Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet 09.02.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
En ny modell for regionale lisenser?
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Regionale forskningsfond
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet

2 Kunnskapsdepartementet Bakteppet for SAK-politikken Mål og virkemidler Status Veien videre Hovedpunkter

3 Kunnskapsdepartementet Styringsmessig bakteppe Autonome institusjoner med vide fullmakter som opptrer som selvstendige strategiske aktører Strukturendringer må besluttes nasjonalt Faglige samarbeidstiltak, satsinger og prioriteringer ligger innenfor institusjonenes egen myndighet –Departementet kan stimulere

4 Kunnskapsdepartementet Kort tilbakeblikk Hernes-utvalget: styrt samarbeid og arbeidsdeling –Strukturendringer (Høyskolereformen, NTNU, kunsthøyskolene) –Tanken om Norgesnettet Mjøs-utvalget: frihet med ansvar –”Markedet” og ansvarlige institusjoner ville sørge for mangfold Mål i begge tilfellene: høyere kvalitet

5 Kunnskapsdepartementet Stjernø-utvalget Diagnose: for mange små og svake fagmiljøer Medisin: strukturendringer Begrunnelse: problemet med å få til arbeidsdeling mellom selvstendige institusjoner –Instinktet er å ekspandere –Finansieringssystemet gjør det attraktivt å opprette nye studier –Ingen insentiver til å gi fra seg noe –Spredning av master- og doktorgrader som følge av universitetskravene 23 norske høyere utdanningsinstitusjoner kan nå gi doktorgrad Andre land konsentrerer

6 Kunnskapsdepartementet Dagens situasjon Hovedtrekkene i Stjernø-analysen allment akseptert Mange institusjoner har et bredere studietilbud enn søkning og faglig og økonomisk bærekraft gir grunnlag for Betydelig press fra omverdenen for å dekke opplevde behov Samarbeid handler ofte om ny aktivitet heller enn arbeidsdeling

7 Kunnskapsdepartementet Dagens situasjon II Styrene har ansvar for intern prioritering, men tar de det? Handlingsromdebatten viser at breddeuniversitetene har store prioriteringsutfordringer, men samarbeid med sikte på arbeidsdeling synes å være lite utviklet Ikke aktuelt med statlig styrte strukturendringer

8 Kunnskapsdepartementet Mål for SAK-politikken Mer profilerte institusjoner og sterkere fagmiljøer Økt kvalitet og relevans i utdanning og forskning – i hele landet Styrkede administrative støttefunksjoner Frivillige prosesser Begrunnelse: Høyere utdanning og forskning anses som stadig viktigere for samfunnsutviklingen

9 Kunnskapsdepartementet Departementets virkemidler Tydelige styringssignaler –Prop. 1 S: fusjoner kan være et godt virkemiddel for å nå målene for sektoren i noen tilfeller Oppfølging overfor institusjonene –Egne fellesmøter med institusjoner som er inne i SAK-prosesser som del av etatsstyringen –Også møter på politisk nivå Strategiske SAK-midler –50 mill. kr. i 2010 og 2011

10 Kunnskapsdepartementet Departementets virkemidler II Styrte samarbeidsprosesser for enkeltutdanninger –Lærerutdanning: seks regioner, KD aktiv partner Støttet med betydelige økonomiske midler –Tilsvarende kan bli gjennomført for andre utdanninger Dialog med Universitets- og høgskolerådet om nasjonale prosesser Samfunnskontrakter Virkemidler gjennom Norges forskningsråd

11 Kunnskapsdepartementet SAK-midlene 2010: –Tildeling basert på Rapport og planer og annen tilgjengelig informasjon –Hoveddelen av midlene til regionale prosesser –6 mill. kr. til nasjonale tiltak –Spredt på mange mottakere 2011: –Sterkere krav til resultater –Vekt på tiltak som fører til arbeidsdeling –Fordelt: 6 mill. kr. til HiO/HiAk og 1 mill. kr. til HiT/UiA

12 Kunnskapsdepartementet Status Generelt: stor aktivitet og entusiasme Fusjonsprosesser –HiO/HiAk: –UMB/NVH: fellesstyre fra –HiBu/HiV/HiØ: styrevedtak om å arbeide for fusjon fra –Innlandsuniversitetet: mål om søknad til KD innen –HiT/UiA: utreder nærmere samarbeid –UiS/HSH: UiS ønsker å arbeide for fusjon, HSH tar stilling i mai –Mørealliansen: forprosjekt avsluttet, ingen klar konklusjon –Nord-Norge: på vent

13 Kunnskapsdepartementet Status II Annet SAK-arbeid –Utstrakt faglig samarbeid – som tidligere Men bygger det opp under målene om sterkere fagmiljøer og mer profilerte institusjoner? Mange forslag og initiativer innebærer ny aktivitet –Oslofjordalliansen: samarbeid om teknologi- og lærerutdanning –UH-nett Vest, Nordland og Troms/Finnmark: arbeidsgrupper på ulike fag- og aktivitetsområder, noen eksempler på igangsatte tiltak

14 Kunnskapsdepartementet Veien videre Institusjonslandskap i endring – konsekvenser? SAK-prosessene vil fortsette SAK-midler en budsjettsak fra år til år