Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
SkolebibliotekLøftet
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
SkolebibliotekLøftet
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Skolebibliotekets muligheter
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Bibliotekreform 2014 Utfordringer for kommunene
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Veiledet lesing Mørkved skole
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Tilpasset opplæring AU 1
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Har du en bok som passer til meg, eller
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Horten vidergående skole
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
HVA ER ET GODT SKOLEBIBLIOTEK? Skolebiblioteknettverk, støttespillere og konkrete eksempler Skolebibliotek i Nordland – Plankonferanse 20./ Randi.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Utskrift av presentasjonen:

Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen Den norske Forfatterforening Norske barne- og ungdomsbokforfattere Norsk faglitterær forfatterforening Fagforbundet Kulturforbundet Foreldreutvalget for grunnskolen Skolelederforeningen

SkolebibliotekLøftet tar sikte på å få iverksatt tiltak som sørger for varige forbedringer i skolebibliotekenes situasjon. Skolebibliotekene skal utvikles til utfordrende og aktive arenaer for læring og kultur, både for elever og lærere. Skolebibliotekene er sentrale instrument for å nå målene i kunnskapsløftet, spesielt i forhold til leseferdigheter og digital kompetanse. Skolebibliotekene er også en av de viktigste kulturelle arenaene for barn og unge. Skolebibliotekenes rolle som aktiv formidler av litteratur og kulturelle opplevelser skal tydeliggjøres i løpet av kampanjen.”

Hvorfor er skolebibliotek viktig? 1. Demokratiargumentet opplysning for, informasjon til og kunnskap blant et lands innbyggere er viktige forutsetninger for at demokrati fungerer foreldre/skolen kan ikke gi barn all kunnskap og informasjon som de gjennom sitt liv vil ha bruk for kunnskap er ikke bygd på evige sannheter, det vil alltid komme ny kunnskap og nye innfallsvinkler til

viktig at skolen/biblioteket gir barn/voksne kunnskap om hvordan de kan skaffe seg kunnskap og informasjon på egen hånd og hvordan man kritisk kan vurdere den informasjon man får tak i viktig å ha lærere og bibliotekarer som kan være veiledere, ”kompass” og trygge navigatører i informasjonen

2. Kulturargumentet bibliotek er et av menneskehetens viktigste kulturprodukter sammen med arkiv og museum utgjør bibliotekene vår felles nasjonale hukommelse skolen har en oppgave i samfunnsmessig reproduksjon av kunnskaper og verdier som står sentrale i vår kultur, og er avhengige av at den nasjonale hukommelsen fungerer slik den er tenkt

OPPLÆRINGSLOVEN: § 9-2 Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek. Departementet kan gi nærmare forskrifter.

Forskrift til Opplæringslova sier: § Tilgang til skolebibliotek Skolen skal ha skolebibliotek med mindre tilgangen til skolebibliotek er sikra gjennom samarbeid med andre bibliotek. Bibliotek som ikkje ligg i skolen sine lokale, skal vere tilgjengeleg for elevane i skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen. Biblioteket skal vere særskilt tilrettelagt for skolen

Kultur for læring (St.meld.30, ) ”…skolebibliotekene skal ha en sentral plass i opplæringen. De skal gi elevene leselyst, stimulere til egeninnsats og fremme gode arbeidsvaner, leseglede og faglig fordypning.”

Innstilling S. nr. 268 ( ) (Fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til Stortinget) ”…flertallet finner det naturlig at skolebibliotekene videreutvikles, slik at de gjøres til en sentral læringsarena i arbeidet med å utvikle læringsstrategier, informasjonskompetanse og digital kompetanse. Dette må gjenspeiles i læreplaner, kompetanseutviklingsprogrammer og skolens planer og prioriteringer.”

Kunnskapsløftet Grunnleggende ferdigheter Læringsplakaten Kompetansemålene

SKOLEBIBLIOTEKET I BIBLIOTEKUTREDNINGEN BIBLIOTEKREFORM 2014 (2006)

DEL 1 STRATEGIER OG TILTAK Skolebibliotekene må utvikles som læringsarenaer og bidra til Kunnskapsløftet Både folke- og skolebibliotek trenger en systematisk fornyelse av kompetanse og opprustning av utstyr Utviklingen av samarbeidet mellom folkebibliotek og skole/skolebibliotek kan bidra til å gi elevene et bedre bibliotektilbud totalt sett

STRATEGIER OG TILTAK 1.4 VIDEREUTVIKLE BIBLIOTEKET SOM LÆRINGSARENA OG LÆRINGSRESSURS Bibliotekene skal være en kunnskapsbase for formell og uformell læring …skal være godt integrert læringsmiljøene ved utdanningsinstitusjonene …skal bidra til å styrke informasjonskompetanse hos studenter, skoleelever og den øvrige befolkningen

TILTAK: Utvikle verktøy og metoder for opplæring i informasjonskompetanse ”…Veiledning i informasjonskompetanse bør integreres i de pedagogiske læringsplattformene slik at dette blir en del av læringsaktivitetene i de enkelte fag Operasjonelt mål: Utprøving av metoder for utvikling av informasjonskompetanse. Skal være igangsatt i løpet av 2008

STRUKTUR OG ORGANISERING Det trengs et eget utviklingsprogram for å gi skolebibliotekene i grunnskolen et nødvendig løft. Modellutvikling og forsøksvirksomhet som også inkluderer samarbeid mellom folke- og skolebibliotek, kan være veien å gå…. Det kan være nødvendig med en egen koordinator for alle skolebibliotek i en kommune, som også kan være bindeleddet til folkebiblioteket. Kommunene… bør vurdere hvordan de to bibliotektypene kan samhandle for at elevene skal få et best mulig samlet bibliotektilbud.(S.29)

TILTAK: Iverksette et program for skolebibliotekutvikling ”…som tar utgangspunkt i en nærmere vurdering av hvilke funksjoner skolebibliotekene skal ivareta i en mer digital fremtid, samt en vurdering av ressurs- og kompetansebehov og av hvordan skole- og folkebibliotek kan samarbeide. Programmet bør i tillegg til Bibliotekutredningen bygge på erfaringer og kunnskap fra Gi rom for lesing og Utdanningsdirektoratets skolebibliotekundersøkelse i 2006.

TILTAK: Styrke krav til skolebibliotektjenester i forskriften til opplæringsloven Beskrivelse: Krav til skolebibliotektilbudet bør formaliseres gjennom en endring av forskriften til opplæringsloven. Til sammenlikning stilles det formelle krav til bibliotek i høyere utdanning

Målsettinger for Skolebibliotekløftet Det må lages en nasjonal handlingsplan for skolebibliotek Det må lages nasjonale kvalitetskriterier for skolebibliotek ”Gi rom for lesing” må videreføres i en nasjonal handlingsplan for utvikling av informasjonskompetanse. Skolebibliotekene må integreres i skolens pedagogiske virksomhet Skolebibliotekarene må tilføres mer kompetanse Det må opprettes et nasjonalt senter for skolebibliotek Skolebiblioteket må kvalitetssikres som kulturarena for leseglede og opplevelse

Nasjonale kvalitetskriterier Skolebiblioteket – skolens samlingssted for kunnskap, kommunikasjon og kultur Jmf. Demokratiargumentet og kulturargumentet

I aktivt plan- og utviklingsarbeid skal skolebiblioteket: Leseopplæring Lesestimulering Tilpasset opplæring Digital kompetanse/ informasjonskompetanse Tema/prosjekter Kulturelle tilbud Faglig ressurs for lærerne

Godt plassert i skoleanlegget skal skolebiblioteket: Organisere bok- og læremiddelsamlingen Automatisk utlån Inngå i felles lokalt og nasjonalt biblioteksystem Være skolens pedagogiske sørvissenter Verksted og kulturell møteplass for elever og lærere

Visjonært og på lengre sikt skal skolebiblioteket: Koordinerende funksjon i framstillingen av lokalt undervisningsmateriell Igangsette og støtte nye undervisningsformer i skolen

Kvalitetskrav til skolebiblioteket: Være en del av skolens totale utdanningstilbud Være en av de kriterier skolen måles etter Bibliotekar med godkjent utdanning skal defineres som en del av det pedagogiske personalet Samarbeid bibliotekar og ledelse om fagplaner og innkjøp Langsiktig planlegging

Innhold, bemanning og areal: Budsjett som sikrer mediesamling i forhold til mål, planer og satsningsområder Elevmedvirkning Relevant bemanning Egnede lokaler

Langsiktig utdanningsstrategi: Lovverk og retningslinjer Læringsarena Varierte kilder Demokrati- og kulturargumentet