Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr. 074024.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Finansieringsordninger
AVLASTNING Melhus
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Av advokat Hanne S. Torkelsen
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Nordisk tilsynskonferanse
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
En merkavare i endring…
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Ellen Kopstad Tjenestekontoret Arendal kommune 23. April 2009
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
”Når vi bestemmer selv”
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Luranetunet - offentlig/privat drift Konkurranse gjorde alle bedre!
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Idrettsrådets ansvar og rolle
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Samvirke innen offentlige tjenester
Boliger til pleie- og omsorgsformål – levetid og egnethet
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Erfaringer med bruk av NS 8435
Samvirke innen offentlige tjenester
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr

Hva er omfanget av samvirkeforetak i offentlig sektor i Norge i dag? Hvor stort er omfanget innen velferdsproduksjon? Hvor stort er omfanget innen pleie- og omsorgssektoren? Med fokus på samvirker innen pleie- og omsorgssektoren: Hvilke erfaringer har man lokalt med samvirkeformen; Sett fra kommuner og samvirker? Betydning/effekter for lokalsamfunnet? Økonomiske konsekvenser for samvirke/brukere og kommuner? Relasjonene mellom kommune og samvirke med tanke på bl.a.: Styringsmuligheter. Ansvarsforhold ved evt. konkurser. Forutsigbarhet, ansvar, eiendomsforvaltning. Kvalitet og tilsyn. Arbeidsgiverperspektiv. EØS-regelverk om offentlig støtte (off. anskaffelser). Oppgaven

Velferdsproduksjon Barnehager Skoler Annen undervisning Fritidsklubb/aktivitetssenter Frivillighetssentral Samfunnshus SUM711 Pleie- og omsorgssektor Eldresentre Arbeidsverksted Brukerstyrt personlig assistanse 3 1 SUM 5 Omfang

Samvirkeforetak, pleie- og omsorg 1 foretak for brukerstyrt personlig assistanse (BPA), de funksjonshemmede er eier og ansetter sine assistenter (brukersamvirke). 2 eldresentre med boliger, brukerne er eiere (brukersamvirke). 1 eldresentre med dagtilbud, brukerne er eiere (brukersamvirke). 1 arbeidsverksted for kunstnere med og uten funksjonshemninger, ansatte er eiere (personalsamvirke). Erfaringer fra Sverige.

Erfaringer fra Norge Resultat fra intervju, vanskelig å få utdypende svar Fra samvirkene: –Bedre tilbud enn i kommunen. –Ansatte foretrekker arbeid i samvirke. –Brukerne er fornøyd, mulighet for påvirkning/bestemme. Raskere beslutninger. –For verkstedet: Ansatte er svært fornøyd (eiere). –Positivt for lokalsamfunnet, eldre og funksjonshemmede kan bo på hjemstedet lengre. Opprettholder arbeidsplasser på bygda. Noen foretak har ansatte. –Alle samvirkeforetakene har god økonomi, selv om dette ikke alltid har vært tilfelle. Fra kommunen: –Positiv til eldresentrene og spesielt til verkstedet, både og for BPA. –Ser gjerne at flere eldresentre blir etablert. –Lite eller ikke samarbeid med eldresentrene, godt samarbeid med verkstedet. –Engasjerer seg ikke i hvordan foretakene er organisert, men understreker at det tas ansvar, eierne er bevist sin rolle som eier. –Ikke entydig svar ang. betydning for økonomien i kommunen.

Erfaringer fra Sverige –Stort antall samvirkeforetak innen pleie- og omsorg, særlig innen eldreomsorg. –Flest personalsamvirker, men også noen brukersamvirker. –Vellykket både for kommune og samvirke/bruker. I et tilfelle var kommunen i utgangspunktet skeptisk, men nå positiv. –Personalet er stabilt, mer effektive og mer fleksible enn i kommunen. Det utbetales ofte bonus. –Personalet blir stimulert, ideér realiseres, det er annerledes når en eier foretaket. –Muligheten for fortsatt å kunne bo i bygda verdsettes høyt, treffer venner/familie, viktig for lokalmiljøet. –Erfaring fra arbeidskooperativer: Samvirkemodellen gir svært gode resultater for psykisk syke i forhold til sysselsettingstilbud i kommunen. Sykdomsforløpet bremses, bedre helse. –Samvirkemodellen bidrar til: Ansvar, mening og stolthet over arbeidet. –God økonomi. Eksempler på at både samvirke og kommune reduserer kostnadene. –Eksempler på at formelle krav i forhold til kommunen ikke følges opp tilfredsstillende.

Relasjoner kommune - samvirke Kommunale kjøp av omsorgstjenester skal settes ut til anbudskonkurranse etter Lov om offentlige anskaffelser, del II. For ideelle organisasjoner (noen brukerstyrte samvirker), samt anskaffelser under kr kan enklere prosedyre følges. Styringsmulighetene er omtrent de samme uansett organisering, men skjer gjennom kontrakter mellom kommune og samvirkeforetak. Kvalitet og tilsyn skal opprettholdes. Her er det ingen forskjell avhengig av hvem som driver virksomheten. Helsetilsynet skal føre tilsyn med alt helsevesen/personell. Ansvarsforhold - konkurser. Begrenses til andelsinnskuddet for eierne. Avtaler med kommune er avgjørende. Forutsigbarhet. Langsiktige avtaler er viktig for begge parter. Ansvaret for tjenestene ligger hos kommunen, men overføres til samvirkeforetaket i følge kontrakt. Viktig med ryddige avtaler for å unngå konflikter. Eiendomsforvaltning. Ansvaret avhenger av hvem som eier bygning/lokale. Arbeidsgiverperspektiv. Lover og regler gir en viss beskyttelse uansett ansettelsesforhold. Ved en virksomhetsoverdragelse er ny arbeidsgiver bundet til gjeldende avtale og den ansatte har rett til å fortsette i arbeidet.