Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nordstrand - bydelsrapport

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nordstrand - bydelsrapport"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nordstrand - bydelsrapport
Publikumsundersøkelsen 2018 Oslo kommune Nordstrand - bydelsrapport Rapport, august 2018

2 1 Om undersøkelsen

3 Om årets undersøkelse På oppdrag fra Oslo kommune, Byrådsavdeling for finans, har Kantar TNS gjennomført Publikumsundersøkelsen Formålet med undersøkelsen er å gi kommunens politikere og ansatte en oppdatert oversikt over innbyggernes og brukernes tilfredshet med kommunens tjenester og deres oppfatninger om det å bo i Oslo kommune. Årets undersøkelse skal også forsøke å finne fram til viktige bakgrunnsforhold som kan forklare undersøkelsens resultater. Målgruppen for undersøkelsen er personer på 18 år eller eldre, som er bosatt i Oslo kommune. Den sentrale bruker- og publikumsundersøkelsen for Oslo kommune er tidligere gjennomført i 1998, 2001, 2004, 2007, 2010 og I 2007 ble brukeraspektet tonet noe ned, blant annet fordi det gjennomføres mange dedikerte brukerundersøkelser i kommunens ulike virksomheter. I 2014 er spørsmål om det kollektive transporttilbudet fjernet da dette måles gjennom andre undersøkelser. Foran årets undersøkelse har spørreskjemaet som tidligere gjennomgått en revisjon med tanke på å forenkle språket og kutte ned på omfanget. Målet med forenklingen har som tidligere vært å øke svarresponsen, og dermed kvaliteten på undersøkelsen. Hovedtrekkene i spørsmålsformuleringer og svarskalaer er imidlertid tatt vare på, for å sikre at resultatene kan sammenlignes med de tidligere undersøkelsene. Feltarbeidet ble gjennomført i perioden 27. mars – 23. mai En første påminnelse ble sendt via SMS til de som ikke hadde svart den 16. april 2018 og som har mobiltelefon, i alt til personer. Andre påminnelse ble sendt ut postalt den 23. april 2018, til i alt personer. Utvalget (adressene) ble som tidligere trukket fra folkeregisteret. Utvalget ble i utgangspunktet dimensjonert og trukket for å sikre god representativitet på bydelsnivå og personer med innvandrerbakgrunn. Det er til sammen blitt sendt ut postale spørreskjema. Utsendingens fordeling på kjønn, alder og bydeler vises i den første kolonnen til høyre i tabellene I tabell 4 vises fordeling på landbakgrunn med mer enn 50 svar blant personer med innvandrerbakgrunn. Svarprosenten varierer betydelig mellom bydelene. Svarresponsen er høyest på Ullern (41 prosent), i Nordre Aker og Vestre Aker (40 prosent), Østensjø og Nordstrand (39 prosent). Tilsvarende ligger responsen lavest i bydelene Stovner (26 prosent), Søndre Nordstrand (29 prosent), Alna og Grorud (30 prosent). Tabellen på neste side viser bruttoutvalget fordelt på bydeler trukket og justert for respons i 2014 med sikte på om lag like mange svar fra hver bydel (minus Marka).

4 Antall utsendelser (bruttoutvalget), antall intervju og svarprosent etter bydeler
Svarprosenten varierer betydelig mellom bydelene. Svarresponsen er høyest på Ullern (41 prosent), i Nordre Aker og Vestre Aker (40 prosent), Østensjø og Nordstrand (39 prosent). Tilsvarende ligger responsen lavest i bydelene Stovner (26 prosent), Søndre Nordstrand (29 prosent), Alna og Grorud (30 prosent). Andelen av befolkningen i Oslo kommune som har innvandrerbakgrunn var 33,1 prosent ved inngangen til Personer med bakgrunn fra Asia utgjorde 40,1 prosent av byens innvandrerbefolkning, mens 17,8 prosent hadde afrikansk bakgrunn. Personer med europeisk landbakgrunn (utenom norsk) utgjorde 37,4 prosent av innvandrerbefolkningen. Bruttoutvalget ble tilrettelagt med 34,7 prosent personer med innvandrerbakgrunn og 65,3 prosent blant personer med norsk bakgrunn, en svak oversampling av innvandrergruppene (1,6 prosentpoeng). Av de som svarte, har 74,7 prosent norsk bakgrunn mens 25,3 prosent har innvandrerbakgrunn. Undersøkelsen er vektet på kjønn, firedelt alder og bydeler. Vekting benyttes for å kompensere for skjevheter blant de som svarer etter kjente kjennetegn. Grupper som er underrepresentert blant de som svarer (som svarer i mindre grad enn andre), blir vektet opp slik at de skal telle like mye som i universet (befolkningen i Oslo). Tilsvarende blir grupper som i større grad svarer, vektet ned i henhold til befolkningssammensetningen. Denne bydelsrapporten baseres på i alt 654 svar fra bydel Nordstrand (723 svar etter vekting). For orden skyld viser vi til at grafikken i denne rapporten har påsatt antall (n) etter vekting.

5 2 Trivsel og tilhørighet, nærmere vurdering av området man bor

6 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

7 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

8 3 Tilfredshet med tjenestene

9 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

10 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

11 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

12 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

13 4 Trygghet og hvordan man blir behandlet

14 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

15 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles

16 5 Miljø og kjennskap til Oslo som Europas miljøhovedstad 2019

17 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

18 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

19 Kjenner du til at Oslo ble tildelt prisen Europas miljøhovedstad 2019?
Click to edit Master text styles Kjenner du til at Oslo ble tildelt prisen Europas miljøhovedstad 2019?

20 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

21 6 Bruk av fritiden

22 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

23 7 Vedlikehold av veier og fortau, trafikksikkerhet

24 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

25 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

26 8 Oppvekstmiljø for barn og unge

27 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

28 9 Kulturtilbudet

29 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles

30 10 Medvirkning, informasjon og digitale tjenester

31 Click to edit Master title style
Click to edit Master text styles Click to edit Master text styles


Laste ned ppt "Nordstrand - bydelsrapport"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google