”Anders og tyskerne” Denne teksta er skrive av ein gut i 5. klasse etter ein time der ein historikar frå HiØ har fortalt om ei dramatisk hending i bygda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Verdens 7 underverk.
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Litterære virkemidler
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Spøken som gir deg lykke!
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Arbeidsløs.
En måte å lese Bibelen på
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Mai mai 1945 var krigen over, fem års okupasjon var endelig slutt. I Egddalen i Gjerstad bodde fotograf Abraham Melaas, han var en av få som.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
Eksamenstips.
Skriving som kommunikasjon
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2011.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Johannes 21,1-14.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Å komme til seg selv og til Gud. Den yngste sønnen solgte alt sitt og dro til et land langt bort. Der sløste han bort alle pengene i et vilt liv.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
EN STOR, FIN SEI VI MÅTTE BRUKE HÅVEN, SÅ IKKE FISKEN SLET AV SNØRET. UNGENE FULGTE NØYE MED NÅR HANNA BLØGGET FISKEN.
Litterære virkemidler
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Sammensatte tekster ?.
Argumenterende tekster
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Norane skule Tirsdag Fellesøkt med utgangspunkt i kopihefte Aldersblanding klasse 2 skuletimar Måndag Gruppesamtalar – ein skuletime.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Vanlege nynorskfeil.
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Lesing og lesestrategier
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Odda Barneskule Samtale med studentane – Undervisning – Samtale med studentane med hovudvekt på ”case”
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Problemløsning.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Soria Moria Slott Et norsk folkeeventyr. Halvor.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Tyder ’tilvenning’ eller ’tilpassing’ Å tilpasse ei tekst til eit anna medium kallast ADAPSJON! Er det noko som skal fjernast frå den opprinnelege teksta?
Å skrive novelle.
Fredag 22. Desember: I GÅR, I DAG OG I MORGEN….
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
T Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven, og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
B Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Arbeid på skulen Norsk Matte Engelsk Samfunnsfag Naturfag KRLE
Utskrift av presentasjonen:

”Anders og tyskerne” Denne teksta er skrive av ein gut i 5. klasse etter ein time der ein historikar frå HiØ har fortalt om ei dramatisk hending i bygda under krigen. Oppgåva elevane fikk, var å skrive ei forteljing med utgangspunkt i det dei hadde hørt. Ein lærar gikk rundt og snakka med elevane mens dei skreiv, og når dei stod fast, fikk dei hjelp til å komma vidare gjennom spørsmål frå læraren.

Kva kan vi rose? Guten har fått med seg historia, og han greier å skrive ei forteljing der hendingane kjem i kronologisk rett rekkefølgje. Legg også merke til hossen teikningane illustrerer og forklarer teksta – dette er det læreplanen kallar ei samansett tekst.

Kva skal vi gripe fatt i? Eleven har problem med å forme bokstavane, og teksta er ved første augekast vanskelig å lesa. Hossen kan vi hjelpe denne eleven til å skrive ei tekst som kommuniserer betre med lesaren?

Teksta skrive inn i Word: Aner og tyskerene anders jik til stalen og ga svarten lit ros og mat det anders var mest optat med var vanskåla i vanskåla var det hemelig rom med en radio i det var enkelig ikke lov å ha radio han hørte en man han (...) en ku har kavla vor var vi inat da! fik anders fat på bena han løp in til søstra sykl til gårene haner s (anders) var ikke den såm sat stille han tok sykelen og dro i veg dete var et vanskelig optrag men vi skule klare de nor jeg var frame dekte jeg sykelen jeg jik sam tidig tenkte jeg den dagen en fal sermjeger men nok om de myren var 100 meter bre 500 meter lang og her skule flye kome – en vanskelig opgave vi sat ut 5 lykter vi høte t e (et) sæsj (kræsj) og smel der var flye vi sente måse tegnet vi fik svar der lokte bobelukene seg opp der kom lasten det var 12 kontegnere og 5 kaser den 6 sat fast på halevingen og datav ner søen

Med skiljeteikn, stor forbokstav og namnet Anders retta opp: Anders og tyskerene Anders jik til stalen og ga svarten lit ros og mat. Det anders var mest optat med, var vanskåla. I vanskåla var det hemelig rom med en radio i. Det var enkelig ikke lov å ha radio. Han hørte en man. Han (...): En ku har kavla. Vor var vi inat? Da fik anders fat på bena. Han løp in til søstra. Sykl til gårene! Anders var ikke den såm sat stille. Han tok sykelen og dro i veg. Dete var et vanskelig optrag, men vi skule klare de. Nor jeg var frame, dekte jeg sykelen. Jeg jik, sam tidig tenkte jeg den dagen en fal sermjeger.... Men nok om de. Myren var 100 meter bre 500 meter lang og her skule flye kome – en vanskelig opgave. Vi sat ut 5 lykter. Vi høte t e (et) sæsj og smel. Der var flye! Vi sente måse tegnet. Vi fik svar. Der lokte bobelukene seg opp. Der kom lasten. Det var 12 kontegnere og 5 kaser. Den 6 sat fast på halevingen og datav ner søen.

Med avsnitt, skiljeteikn, stor forbokstav og namnet Anders retta opp: Anders og tyskerene Anders jik til stalen og ga svarten lit ros og mat. Det Anders var mest optat med, var vanskåla. I vanskåla var det hemelig rom med en radio i. Det var enkelig ikke lov å ha radio. Han hørte en man. Han (...): En ku har kavla. Vor var vi inat? Da fik Anders fat på bena. Han løp in til søstra. Sykl til gårene! Anders var ikke den såm sat stille. Han tok sykelen og dro i veg. Dete var et vanskelig optrag, men vi skule klare de. Nor jeg var frame, dekte jeg sykelen. Jeg jik, sam tidig tenkte jeg den dagen en fal sermjeger.... Men nok om de. Myren var 100 meter bre 500 meter lang og her skule flye kome – en vanskelig opgave. Vi sat ut 5 lykter. Vi høte t e (et) sæsj og smel. Der var flye! Vi sente måse tegnet. Vi fik svar. Der lokte bobelukene seg opp. Der kom lasten. Det var 12 kontegnere og 5 kaser. Den 6 sat fast på halevingen og datav i søen.