Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS Økt 2: Ledelsesansvar og verneorganisering Økt 3: Oppbygning av et HMS-system Økt 4: Et aktivt HMS-arbeid
Adekvat Info AS er et forlag/softwarebedrift som har spesialisert seg på praktisk informasjon og hjelpemidler til små og mellomstore bedrifter.
Veileder: Per Ole Mathisen Utdannet Bygg- og anleggsingeniør Videreutdanning som verneingeniør (NHO/TI) Arbeidet 5 år i BHT og senere som selvstendig konsulent innen HMS i Bergen I dag prosjektleder og fagansvarlig innen HMS i forlaget Adekvat Info AS
ØKT 1: Innføring i HMS Tema er: bakgrunnen for Internkontrollen i Norge hvilke problemstillinger har bedriftene opplevd historisk tilbakeblikk på arbeidsmiljø-lovgivningen kort presentasjon av de forskjellige lovområdene og viktige faktorer i HMS-arbeidet
IK er verne- og miljøarbeid satt i system IK er et ”styringsprinsipp” for å bedre sikkerhets- og miljøinnsatsen IK er egenkontroll og ”orden i eget hus” IK er en måte å få ledelsen aktivt engasjert i sikkerhets- og miljøarbeid IK er en arbeidsprosess i bedriften
Økt 2: Ledelsesansvar og verneorganisering Tema: Problemstillinger Arbeidsgivers ansvar Arbeidstakers ansvar Verneorganisering (VO, AMU, VHP) Saksgangen i HMS-arbeidet
Arbeidsgiver har et overordnet ansvar for innføring og drift Mellomleder har et ansvar for daglig drift Arbeidstaker har ansvar for sikker og riktig utførelse VO og AMU er representanter i verne- og miljøarbeidet. VHP bistår i arbeidet med HMS.
ØKT 3: Oppbygning av HMS-system Tema er: Innføringsprosessen av HMS-system Oppbygning av system for dokumentasjon De ulike systemelementene Valg av innhold i systemet
Lederen må ta ledelsen De ansatte må delta Bygge på det bedriften har Start med det viktigste Start med en begrenset del, men med plan for helheten Start uten for høye ambisjoner, ta arbeidet i flere trinn
ØKT 4: Et aktivt HMS-arbeid Tema er: Dagens situasjon i mange bedrifter Motiverende tiltak Ledelsen som signalgiver Kartlegging og oppfølging HMS-arbeidet i kroner og øre Resultater av et aktivt HMS-arbeid
Lavere sykefravær og motiverte arbeidstakere lavere skadetall og økt rapportering av potensielle hendelser Mindre utslipp til ytre miljø Kultur for kvalitetsarbeid (planlegging) Økt kunnskap, kompetanse og forståelse Konkurransefortrinn Myndighetskrav - Kundekrav?