Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September 2004 1 Evaluering av prøveprosjekt med brukervalgsmodellen i hjemmehjelpstjenester i Oslo kommune I.Status.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Et helhetlig barnevern i Oslo
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Refleksjoner over funn i ARK
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
NORSKKURS GRUPPE A.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En kartleggingsstudie
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Evaluering av prøveprosjekt med brukervalgsmodellen i hjemmehjelpstjenester i Oslo kommune I.Status for brukernes valg II.Prosjektets forberedende fase III.Driftsfasen – organisasjonsmessige konsekvenser IV.Kvaliteten på tjenestene

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Metoder  Gjennomgang av relevante dokumenter  Deskriptiv analyse basert på statistikk over brukernes valg  Dybdeintervjuer med sentrale aktører inkl. leverandører  Prosessmetodikk – samlinger med kommunale og private aktører  Brukerundersøkelse  Ansattundersøkelse

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September I Status for brukernes valg (a)  Ved utgangen av august 2004 har 198 brukere privat leverandør – ca. 15 prosent  I overkant av 80 prosent av brukerne foretar et aktivt valg av leverandør  Om lag 2/3 av de nye brukerne velger kommunal leverandør, mens 1/3 velger privat leverandør i 2004 (av de som velger aktivt)

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes valg – valg av privat leverandør av hjemmehjelpstjenester i bydel Nordstrand (i 2003 Lambertseter og Nordstrand) Antall (dividert med 10) og prosent

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Nye og tidligere brukere  Av de som velger privat leverandør utgjør ca. 60 % tidligere brukere, mens 40 % er nye brukere (hele perioden)  I 2004 har dette jevnet seg ut

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Nye og tidligere brukere som velger privat leverandør. Antall

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September I Status for brukernes valg (b)  6 private leverandører. To dominerende: Privat omsorg og Kirkens bymisjon

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Private leverandører august Antall brukere

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Bakgrunn for brukernes valg Kommunale og private leverandørenes synspunkt på bakgrunn for valg av kommunal leverandør: De har gode erfaringer med kommunen De gjerne vil gjerne fortsette med kommunal leverandør. De vet hva de har men ikke hva de får De er skeptiske til private leverandører.

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Bakgrunn for brukernes valg Kommunale og private leverandørenes synspunkt på bakgrunn for valg av private leverandører: Dårlige erfaringer når det gjelder: Uteblivelser og manglende beskjed Jobben gjøres for dårlig – uerfarne medarbeidere For mange nye ansikter/for liten stabilitet (skyldes blant annet turnover og sykdom) Språkproblem (noen av hjemmehjelperne snakker ut fra brukernes vurdering ikke godt nok norsk) Kommunen har mange brukere og et tungrodd system – liten fleksibilitet

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Bakgrunn for brukernes valg – hva er viktig i følge brukerne T = totalt, K = kommunal lev., P = privat lev.

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September II Prosjektets forberedende fase (6. nov til 1. april 2003)  Et hovedinntrykk er at informasjonsopplegget har vært grundig og preget av åpenhet og i all hovedsak fungert tilfredsstillende  Brukerne er rimelig godt fornøyd  De ansatte er ”middels” godt fornøyd med informasjonen  De tillitsvalgte anser at mulige negative konsekvenser er underkommunisert  De som har vært involvert i prosessen rundt valg av ordning, er fornøyd med medvirkningen  Det var en fordel for den tidligere bydelen Nordstrand å være tidlig ute med nødvendig omorganisering (bestiller – utfører, og skille mellom hjemmehjelp og hjemmesykepleie)

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September III Driftsfasen – organisasjonsmessige konsekvenser  Det er høy grad av opplevd reell likebehandling mellom de kommunale og private leverandørene  Den kommunale leverandøren har ut fra rammeverk og lovverk ikke samme forutsetninger for å operere i et marked (framhevet av tillitsvalgte)  Modellen ivaretar i tilstrekkelig grad kommunens/bestillerens behov for kontroll av leverandørene  Tillitsvalgte vurderer muligheten for kontroll som lite tilfredsstillende

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September III Driftsfasen – organisasjonsmessige konsekvenser  Timeprisen er grei  Tillitsvalgte vurderer timeprisen for lav, sett i forhold til mulighet for kvalitet i tjenestene  Vurdering at inntjeningen ikke er god nok – smh. med prising av korte oppdrag, og kvelds- og helgeoppdrag og ordning med ringetilsyn  Dominerende vurdering at brukerne fungere som reelle kunder – enten på egen hånd eller gjennom pårørende  Antall private leverandører anses som tilstrekkelig

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Konsekvenser for arbeidsmiljøet – kommunalt ansattes vurdering. Prosent

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Effektivisering  Bestiller-utfører-modell og brukervalg med sju leverandører av hjemmehjelpstjenester innebærer økt administrativ ressursbruk i bestilleravdelingen som henger sammen med nøyere grunnlagsarbeid ifm. vedtak, faktureringsrutiner (kontroll av arbeidssedler), kontroll av leverandørene (oppfølging av kontrakter) og generelt mer dokumentasjon  Det er klare indikasjoner på at effektiv brukertid (forholdet mellom antall timer hos brukerne og totalt antall timer) har økt etter innføring av brukervalg, men den har sannsynligvis ikke nådd 65 prosent. Ulike omorganiseringer av tjenesten og bydelene de senere årene gjør at det ikke foreligger sammenlignbart datagrunnlag som gjør at utviklingen i effektiv brukertid kan fastsettes eksakt  Det er dermed ikke grunnlag for å vurdere om denne effektivitetsgevinsten vil oppveie den økte administrative ressursbruken i bestilleravdelingen

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September IV Kvalitet på tjenestene  Brukerundersøkelse mai 2004 – Opinion AS ansvar for gjennomføring  Spørreskjema til alle de aktuell brukerne – 907  Svarprosent 61  Resultater sammenlignes med resultater fra tilsvarende undersøkelser i 2002  Frafallsanalyse mht. skjevheter i utvalget (kjønn, alder og hjelpebehov) viser at sentrale sammenhenger er robuste  Sentrale sammenhenger er statistisk signifikante

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Resultater fra brukerundersøkelsene  Tilfredsheten med hjemmehjelpstjenestene synes å være marginalt høyere i 2004 enn 2002 – og dermed på et relativt høyt nivå  De med private hjemmehjelpere i 2004 er klart mer fornøyd med tjenestene enn de med kommunale hjemmehjelpere  Tilfredsheten hos de som har kommunale hjemmehjelpere i 2004, er den samme som det den var i 2002  Nær 70 prosent av alle brukerne er positive til brukervalg. Blant de med kommunale hjemmehjelpere er om lag 60 prosent positive, mens blant de med private hjemmehjelpere er alle positive  Et knapt flertall av brukerne mener at tjenesten de mottar ikke har endret seg etter at det ble mulig å velge leverandør, i overkant av 20 prosent mener tjenesten har blitt bedre, mens 6 prosent mener den har blitt dårligere

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes totalvurdering av hjemmehjelpstjenesten de mottar Skåre på indeks fra 0 til 100 hvor 0 tilsvarer ”svært misfornøyd” og 100 ”svært fornøyd” Eff = Effektivitetsnettverkene 2002 (basert på få respondenter)

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes vurdering av omfang Skåre på indeks fra 1 til 100 hvor 0 tilsvarer ”svært misfornøyd” og 100 ”svært fornøyd” E2 = Effektivitetsnettverkene 2002, I2 = ISIT 2002, B4 = brukerund. 2004, K4 = kommunal lev. 2004, P4 = privat lev. 2004

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes vurdering av hjelp til ulike oppgaver Skåre på indeks fra 1 til 100 hvor 0 tilsvarer ”svært misfornøyd” og 100 ”svært fornøyd” E2 = I2 = ISIT 2002, B4 = brukerund. 2004, K4 = kommunal lev. 2004, P4 = privat lev. 2004

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes vurdering av samspillet med personalet Skåre på indeks fra 1 til 100 hvor 0 tilsvarer ”svært misfornøyd” og 100 ”svært fornøyd” E2 = Effektivitetsnettverkene 2002, I2 = ISIT 2002, B4 = brukerund. 2004, K4 = kommunal lev. 2004, P4 = privat lev. 2004

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes vurdering av medvirkning Skåre på indeks fra 1 til 100 hvor 0 tilsvarer ”svært misfornøyd” og 100 ”svært fornøyd” E2 = Effektivitetsnettverkene 2002, I2 = ISIT 2002, B4 = brukerund. 2004, K4 = kommunal lev. 2004, P4 = privat lev. 2004

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Brukernes holdning til brukervalg Prosent - frekvensfordeling T = totalt, L = Lambertseter, N = Nordstrand, K = kommunal lev., P = privat. lev.

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Ansattes holdning til brukervalg Prosent - frekvensfordeling

Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Oppsummering  En kan konkludere med at brukerne våren 2004 totalt sett opplever en noe bedre tjenestekvalitet enn før brukervalg ble innført (ISIT- undersøkelsen 2002).  En kan ikke si sikkert om dette skjer innenfor en mer eller mindre kostnadseffektiv tjenesteproduksjon enn tidligere fordi det ikke foreligger relevant og sammenlignbart datagrunnlag  Brukerundersøkelsen gir ikke entydige forklaringer på hva som kan være årsaken til at de med private hjemmehjelpere er mest fornøyd.  Årsaken synes ikke å være at disse brukerne er mer ressurssterke, og slik sett generelt mer fornøyde med tjenestene  Forklaringen synes heller ikke å være at de private leverandørene har mulighet til å levere tilleggstjenester, i det bruk av tilleggstjenester så og si ikke forekommer  Forklaringen som gjenstår synes å være at de private leverandørene av tjenester faktisk leverer tjenester med høyere kvalitet  Samtidig må en åpne for at en del av forklaringen kan være at selve muligheten til å velge enn annen leverandør enn den kommunale kommer til uttrykk i form av økt rapportert tilfredshet med enkelttjenestene i den gjennomførte spørreundersøkelsen (ideologi, verdier)