2014-04-25 12.26.34.jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fra ord til liv Mars 2011.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
En måte å lese Bibelen på
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Velkommen til gudstjeneste
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Geitekillingen som kunne telle til ti av Alf Prøysen.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Roman- og novelleanalyse
6-åringen forteller eventyr
Om å skrive om litterære tekster
- Verdsettende ledelse
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
Et drageeventyr Av barna på Soria Moria.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Eventyr.
Trollkrittet av Zinken Hopp
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
VEKE 39 Vekesong: Eventyrvisa Mål for undervisinga Time Måndag Tysdag
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

2014-04-25 12.26.34.jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

© Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Språklek med eventyr  Barnehagekveld Mai 2014 © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Ja, kom alle sammen, bli med. Vi flakser og bakser av sted til eventyrland for å se på jøtuler, nøkker og nisser og troll og dverger i tusene fold. Refr: Vi danser og flyr gjennom eventyr, vi flakser og rir, vi synger og ler til Askeladden og Pål og Per og Mumle Gåsegg, å tvi, tvi, tvi, tvi. Og Tyrihans leker med gullhøna si, mens Smørbukken sitter fornøyd og blid og gomler så lat på sin skolemat, og Veslefrikk spiller for Tomme Tomme Tommeliten på fela si. Jeg har sett huldra nå, jeg.’ Hu satt’ seg på purka og rei, tjo heisan, hvor det bar i vei. Hu skreik og hu bar seg med hylhøye hvin, mens hu fløy til værs som en flyvemaskin. Tekst og melodi: Maj Sønstevold © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Språklek med eventyr Eventyr Vi trenger eventyret. Jeg vet ikke hvorfor, jeg vet bare at det er nødvendig Sitat: Astrid Lindgren © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Hvem er jeg ? Ellen Strand - logoped MNLL 2014

© Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Det viktige eventyret Rare ord og bokstaver – undersøk dem Eventyret snakker både til hodet og hjertet Lytte og samtale Kunnskap og kulturforståelse Fantasi – lek og indre bilder Rytme og gjentagelser Det var en gang….. Snipp, snapp , snute…….. © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Å velge eventyr Eventyr som barna kan kjenne seg igjen i Eventyr som barna kan leke Velg eventyr med mange gjentagelser for de yngste Fantasi og virkelighet © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

”Sørgelig eller skremmende eller forferdelig for barn?” ”Så lenge det har eksistert eventyr i verden har disse vært et felles eie for barn og voksne. Ingen eventyrforteller som satt i basarene i Østen og fortalte sine fargerike og skumle Tusen og en natt- eventyr tiet hvis han så et barn blant tilhørerne. Ingen islandsk forteller vegret seg for å la barn høre eventyr og sagaer om blodhevn, kjærlighet, hat og bitre slektsfeider. Barna fikk høre eventyr som hadde noe å si om livet og døden, om forskjellen på godt og ondt og om hvor vanskelig det kan være å være et menneske.” (Astrid Lindgren) © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Eventyr Skaper kontakt og oppmerksomhet Formidler et budskap Skaper gjenkjenning av følelser, situasjoner og problemer Formidler kunnskap om seg selv og verden © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Fortelle eventyr Bruk stemmen og FORTELL Magisk og mystisk Gå aldri tomhendt til en samling Dikt sammen med barna Betydningen av konkreter og bilder for forståelsen Eventyret handler ikke om ”her og nå” slik små barn er vant til å bruke språket, derfor: Konkreter Dette støtter også for de flerspråklige barna Dikt eventyr sammen med barna, f.eks ut fra konkreter eller bilder Illustrer forskjellen å å lese og fortelle Historien om jenta i Drammen © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Eventyr og ordforråd Hvordan lærer vi ord? Hvordan får vi et presist språk? ”Alt heter sko nå om dagen” To versjoner av ”Bukkene Bruse” ”Jenta fra Drammen” Eventyrene beriker språket vårt © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Eventyrreglen I trollenes skog er det mørkt og kaldt, og skyggene lurer overalt. Så pass deg for tusser og troll og heks – de kan trylle deg om til en – kjeks Pomperipossa forhekset alle hun så, ble selv til en stein, ja sånn kan det gå! © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Hva kan jeg fortelle om? Hva kan jeg fortelle om? Tradisjonelle og kjente eventyr Fortellinger fra hverdagen Fortellinger fra da du selv var liten Usannsynlige fortellinger © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

Hvordan blir jeg en god forteller? En god begynnelse Visualisering Lev deg inn i rollene Beskriv med alle sanser En god begynnelse som fanger oppmerksomheten – et rituale, fortellerskrin, et lys osv Visualisering – fortelle hvordan personene i eventyret ser ut, osv © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

© Ellen Strand Logoped MNLL 2014

SPRÅKLEK Eventyr Noen ideer Knappefortellinger En felles fortelling Fantasifortelling om en konkret ting Min egen fortelling (begrepsbygging) Fortelling på rim Knapper på bordet, barna velger en hver og forteller om knappen. Hva slags plagg har den sittet på, hva har den opplevd osv Felles fortelling: start fortellingen og la barna fortsette Legg frem konkreter , la barna velge en hver og la dem fortelle: Du tror kanskje at dette er en bil, men dette er et superraskt fremtidromskip som kan kjøre på veien, fly i lufta og flyte på vannet… Legg frem konkreter og la barna fortelle en historie, still støttespørsmål og lær dem strukturen i eventyret: Det var en gang…….3,7 osv…Snipp Snapp Snute… © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

SPRÅKLEK Eventyr og fortellinger Flere ideer Snakk med barna om å fortelle Snakk om hva ” en rød tråd ” betyr Bruk sekvensbilder og fortell en historie sammen Hvordan begynner det? Hvem er på bildet? Hva skjer? Hva hender etterpå? Hvordan slutter det? © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

SPRÅKLEK Rim En, to –støvel og sko. Tre, fire –slutt å flire. Fem, seks – det kommer en heks. Syv, åtte – nei det var en rotte. Ni, ti –hvor sint kan du bli? Elleve ,tolv –så sint som et troll. En, to – støvel og sko. © Ellen Strand Logoped MNLL 2014