Hva i all verden er det for noe rart?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
HVA ER ?.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Internett for nybegynnere
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Brukerveiledning for gruppeledere
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
HVA ER ?.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Bildet:
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
Introduksjon til Internett
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Hva er Fronter.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Blogging med Google Blogger
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Blogg og publisering på nett
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
10 regler for å skrive for web
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Reidar Kyllesdal Plugin for NDLA i it’s learning.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Utskrift av presentasjonen:

Hva i all verden er det for noe rart? Web 2.0? Hva i all verden er det for noe rart? Klikk og se Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Hva er Web 2.0? Web 2.0 er en populærbetegnelse på den nye situasjonen på World Wide Web med deltagerdrevne, interaktive nettjenester. Med Web 2.0 ønsker man å betegne den nye generasjonen sosiale nettjenester som har blomstret opp de siste årene, og som avhenger av aktiv deltagelse fra brukerne for å kunne ekspandere. Her inngår alt fra blogger til wikier og sosiale nettverkstjenester. Grunntanken går med andre ord ut på å ta i bruk kollektiv intelligens, i den forstanden at vi som nettbrukere jobber sammen eller innenfor samme rammer fremfor løsrevet på egen hånd. Eksempler her er hvordan bloggen, med mulighet for tilbakemeldinger og tilhørende diskusjoner, eller profilsider hos tjenester har tatt over mye av markedet for de personlige hjemmesidene som hadde sin storhetstid rundt årtusenskiftet (Fra Wikipedia, den frie encyklopedi) Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Ulike WEB 2.0-verktøy Vi vil se på et lite utvalg av http://www.socialtext.net/medialiteracy/ Vi vil se på et lite utvalg av Nedenstående lenke viser litt av wiki-mangfoldet i WEB 2.0 med bl.a. mange lenker omhandlende wikier i klasserom, som muligens vil være av interesse. WEB 2.0-Verktøy sett i forhold til Kunnskapsløftet Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Google Elever på 4. trinn skal lære å bruke søkemotorer og foreta informasjonssøk. Google har det meste, man kan lage hjemmeside, søke, lese nyheter, opprette grupper, motta mail, finne kart m.m. Spesielt likte jeg at man under språkverktøy kan oversette til/fra ulike språk. Ikke perfekt, men brukbart i forhold til nettsider etc. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Creaza Iflg. Kunnskapsløftet skal elever på 3. trinn begynne å lage tegneserier. Creaza vil kunne brukes fra 4. trinn til å skape, lagre og gjenhente tekster på Internett ved hjelp av digitale verktøy, jfr. Kunnskapsløftet. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Om Creaza (klippet fra nettsiden) Creaza tilbyr en integrert nettbasert verktøykasse for kreativt arbeid til bruk i både skole og fritid. Verktøykassa brukes sammen med ferdiglagde universer som dekker ulike temaer: historiske epoker, eventyr, fantasiverdener og samtidsutfordringer som f.eks. klima/miljø. Creaza integrerer profesjonelt og brukerskapt innhold, skapende verktøy og sosial web på ny og innovativ måte. Brukerne på Creaza har mulighet til å dele arbeidet sitt med andre Internett-brukere og kan gi hverandre kommentarer og innspill på produktene de velger å dele. Bruk av tjenesten krever kun Internett-tilgang, nettleser, samt Flash plugin. Tjenesten er tilgjengelig på både PC, MAC og Linux. Creaza vil i løpet av skoleåret 2008 integreres med FEIDE, samt læringsplattformer. Tjenesten utvikles av Inspera AS. Tips fra meg: NKUL 09 har verkstedkurs i Creaza. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Voki I Voki kan man sende en hilsen til en venn. Voki kan settes inn i Blogg o.l. Tekst kan skrives inn, bli oversatt og lest digitalt. Egnet verktøy i bl.a. språk fra 5. trinn. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Go Animate Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Animasjonsfilm Iflg. Kunnskapsløftet skal elever fra og med 5. trinn lage animasjonsfilm. En enkel måte å starte med dette på er å benytte Go Animate. I tillegg til å inneholde ulike figurer, bakgrunner og tilbehør gir programmet også mulighet til å laste opp egne bakgrunnsbilder, ansikter og gjenstander, jfr bil og PC i animasjonen som følger. Egne lydfiler kan også legges til. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

En presentasjon i GoAnimate Jeg har laget en liten videosekvens, omhandlende meg selv og mitt møte med dataverdenen, satt litt på ”spissen”, tidsrom fra slutten av 1970-tallet til jeg kjøpte min første PC i 1998. GoAnimate kan deles, med mail og Embed code, men ikke lastes ned. Videoen er derfor ”fanget” med et lite gratisprogram, Aviscreen, Image and video screen capture. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Video laget med Go Animate Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Blogg Blogg kan benyttes som dokumentasjon av en arbeidsprosess, med tekst og bilder. Elever får øvelse i å kommunisere digitalt. Iflg. Kunnskapsløftet skal elever fra og med 6. trinn lage hjemmeside. Blogg kan være greit å starte med som hjemmeside. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole SkyDrive I SkyDrive kan man lagre ulike filer slik at man alltid har tilgang, uavhengig av hvilken PC man bruker. Filer kan være offentlige for deling eller kun for en selv. Fra 6. trinn bør elever kunne bruke SkyDrive. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Glogster I Glogster kan man sette sammen tekst, bilder, video og lydfiler, samt gjøre opptak direkte. Kan brukes til å lage sammensatte tekster, jfr. Kunnskapsløftet for 7. trinn. Hvordan lage en Glogg? Glogg kan brukes som gave, hilsen eller presentasjon. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole You Tube Fra og med 7. trinn skal elever publisere egne videoer og animasjoner på nettet. Elevene kan med nettlenke eller embed code legge dette ut på egen nettside fra You Tube. Fra You Tube kan elevene benytte Share til ulike nettsamfunn. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole My Plick Egnet for publisering av sammensatte tekster, jfr. Kunnskapsløftet fra og med 7. trinn. Du kan laste opp PP, pdf-filer etc, laste opp lydfil og synkronisere online. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Wikispace I motsetning til Blogg har man i Wikispace også mulighet til å diskutere med andre. Wikispace er egnet til dokumentasjon med tekst, bilder og publisering i forhold til ulike fagområder i fra 8. trinn. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Wordle – et bilde av ordene Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Bruk av Wordle? Kanskje lage en forside, til en lengre tekst, ved bruk av ord fra registeret… Kanskje for å lage en liten fortelling, med bare en setning, en litt morsommere måte å presentere på… Kanskje en måte å lage liste over viktige ord i en tekst… Eller kanskje et redskap for oss lærere, hvor vi kan skrive inn synonymer/antonymer, for utskrift, der elevene kan trekke linjer mellom ord som har lik eller motsatt betydning… Flere ideer mottas gjerne. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Netvibes & RSS Verktøyet Netvibes egner seg til å lage en skoleportal med lenker, både ved bruk av RSS og hyperlenke på den offentlige siden. Netvibes viser når lenker ikke lenger er aktive. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Wikipedia I tillegg til å benytte Wikipedia som et leksikon ser jeg for meg at klassen kanskje kan bidra med å skrive litt om hjemstedet sitt eller kanskje en kjent person på stedet. Mulighetene er mange her. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Podcast Podkasting – slik gjør du. Podkasting betyr at du kan laste ned f.eks. NRKs radio- og en del TV-programmer via Internett som datafiler. Deretter kan du se eller høre programmene på en PC eller overføre dem videre til en bærbar mediespiller som for eksempel en mobiltelefon eller mp3-spiller. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole Groups Rom i Groups kan fungere som digitale klasserom dersom skolen ikke har Fronter. Mange elever ferierer utenom skoleferie og kan da få lekser og levere besvarelser hvor de enn befinner seg i verden bare det er nettilgang. Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole

Lenker til WEB 2.0-verktøy http://www.nettreisen.no http://no.wikipedia.org/ http://www.voki.com http://www.wordle.net http://www.wikispaces.com http://www.blogspot.com http://www.google.no http://www.glogster.com http://www.myplick.com http://www.netvibes.com http://www.youtube.com http://skydrive.live.com/ http://www.creaza.no/frontpage Anne Stordal Grue Barne- og Ungdomsskole