Aktørenes roller i planprosessene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planstrategi.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Planstrategiverksted 25. januar 2012, Lillehammer
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Hvordan tidlig påvirkning gir gjennomslag i planprosesser Arealsamling Stavanger 22 september 2004 Erik Plathe Asplan Viak Sør AS.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Utskrift av presentasjonen:

Aktørenes roller i planprosessene Plankonferansen 2013, Bodø 11.12.2013 Erik Plathe, Asplan Viak AS

Plansystemet og Rollene Planleggingen og markedsdrevet utbygging Samarbeid, roller og virkemidler Bedre og mer effektiv planlegging

Formelle roller Få eller ta roller i planprosessene Rolleforståelse

Plan- og bygningsloven er en «demokratilov»

Planverktøyene i PBL sier også mye om rollene Nivå ↓ Retningslinjer - programmer Midlertidig båndlegging Bindende arealplaner Nasjonalt Nasjonale forventninger Statlige planretningslinje Statlig planbestemmelse Statlig arealplan Regionalt Regional planstrategi Regional planer Regional planbestemmelse Lokalt Kommunal planstrategi Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel Områdereguleringsplan Detaljreguleringsplan

Oversikt over de viktigste statlige forventningene til den kommunale planleggingen klima og energi, by- og tettstedsutvikling, samferdsel og infrastruktur, verdiskaping og næringsutvikling, natur - kulturmiljø og landskap helse, livskvalitet og oppvekstmiljø.

Tydeligere politisk prioritering av planarbeid

Mange planutfordringer er regionale – og krever regionale løsninger

Fra plan til gjennomføring på en efektiv måte

Planleggingen må forholde seg til at viktig samfunnsutbygging er markedsdrevet Markedsstyrte beslutninger om boliger og næringsbygg mm skal igangsettes Gjennomføring skjer med privat finansiering og risiko Forutsigbare offentlige rammebetingelser og tilrettelegging Langsiktig kommunal planredskap er viktig.

Ansvar og oppgaver etter loven – kommunal planlegging Kommunestyret er planmyndighet Plikt til utføre oppgavene de har etter loven Skal samarbeide med andre offentlige myndigheter § 1-4 og legge til rette for medvirkning § 5-1 Statlige fagmyndigheter og fylkeskommunen har plikt til å bidra i planarbeidet § 3-2 Avklaringer med andre myndigheter skal skje så tidlig som mulig i planprosessen

Kommens rolle som planmyndighet

Sektorlovene (og en sektorisert stat) legger viktige føringer for planleggingen etter plan- og bygningsloven Sektorlovene er ikke avveid i forhold til hverandre! Avveining gjøres av kommunestyrene/fylkestingene gjennom vedtak av kommunale arealplaner/regionale planer med føringer for arealbruk. Gir et regionalt og lokalt utviklingsrom!, men samtidig krevende planprosesser Og mange flere……………………..…

Forholdet mellom politikk og administrasjon Felles forståelse for roller – ledelsesansvar å få dette på plass («god kultur») Tillit Administrasjonen skal både gjennomføre kommunestyrets vedtatte politikk, og følge opp krav i lov og forskrift Politisk forankring underveis i planprosessene God informasjon/kunnskap Politiske føringer så tidlig som mulig

Samarbeid (”innenfor”) – Medvirkning (”utenfor”) Kommunen Utbygger/ grunneiere Myndigheter med innsigelsesrett Befolkning Naboer Andre myndig-heter Interesse-grupper Fungerer ikke det offentlig-private samarbeidet, så vil medvirkningen heller ikkefungere NIBR beskrivelse av innenfor/utenfor Fokus på gjennomføring (og drift) – ikke bare den gode plan

Private (og offentlige) utviklere/investorer er forskjellige og har ulikt samfunnsengasjement Ensidig fokus på eiendomsutvikling eller egen interesse Samfunns-engasjement Hvordan møtes private aktører av det offentlige – saksbehandling eller tilrettelegging? 03.02.09/EP

Plankonsulenter har ulike perspektiv «Tiltaksadvokat» Samfunns- og tiltaksperspektiv Lett å skylde på ressursmangel, men mye kan gjøres med riktig rolleforståelse 03.02.09/EP

Kommunale planleggere/saksbehandlere ser ulikt på egen og kommunens tilretteleggingsrolle Regelstyring, detaljer på feil nivå, ikke opptatt av gjennomføring…….. Tilrettelegging for plan- og gjennomføringsprosesser Lett å skylde på ressursmangel, men mye kan gjøres med riktig rolleforståelse 03.02.09/EP

Saksbehandlere hos regional stat og fylkeskommunen er forskjellige Omfattende krav til utredninger med manglende relevans, uryddige innspill Tydelige tidlige føringer om nasjonale/regionale hensyn, og utredningsbehov. Dialog underveis Hvordan møtes private aktører av det offentlige – saksbehandling eller tilrettelegging? 03.02.09/EP

Bedre og mer effektive planprosesser «Utflytende» med økende krav til dokumentasjon, alternativ mv. Forutsigbare med tidlige avklaringer Oppstart planarbeid Tidlig samhandling Utforme planforslag Planløsning Tidkrevende, lite forutsigbar planprosess

Oppsummering God rolleforståelse