høgskolens elektroniske kvalitetssystem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Asker - mulighetenes kommune
Overordnet strategi SV-fakultetet
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Internkontroll Pilotnettverk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

høgskolens elektroniske kvalitetssystem e-Sherpa – høgskolens elektroniske kvalitetssystem Presentasjon UiS 5. oktober 2007

Øyvind Valde Seniorrådgiver Utdanningseksjonen Høgskolen i Bergen ova@hib.no Sykepleier, cand.polit Har arbeidet med kvalitet ved HiB siden 2004, er nå superbruker i FS, modellør i QLM (e-Sherpa)

Om Høgskolen i Bergen 1994: 6 høgskoler, profesjonsutdanninger 3 avdelinger: Helse- og sosialfag, Ingeniørutdanning, Lærerutdanning 17 institutt/program 6 studiesteder Ca 6.600 studenter Ca 650 ansatte

Nokut Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen 1. Studiekvalitet som del av strategiske arbeid 2. Definerte mål for kvalitetsarbeidet 3. Forankring av kvalitetsarbeidet i ledelsen på alle nivå 4. Rutiner og tiltak som sikrer bred medvirkning 5. Innhenting og behandling av data og informasjon 6. Analyse av informasjonen og vurdering av måloppnåelse i kvalitetsarbeidet 7. Grunnlag for beslutninger og tiltak, med sikte på å sikre og videreutvikle studiekvaliteten 8. Ressursstyring og prioriteringer ved institusjonen (menneskelig ressurser, infrastruktur, service) 9. Studentenes aktive medvirkning i kvalitetsarbeidet og fokus på det totale læringsmiljøet 10. Årlig rapport om kvalitetsarbeidet til institusjonens styre

Sherpa: HiB kvalitetssystem Enkelhet En enklere hverdag. All informasjon på ett sted, oversiktlig og lett tilgjengelig. Sunn fornuft satt i system Helhet Kvalitet i alle ledd, skal omfatte alt og alle – fra strategisk plan til daglig arbeid. Langsiktig og systematisk Utvikling Bygge videre på etablerte tradisjoner for kvalitetssikring, og samtidig bidra til en kontinuerlig forbedring og videreutvikling God praksis Legge til rette for erfaringsoverføring og kunnskapsdeling. Gjøre beste praksis til felles praksis Unik Kvalitetsarbeidet er et konkurransefortrinn for HiB. Høgskolen skal utmerke seg ved måten kvalitetsarbeidet gjennomsyrer hele organisasjonen.

Sherpa: Implementering Elektronisk kvalitetssystem Kultur for kvalitetsforbedring Måling og oppfølging av studenttilfredshet Helhetlig virksomhetsstyring Måling og oppfølging av medarbeidertilfredshet Introduksjonsprogram for nye medarbeidere

Kvalitetsaspekt for utdanning Inntakskvalitet rekruttering, opptak, oppstart, primærsøkere, forkunnskaper Undervisnings-/ programkvalitet faglig-/pedagogisk kvalitet, lærings- og vurderingsformer, internasjonalisering, kompetanse Rammekvalitet fasiliteter / tjenester, administrasjon, bibliotek /utlån, velferd, informasjon, medvirkning Resultat-/relevanskvalitet gjennomstrømmning, studiepoengproduksjon, kandidatproduksjon, kandidatundersøkelser, tilfredshet (totalscore), tilhørighet, relevans, avtakertilfredshet

Kontinuerlig forbedring Hva gjør vi? Hvor godt gjør vi det? Hva kan vi gjøre bedre? Hvordan kan vi gjøre det bedre? Fra ”godt nok” til ”bedre og bedre” Fra hierarki til prosess

Forutsetning for kontinuerlig forbedring

PDSA sirkelen (PDCA) Planlegge: Handle/Lære: Studere: Utføre: Mål Hva er lært? Behov for endringer? Neste sirkel? Planlegge: Mål Spørsmål og forutsigelser Plan for å gjennomføre sirkelen (hvem, hva, hvor, når) Studere: Dataanalyse Sammenlign resultatene med forutsigelsene Var endringen en forbedring? Utføre: Gjennomfør planen Dokumenter problemer og uventede observasjoner Start dataanalyse

Prosessorientert kvalitets- og ledelsessystem Styring og oppfølging Planlegging/ budsjett Styrings-/ledelsesprosesser Strategisk plan (visjon og mål) Profilering og Studentrekruttering Utdanning og læringsmiljø Forsknings- og utviklingsarbeid Formidling og samfunnskontakt MEDARBEIDERE KOMPETANSE BRUKER- / INTERESSENT- TILFREDSHET VIRKSOMHETS- RESULTATER (utd., læring, FOU, kvalitet/effektivitet) MEDARBEIDERE KUNNSKAP RESSURSER POLICY INTERESSENTER BEHOV&FORVENTNINGER Støtteprosesser Personal- politikk Bygninger, utstyr & infrastruktur IKT Pedagogisk veiledning Studentstøtte/ brukerservice

Kollektiv helhetsforståelse Taus personlig kunnskap Tid for nytenking Kollektiv helhetsforståelse Strukturere og visualisere virksomhetsinformasjon. Tilgjengeliggjort via Intranettet Prosessgrupper Individuelle notater Taus personlig kunnskap Informasjonsdeling og -gjenbruk

Fremgangsmåten Hvordan gjøre taus kunnskap eksplisitt, og utarbeidelsen av den nye Involverer seg i virksomhets dokumentasjonen. gjort eksplisitt, via modeller Taus kunnskap visualiering og Hvordan gjøre taus kunnskap eksplisitt, og kollektivt tilgjengelig og forståelig

Prosess - Prosedyre - Aktivitet - Rolle Prosess: Sett av prosedyrer innenfor et definert område Prosedyre: Sammenhengende aktiviteter som gir et spesifikt resultat av verdi for en bruker Rolle: Person som utfører en aktivitet i en prosedyre Aktivitet: En handling i prosedyren som bidrar til å skape verdi for brukeren

Skjermbilde i QLM

Start-tilstand

Slutt-tilstand

Roller: Hvem deltar?

Roller: Hvem deltar?

Roller: Hvem deltar?

Roller: Hvem deltar?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitet: Hva gjøres?

Aktivitetsflyt

Fra taus personlig kunnskap til kollektiv helhetsforståelse Prosesseiere: Stabsdirektørene Prosessekspert: Adm. ansatt som er god på sitt område Forbedringsgruppe: Samling av prosesseksperter Faglige prosesser: 3 kvalitetskoordinatorer Modellør(er): Adm. ansatt som lager modellene

Utfordringer Eierskap, bevissthet, involvering, engasjement Lederforpliktelser Avvikssystem Kravhierarki Risikovurdering Helhet/felles praksis Målstyring i praksis

Demo E-Sherpa finnes på www.hib.no/kvalitet Denne presentasjonen finnes på: http://home.hib.no/ansatte/ova