som tilnærming til konflikthåndtering

Attribusjon: årsakstilskriving Fritz Heider (1958) registrerte at mennesker leter etter å forstå årsakene til atferd, dette skaper bedre grunnlag for å tilrettelegge egen atferd. Hvorfor tillegger vi i noen sammenheng årsakene til personlighet, holdninger og evner, mens vi andre ganger oppfatter at det er situasjonen som er årsak til atferden?

Jones og Davis 2-trinns prosess Jones og Davis (1965) antar at vi attribuerer atferd til disposisjoner fremfor situasjon gjennom to trinn: Var handlingen intendert /intensjonal, var det et formål eller hensikt som styrte handlingen Var handlingen et resultat av personens disposisjoner, tendenser

Trinn 1: Intensjon 1A) Visste personen at hans eller hennes atferd ville fremkalle de observerte konsekvensene? 1B) Hadde personen evne til å oppnå de observerte konsekvensene?

Trinn 2: Resultat av disposisjon 2A) Hadde atferden en sterk negativ eller positiv effekt på deg? 2B) Var de sterke negative eller positive effektene på deg intenderte?

Kellys attribusjons teori Den som attribuerer ser etter: Gjelder atferden til personen bare spesielle situasjoner (distinkt informasjon) Gjelder atferden til personen alle situasjoner (konsistent informasjon) Er personens atferd unik eller opptrer andre mennesker på lignende vis (konsensus informasjon)

Årsaksattribuering: Vanlige mennesker opptrer som legforskere Heider, Jones og Davis, og Kelly har til felles at de beskriver årsaksvurdering som både rasjonell og sofistikert. De betrakter vanlige mennesker som legforskere når de tilskriver menneskelig atferd årsaker

Feilaktig attribuering Når mennesker tar feil beslutninger om årsaksforhold skyldes dette at beslutningene trekkes for hurtig og for lettfeldig, uten å ta hensyn til informasjon som kan indikere at situasjonen kan være årsaksfaktor

Den fundamentale attribusjonsfeilen Når vi vurderer andre mennesker: Vi har en tendens til å over-attribuere atferd til disposisjoner og under-attribuere årsak til atferd til situasjoner (Roass,1977) Attribuering av egen atferd følger nærmest motsatt mønster, vi tilskriver ofte situasjonen som sentral årsak til våre handlinger Denne tendens kalles aktør-observatør bias, særlig tilstede i Europa og Amerika, mindre i Asia

Intergruppe attribusjons bias Negativ atferd ved utgruppe (den gruppe jeg ikke tilhører) medlem attribueres til personlige disposisjoner i større utstrekning enn for inngruppe medlemmer (den gruppe jeg selv tilhører), spesielt dersom det eksisterer konflikt mellom gruppene

Emosjonelle og atferdsmessige aspekt ved attribusjoner Heider antok at emosjoner er en vesentlig kobling mellom attribusjon og påfølgende atferd. Weiner (1995): Årsakene til hvorledes mennesker attribuerer bygger på hvor stabil adferden ansees å være (indre - ytre dimensjon) Dernest attribueres årsakene ut fra omfanget av kontroll personen synes å ha på hendelsesforløpet (kontroll – ukontroll dimensjonen)

Sammenheng attribusjon – emosjon - atferd Studier indikerer at emosjonelle responser forårsaket av attribusjon kan frembringe ny atferd (jeg ble sint da jeg så person x var aggressiv, derfor gjorde jeg y) Sinne som er et resultat av kontrollerbar attribusjon av en annen persons negative atferd, enten dette gjelder en selv eller andre mennesker, har blitt knyttet til generell straffepreget atferd (Smith & Lazarus, 1993)

Sinne og hevn 59 % av ledere som ble bedt om å erindre en hendelse hvor de holdt en annen person ansvarlig for adferd som hadde gjort dem sinne (Allred, 1999) fortalte at de hadde utvist hevn mot den andre parten

Attribusjon-emosjon-atferd sekvensen Denne sekvensen beskriver hvorledes mennesker er i stand til å registrere og reagere på andre menneskers negative atferd

Implikasjoner for konflikt dynamikk Oppmerksomhet om emosjoner i konflikter er av relativ ny dato, ifølge Allred Emosjoner kan være en sentral psykologisk kilde for mange destruktive konflikter Forhandlere som holder andre ansvarlig for negative relasjoner følte mer sinne og mindre opptatthet av å løse konflikten sammenlignet med forhandlere uten slike emosjoner (Allred et al. 1997)

Implikasjoner for konflikt dynamikk (2) Konflikter som inneholder elementer av sinne og hevn er ikke hensiktsmessige fordi de hyppig bygger på feiloppfatninger som kan eskalere konflikten. Studier av aktør-observatør bias viser at mens voldsutøver attribuerer til ytre årsaker, attribuerer den skadevoldte atferden til egenskaper ved voldsutøver

Anklager bias Tendensen en observatør har, etter å ha blitt negativt forvoldt av en aktør, til å attribuere atferden til forhold som er under kontroll av aktøren.

Den anklagdes bias En tendens til å attribuere egen skadelig atferd til å skyldes forhold utenfor ens egen kontroll (Allred et al 1999)

Anklagende - anklaget Den anklagde har en tendens til å fokusere på forhold som ligger utenfor vedkommendes kontroll, mens den anklagende fokuserer på forhold som er innenfor den anklagdes kontroll. Denne forskjell i attribusjon kan føre til de mest destruktive former for sinne-frembrakte konflikter (Allred, 1999)

Skadevolder-skadevoldte

Selv-drevet syklus av sinne-konflikt Kombinasjonen av anklager bias og anklaget bias fører til en vedvarende sinne-frembrakt konflikt som demonstrerer et negativt aspekt ved Deutschs Crude Law of Social Relations

Implikasjoner for konflikthåndtering og intervensjoner Det har vært populært å anta at ventilering av sinne er hensiktsmessig (Fisher et al 1991), dette har vært basert på trykkoker metaforen. Forskningsresultat tyder imidlertid på at ventilering av sinne skaper ytterligere sinne (Averill, 1982; Berkowitz, 1970) Ventilering av sinne kan dermed bli kontra-produktiv

Alternativ til sinne-ventilering Treningsprogram kan gi deltagere bedre attribuering ved å gi innsikt om bias og kjennskap til bedre rasjonell vurdering av tilgjengelig informasjon Trening kan gi deltagerne bedre ferdigheter og interesser for å ta perspektiv til den andre parten i en konflikt, den fundamentale attribusjonsfeilen dempes ved empatisk perspektivtaking

Oppsummering Observasjon av andre mennesker innebærer at vi tillegger dem en årsak til deres handlinger, handlingene skjer ikke tilfeldig, men er forårsaket av mennesket selv eller av situasjonen Når vi forklarer andres atferd som ikke tilhører vår gruppe (ut-gruppe) over-attribuerer vi personlige disposisjoner og under-attribuerer situasjonsvariabler Det omvendte gjelder for oss selv og vår inn-gruppe Anklager – anklaget attribusjon har likhet med inn- og ut-gruppe effektene Emosjoner har stor betydning for attribusjonsprosessen