Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Etikkutvalg for fagskolen
Om KJEMI og MILJØ fagets plass i norsk ingeniørutdanning.
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Sunnland Einar Stølevik
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Litt historie om Y-veien
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Søkning og inntak til vg3 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Alle fag i vg2 må være bestått Unntak: Kan tas inn dersom avgiverskole mener.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Denne informasjonen gjelder for
Kvalifikasjonsrammeverket
Orientering om søkertall
Revidert tidsplan InterAct våren 2016
Gjennomføring av tilsynet
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Førstelektorprogram ved UiT
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.

Høring er gjennomført «Det ønskes kommentarer til de to mulige modellene og en faglig begrunnelse for hvilken modell som foretrekkes. Kommentarene bør være slik at de tydeliggjør hva den enkelte institusjon og organisasjon mener bør være en overgangsordning som sikrer nødvendig nasjonal og regional tilfang av kandidater på ingeniør og sivilingeniørnivå, både kvalitativt og kvantitativt». Hva som karakteriserer en mastergrad i teknologi som omtales av noen som en sivilingeniørutdanning, foreligger ikke. Nå er det flere mastergradsstudier innen MNT enn dem som blir betraktet som sivilingeniørutdanningen. 2

18 Høringssvar- oversikt over tilbud Høgskolen i Bergenhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) i samarbeid med UiB, UiO og NTNU (1 siv. ing) Høgskolen i Buskeruder med i OFA, har ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) (1 eller 2 siv. ing) og i OFA lagt opp til masterpåbygging ved UMB Høgskolen i Narvikhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT-siv.ing.) Høgskolen i Oslo og Akershushar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) i samarbeid med UiO og egne (siv. ing) Høgskolen i Telemarkhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT-siv.ing.) Høgskolen i Vestfolder med i OFA, har ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) (1 eller 2 siv. ing) og i OFA lagt opp til masterpåbygging ved UMB Høgskolen i Ålesundhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT-siv.ing.) Høgskolen i Østfolder med i OFA, har ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) (1 eller 2 siv. ing) og i OFA lagt opp til masterpåbygging ved UMB Høgskolen Stord/Haugesundhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT) i samarbeid med UiB (og UiS) 3

18 Høringssvar- oversikt over tilbud- forts. Norges teknisk naturvitenskapelige universitetet har master (siv.ing. – integrerte 5-årige og 2-årige) og andre MN mastere Universitetet for miljø- og biovitenskaphar master (siv.ing.) og andre MN mastere Universitetet i Agderhar ingeniørutdanning, mastergrader (MNT noen siv.ing.) Universitetet i Bergenhar master i MNT Universitetet i Oslohar master i MNT Universitetet i Stavangerhar ingeniørutdanning, mastergrader MNT (noen siv.ing.) Universitetet i Tromsøhar ingeniørutdanning, mastergrader MNT (noen siv.ing.) NB: Hva hver institusjon har av tilbud er satt inn etter en gjennomgang av hjemmesidene, opplysningene er ikke kontrollert med institusjonene. 4

Endring i opptaksforskriften Departementet har hatt til høring en endring i forskriften om grader og titler hvor det i høringsforslaget sto: Titlene sivilingeniør (siv. ing.) og siviløkonom (siv. øk.) er beskyttet etter første ledd, men utdanningsinstitusjoner med rett til å tildele henholdsvis mastergrad i teknologiske og mastergrad i økonomiske og administrative fag med korrekt fagsammensetning, kan anvende disse yrkestitlene som tilleggstittel på utstedt vitnemål. Korrekt fagsammensetning for de to aktuelle utdanningene er ikke definert. 5

Arbeidsgruppens sammensetning 6 MedlemInstitusjon Svein Remseth NTNU Brynjulf Owren NTNU Annette Meidell HiN Tore Wiig UiS Annik Myhre UiO Håvard Helstrup HiB Henrik André Pedersen NSO

Bakgrunn og diskusjon Alle overganger fra bachelor til master innen MNT-feltet kan ikke behandles likt. Anbefalingen gjelder for opptak til mastergrad i teknologi, som også kan benytte tilleggstittelen sivilingeniør, på grunnlag av bachelorutdanning i ingeniørfag. For overgang til mastergrader innen MNT, spesielt til matematisk-naturvitenskaplige eller til teknologiske fag som ikke kan oppfattes å være masterstudier som fører frem til det som oppfattes å være sivilingeniør, bør det opprettes avtaler for hvert bachelorgradsstudium til hvert mastergradsstudium (omtalt som modell 1 i Høring). Gruppen forutsetter at de ingeniørkandidatene som har valgt å ta opptakskravet til master inn i sin utdanning, men som ikke forsetter med teknologiske mastergradsstudier likevel skal ha en fullverdig 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag. 7

Bakgrunn og diskusjon, forts. Gruppen er kjent med at noen av bachelorgradsstudiene etter den nye rammeplanen inneholder et minimum av matematikk og realfag, mens andre har et innhold av matematikk og realfag tilsvarende 45 studiepoeng. På den bakgrunnen ser gruppen at den enkelte institusjon har et handlingsrom for hvordan de vil velge å tilrettelegge for at opptakskravet til mastergradsutdanning kan oppfylles for de studentene som ønsker det. 8

Anbefalinger Gruppen vil peke på at i den nye rammeplanen er minimumskravet til omfanget av matematikk 20 studiepoeng og realfag (fysikk, kjemi og statistikk) 15 studiepoeng. Opptakskravet for overgang til master anbefales å ha et omfang på 45 studiepoeng. Det vil si en økning på 10 studiepoeng som skal omfatte grunnlagsfagene innen matematikk, fysikk og statistikk. 9

Anbefalinger forts. For overgang fra bachelor i ingeniørfag (etter rammeplanen) til mastergradsstudier i teknologi /sivilingeniør foreslåes det utarbeidet et nasjonalt opptakskrav i matematikk og realfag. Kravet tas inn som læringsutbyttebeskrivelser i de nasjonale retningslinjene for ingeniørutdanningen slik at disse ved behov kan oppfylles av en valgbar mastergradstilpasning. Det må være tydelig at dette er tilleggskrav utover minimumskrav til matematikk og realfag for en bachelorgrad etter rammeplanen. 10

Anbefalinger forts. Gruppen anbefaler at det også utarbeides et forslag til en veiledende tekst i retningslinjene. En slik tekst kan inneholde eksempler på pensumlitteratur for å gi en indikasjon på nivå og omfang. Eksempler på andre læremidler kan også inngå i teksten. Videre kan teksten inneholde noe om det faglige innholdet som kan bidra til en felles nasjonal forståelse av hva som inngår i opptakskravet. Det presiseres imidlertid at valget av litteratur og læremidler er den enkelte institusjons ansvar. 11

Punkter til videre arbeid i gruppen Gruppen anbefaler at det arbeides med å få utarbeidet hva som karakteriserer en mastergrad hvor sivilingeniør kan brukes som tilleggstittel. Gruppen er villig til å arbeide frem et forslag til rådsmøte i NRT våren Gruppen er villig til, med bistand av noen ressurspersoner innen matematikk, statistikk og fysikk å utarbeide forslag til veiledende tekst til læringsutbyttebeskrivelser og tekst som kan tas inn i de nasjonale retningslinjene. 12

Forslag til fremdrift Innen «vinterferien» i 2013 foreligger gruppens forslag I perioden mars/ april avholdes et fagmøte. Gruppen ser for seg at det sendes invitasjon til aktuelle ressurspersoner slik at alle fagfelt på begge nivå, alle institusjoner og alle aktuelle resurspersoner blir invitert. NRT-AU får seg forelagt invitasjonslisten før invitasjonene sendes ut. Fagmøtet holdes på Gardermoen hvis det er endagsmøte. Er møtet fra lunsj til lunsj holdes det enten i Stavanger eller Narvik. Deretter går gruppen gjennom innspill og kommentarer som fremkommer i fagmøtet og utarbeider sitt endelige forslag. NRT behandler forslaget på NRT 1/13. 13

Utfyllende fra NRTs vedtak i saken: For masterutdanninger innen teknologi som skal lede fram til en sivilingeniørgrad velges modell 2, men for masterutdanninger innen teknologi som ikke skal lede fram til en sivilingeniørgrad velges modell 1. NRT gir sin tilslutning til gruppens anbefalinger, forslag til punkter for videre bearbeiding i gruppen samt foreslått fremdrift slik de fremgår av saksdokumentet. Gruppen bes arbeide videre på grunnlag av rådets diskusjon i saken. Spesielt påpekes: –Forslaget angående oppfyllelse av 80% av de konkretiserte kravene innen matematikk, statistikk og fysikk bør legges til grunn når gruppen arbeider videre med konkretiserte læringsutbyttebeskrivelser for overgang. –Slik tidligere vedtak om implementering av rammeplanen og vedlikehold av tilhørende retningslinjer tilsier, må læringsutbyttebeskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for fagfeltene elektro, maskin, bygg, data og kjemi kunne revideres av representanter fra fagfeltet både på bachelor- og masternivå dersom disse nå ikke oppleves tilstrekkelig for overgang til master på de respektive fagfelt 14

Nå Gruppen skal møtes før årsskiftet Skal lage forslag til både læringsutbyttebeskrivelser og veiledende tekst i retningslinjene Skal karakterisere en sivilingeniørutdanning Ønsker å samle inn informasjon: tanker institusjonene har angående hva som karakteriserer en sivilingeniør- utdanning og hva skiller den fra andre MNT-mastergrader I likhet med for opptakskrav har NTNU som bredeste tilbyder lagt fram sitt grunnlag til diskusjonen Prosessen som er vedtatt av NRT skal følges Fagmøte planlegges i mars/april 15

Grunnlag for å diskutere karakteristikk av siv.ing. fra NTNU Strukturen gir følgende fordeling av grupper av emner innen totalen av 300 st.p. for den 5-årige utdanningen Matematikk / Statistikk 37,5 st.p. 12,5% MatNat (fysikk, kjemi, etc) 30 st.p. 10 % TekBas (IT, mekanikk etc) 37,5 st.p. 12,5% Ikke-tek (ex.phil, perspektiv el)30 st.p. 10 % Ingeniørfag (studieretning) 82,5 st.p. 27,5% Ingeniørfag (hovedprofil) 45 st.p. 15 % Eksperter i team 7,5 st.p. 2,5% Hovedoppgave 30 st.p. 10 % 16

17