Nordredkonferansen 2012 Erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Støtteordninger Medlemsmøte i NAMK •Hovedsakelig støtte til gjennomføring av enkelttiltak og arrangementer •Organsiasjoner, lag og foreninger.
Fagforeningens arbeid for mangfold
”Øvelse Frøya” Evaluering
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Grunnkurs for kursholdere
Velkommen til ledersamling i Akershus Røde Kors 23. september 2009
Melding til Stortinget…
Helseberedskapskonferansen 2013
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Hindrer og lindrer nød Frivillighetsregister + Grasrotandel = Ekstra inntekster til din lokalforening Ny inntektsmulighet.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Pasientforløp alkohol
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Handlingsplan mot tvangsekteskap Presentasjon av Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Veileder i risiko- og krisekommunikasjon
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Hindrer og lindrer nød Presentasjon torsdag 12. november 2015 Marit Sognli Gladsø Distriktsleder i Sør-Trøndelag Røde Kors
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Dialogkonferanse Behovene
Kommunal beredskapsplikt
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Kvalitetskommuneprogrammet
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Øvelser med kommunal kriseledelse
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utøvelse av lederskap ved kriser
Å være ute en vinternatt – på søk etter noen som trenger deg
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Opplæringsplanen i Røde Kors Gratis til DEG
VT-prosjektet i Horten
Utskrift av presentasjonen:

Nordredkonferansen 2012 Erfaringer 22.07.2011 Totalt: I underkant av 30 000 frivillige i virksomhet gjennom året. Er representert i de fleste kommunene i Norge. Røde Kors Hjelpekorps: 310 Røde Kors Hjelpekorps -13.000 medlemmer, hvorav 6 500 godkjente – det er disse som deltar i den operative arbeidet. Arne Kalstadstuen Seniorrådgiver, hjelpekorps Norges Røde Kors

I innsats 22.07 og dagene utover 418 frivillige i SAR rundt Utøya 40 – 60 frivillige bidro med psykososial støtte 26 frivillige i aktivitet i Oslo 550 frivillige på landsbasis (Åpne Hus) 60 – 70 ansatte involvert 37 båter 15 reserveambulanser 65 Røde Kors-hus åpnet for pårørende, berørte Terroranslagene den 22. juli – det operative Gjennom den første helgen hadde Røde Kors over 400 frivillige fra 8 ulike distrikter i arbeid med søk i Tyrifjorden og omsorgstjeneste ved pårørende-senteret på Sundvollen. Responsen var så rask at det var frivillige fra Røde Kors på stranden og tok i mot ungdommer fra Utøya. 37 båter fra Røde Kors deltok i søk etter savnede. Nasjonalt var over 500 personer fra Røde Kors involvert i innsatsen ved Utøya de første dagene. Dette inkluderer søk, psykososial førstehjelp, Røde Kors telefonen samt noen ansatte. Alle som var involvert har vært- eller skal gjennom en debrief. Inntrykkene har vært sterke, og dette er viktig. I alle distrikter og i en stor andel av landets kommuner hadde Røde Kors åpne hus for de som på ulike måter var berørt av katastrofen. Over store deler av landet var det møteplasser hvor man kunne møte frivillige fra Røde Kors og samtale om det som hadde skjedd. Det ble formidlet kontakt til kriseteamene ved behov. Samarbeidet med det offentlig fungerte godt. Så skal vi ikke glemme det som skjedde i Oslo sentrum. På bildet ser vi Operativ leder for Oslo Røde Kors Hjelpekorps, Helge Andersen, halvannen time etter at terrorbomben sprang utenfor Regjeringskvartalet. Han var bindeledd mellom frivillige hjelpekorpsere i Oslo Røde Kors Hjelpekorps og myndighetene (utfordring: varsling!).

Alle Røde Kors frivillige blir fulgt opp profesjonelt i minst ett år! Det viser seg at de frivillige som er aktive er mer robuste.

LÆRING ETTER 22. JULI Evaluering av Røde Kors innsats etter terrorangrepet Fra mandat til rapport Landsstyret i Røde Kors vedtok mandat for evalueringen 20.9.2011: Innhente erfarings- og læringspunkter i forbindelse med Røde Kors’ innsats under og etter hendelsene i den hensikt å forbedre beredskapen, innsatsen og oppfølgingen ved ekstraordinære hendelser. Over 100 respondenter intervjuet Helsedirektoratet og Politidirektoratet framla sine rapporter i februar 2012 –gode tilbakemeldinger til Røde Kors Evalueringsrapport fremlagt 20.4.2012 Gjørv-rapporten ga også de frivillige organisasjonene gode tilbakemeldinger

Røde Kors styrke i innsatsen Rask mobilisering En del av den samvirkende redningstjenesten Massiv utholdenhet Landsomfattende bredde og innsats Mangfold av aktiviteter og innsatsområder Over 1000 frivillige i aktivitet God ivaretakelse av frivillige og ansatte Profesjonelt mediearbeid ”Ettersom Røde Kors hadde en godt organisert mediearbeid kunne Røde Kors’ rolle i akuttfasen oppfattes som større enn den var. Dette ser ut til å ha bidratt til negative holdninger overfor Røde Kors blant noen av de øvrige aktørene i redningstjenesten. Mediadekningen av Røde Kors var omfattende og positivt vinklet med vekt på omsorgsaktiviteter og lokale aktiviteter. Røde Kors sitt omdømme ble styrket som følge av dette.

Utfordringer/Læringspunkter Fokus på organisasjonens rolle i redningstjenesten og ved katastrofer/kriser Videreutvikle en bredskap for hele Røde Kors med felles mål Bevissthet og opplæring i beredskap må styrkes Fokus på roller, ansvar og ledelsesnivåer i egen organisasjon Øvelser for både frivillige og ansatte må prioriteres høyt Oversikt, kontroll og ledelse av frivillige må bli bedre i deler av organisasjonen Bedre rutiner på rapportering, informasjonsflyt og loggføring Mediedekning på bekostning av andre aktører sin innsats (ubalanse) Mediedekning: ”Ettersom Røde Kors hadde et godt organisert mediearbeid kunne Røde Kors’ rolle i akuttinnsatsen oppfattes større enn den var. Dette har nok bidratt til negative holdninger overfor Rød Kors blant noen av de øvrige aktørene i redningstjenesten.

Tiltak Helhetlig beredskap Administrative systemer og rutiner Opplæring og kvalitet Varsling, ressurser og beredskapsplaner Psykososiale omsorgsteam Alarmhoder og aksjonsledelse Systemer for krisehåndtering Disponering av personale Målstyring   Psykososial førstehjelp Felles beredskap og holdninger Øvelser Uniformering Helhetlig beredskap: Alle lokalforeninger skal som et minimum ha oppdatert ressursoversikt og varslingsliste for alle frivillige i kriseberedskap. Omsorgsfrivillige på liste organiseres i psykososiale omsorgsteam. Alle lokalforeninger, distriktsorganisasjoner bør ha ett alarmhode for varsling. Vurdere å etablere og lære opp ett – tre mobile KO/ledelsesteam i hvert distrikt (eks. Østfold) Administrative systemer og rutiner: Vurdere innføring av et krisestyringssystem. Stedfortredere. Indikatorer for god beredskap. Opplæring: Opplæring i psykososial førstehjelp. Beredskap en del av grunnopplæringen. Flere og bedre øvelser. Uniformeringen i Røde Kors skal gjennomfås.

Tiltak fortsetter… Kommunikasjon og informasjonsarbeid Mål Talspersoner og tilrettelegging Informasjonsdeling Lederes ivaretakelse av frivillige System for oppfølging   Internasjonalt Nasjonalt Rolleavklaring Rammebetingelser for frivillige Kommunal beredskap Kommunikasjon og informasjonsarbeid Ivaretakelse av frivillige og ansatte Samarbeid og samvirke Kommunikasjon: Økt fokus på Røde Kors’ plass som en av aktørene i norsk redningstjeneste og samfunnsberedskap. Utdanne flere talspersoner. Ivaretakelse av frivillige: Ledere skal ha vurdere den enkeltes frivillige egenhet. Mannskaper som er utsatt for påkjenninger som hjelper skal gjennomføre minst en samtale med de vedkommende deltok sammen med. Ledere med spesielle interesser eller kunnskaper skal ha opplæring i ettersamtaler. Samarbeid og samvirke: Erfaringsutveksling med søsterforeninger og da spesielt i Norden. Avtaler om kommunal beredskap. Bedre avtaler om bruk av Røde Kors’ ambulanser til suppleringskjøring . Hva forventer myndighetene av de frivillige som støtteaktør ved kriser og katastrofer. Frivillige får fri med lønn til å delta i aksjoner.

Takk for oppmerksomheten!