Stortingsmelding om arbeidsinnvandring Fredag 18. april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Hurra for deg som fyller ditt år...
HVA SKJER MED OFFENTLIG TJENESTEPENSJON? OG HVA ER SITUASJONEN I PRIVAT SEKTOR? Konferanse
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Attføringsmessa 18. januar 2012
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Arbeidsinnvandring - Oppholdstillatelse i forbindelse med arbeid
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
- muligheter og utfordringer
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Reformer og tiltak som berører spillereglene i det norske arbeidslivet Statsråd Dagfinn Høybråten NHOs årskonferanse 2005.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Universitetet i Tromsø
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Norskopplæring for innvandrere
Sosial dumping i petroleumsvirksomheten Statssekretær Helge Eide 6. april 2005.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
K A F F E K U R S – ARBEIDSMILJØLOVEN Fagforbundet sier nei takk!
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Den nye bemanningsindustrien
FAGBEVEGELSEN OG EØS Kathrine Kleveland Leder i Nei til EU 1.
Utskrift av presentasjonen:

Stortingsmelding om arbeidsinnvandring Fredag 18. april 2008

2 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Økende arbeidsinnvandring de siste årene Antall førstegangsinnflyttinger blant ikke-nordiske borgere etter innvandringsgrunn Kilde: SSB

3 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Arbeidsinnvandring påvirker arbeidsstyrken … Framskrivninger av arbeidsstyrken under ulike forutsetninger om nettoinnvandring Kilde: SSB

4 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement … men har liten effekt på yrkesdeltakelsen Framskrivninger av yrkesdeltakelsen (arbeidsstyrke i pst. av befolkningen i arbeidsdyktig alder) under ulike forutsetninger om nettoinnvandring. Kilde: SSB

5 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement … og begrenset virkning på forsørgelsesbyrden Forsørgelsesbyrde for unge og eldre. Antall personer 0-19 år og 67 år og over pr. person år under ulike forutsetninger om nettoinnvandring. Kilde: SSB

6 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement => Innvandring blåser opp økonomien, men vi blir ikke nødvendigvis rikere av det =>BNP øker, men BNP per capita øker ikke nødvendigvis Noen videre konsekvenser

7 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Norge må derfor i hovedsak satse på egne arbeidskraftsressurser Regjeringens hovedgrep:  Pensjonsreformen  Arbeids- og velferdsreformen Politikken for arbeidsinnvandring skal supplere og utfylle denne strategien

8 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Arbeidsinnvandring: Muligheter og utfordringer Tre tydelige utviklingstrekk: Arbeidsmarkedsbehov Globalisering Utfordringer for arbeidslivsmodellen og integrering

9 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forutsetninger for politikken Arbeidslinjen skal ikke svekkes Norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde – forsterket innsats mot sosial dumping Integreringspolitikken skal være et viktig element Fri arbeidskraftbevegelse innenfor det europeiske arbeidsmarkedet Arbeidsinnvandring fra tredjeland skal fortsatt være regulert

10 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement EØS/EFTA gir tilgang til et arbeidsmarked 100 ganger større enn vårt eget Arbeidsstyrke:  Norge: 2 ½ mill.  EØS/EFTA: 240 mill. EØS/EFTA-området inkluderer EU27 (markert i gult) samt Island, Liechtenstein, Sveits og Norge

11 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hvor kommer arbeidsinnvandrerne fra? Fordeling av gyldige tillatelser for arbeid etter landbakgrunn, 1. januar 2008 Kilde: Utlendingsdirektoratet

12 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Befolkningsutvikling , utvalgte land Beregnet prosentvis endring i befolkning fra 2004 til 2050 Kilde: SSB og Eurostat

13 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 1: Et enklere og mer oversiktlig regelverk: 1.EØS/EFTA-borgere:  Overgangsordningene drøftes med partene  Tillatelser ikke lenger nødvendig 2.Tredjelandsborgere:  Arbeidsgivere får større ansvar  Arbeidstakere kan begynne før tillatelse foreligger  Utvidelse av arbeidssøkerperiode  Færre søkekategorier

14 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 1 fortsetter: Færre søkerkategorier for tredjelandsborgere a)Høyt kvalifiserte spesialister og nøkkelpersonell b)Faglærte: To spor c)Nyutdannede d)Sesongarbeidstakere e)Ufaglærte

15 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 1 fortsetter: Alternative arbeidsgiverkrav Alternative krav som kan være aktuelle å vurdere er at virksomhetene er bundet av norsk, landsomfattende tariffavtale er av en viss størrelse, for eksempel tilsvarende bedrifter med plikt til å opprette arbeidsmiljøutvalg, dvs. minst 50 ansatte er tilsluttet en norsk arbeidsgiverforening som har attestert at bedriften har kollektive og individuelle avtaler i samsvar med norsk lov fyller vilkårene etter lov om offentlige anskaffelser

16 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 2: Bedre informasjon og synliggjøring En egen nettportal Arbeids- og velferdsetatens koordineringsansvar for informasjon utvides til tredjeland Vurdere hvordan utenrikstjenesten bedre kan markedsføre jobbmuligheter i Norge  pilotprosjekt for høyere rekrutteringsprofil

17 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 3: Forenklet søknadsprosedyre og saksbehandling Elektronisk saksbehandlingssystem i utlendingsforvaltningen Maksimal saksbehandlingstid 4 uker Flere felles servicekontorer

18 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 4: Økt fokus på integrering Utarbeide en startpakke Utrede innføring av norskopplæring Forbedre ordningene for godkjenning av høyere utdanning og kartlegge autorisasjonsordninger Støtte til frivillige organisasjoner

19 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 5: Videreutvikle arbeidet mot sosial dumping Gjennomføre og videreutvikle handlingsplanen mot sosial dumping Rekruttering av utenlandsk arbeidskraft skal ikke:  bidra til å fortrenge ledig innenlandsk arbeidskraft  svekke avtaler og regelverk i norsk arbeidsliv Løpende dialog med partene i arbeidslivet for å vurdere utfordringer

20 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 6: Økt satsing i nordområdet Utvidet adgang til arbeid til russere i Barentsregionen:  Midlertidig arbeidstillatelse uten kvalifikasjonskrav  Tillatelse for deltidsarbeidende grensependlere Opprette felles servicekontor i Kirkenes Endring i visumpraksis og innreisekontroll ved grensepassering Utrede forenklet grensepassering  ”Grenseboerbevis”

21 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 6 fortsetter: Visumpraksis og innreisekontroll Liberalisere innenfor Schengenregelverkets rammer: Førstegangsvisum - vanlig vilkår Nestegangs søknad  Reduksjon av dokumentasjonskravet (velkjente reisende, f.eks. forretningsreisende, søkere fra Murmansk og Arkangelsk Oblast)  Søkere fra Murmansk og Arkangelsk Oblast vil normalt kunne gis flerreisevisum Flerreisevisum Fra januar 2008: inntil fem års varighet

22 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Forslag 7: Motvirke hjerneflukt - ikke tappe fattige land for arbeidskraft Arbeide for internasjonale standarder Utvikle nasjonale standarder Utrede ordninger for sirkulær migrasjon Føre dialog for enklere hjemsending av penger

23 Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement St.meld. nr. 18 ( ) Arbeidsinnvandring