UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Oppsummering Økonomisjefsamling Drammen 23. – 24. oktober 2008 FELLES UTFORDRINGER – FELLES LØSNINGER.
Felles anskaffelse av LMS
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Veikart lønn, økonomi og HR-system
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
ADA, – Jenny Nornes AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Administrativ organisering
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Marte Holhjem Leder av koordineringsgruppen for AURA
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Effektivisere og forenkle
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Studieseksjonen ved UV
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende

Gruppeoppgave: I funksjonsvise grupper: Dersom vi legger til grunn av IHR (også) er en læringsprosess, hva kan/bør vi lære av hverandre? Mer spesifikt: 1)Hva kan andre lære av oss? 2)Hva kan vi lære av andre?

Studier (gruppe I) Lære av oss Til ledergruppen: –Hvordan opplæres vitenskapelig ansatte i det administrative arbeidet de skal gjøre? –Trenger de en kort rutinehåndbok? Til IT –Kan dere gi grunnleggende IT opplæring til vitenskapelig ansatte; det vil spare oss for mye tid.. Vi er gode til improvisere –Løser mange problemer, men belaster oss (for) mye Kan lære av andre Grensesetting og definere riktig servicenivå Snakke på tvers av institutter, eks hvordan få skolene til å si ja til praksis Lære av ISP/PFI ift sårbarhet mtp arbeidsoppgaver / -kompetanse Opplæring av nyansatte Fra personal vil vi lære om ”bestillinger”, dvs avklare forventninger og tidsfrister

Studier (gruppe II) Lære av oss Veiledning Adm systemer Saksbehandling Koordinering/overblikk Multitasking Åpenhet Nytenkning Takle forandring Kan lære av andre Klagebehandling Bedre kjennskap til andre sine arbeidsoppgaver Godkjenning av ekstern utdanning Utveksle erfaringer Opplæring/”overlapp”

Studier (gruppe III) Lære av oss Ledelsen må vite hva vi gjør Erfarings fra databruk på eksamen Ledelsen/andre bør kjenne til de ansattes kompetanse slik at den kan utnyttes Lover, regler og retningslinjer i forhold til studieadm og forvaltning Kan lære av andre Saksbehandlingssystem fra arkiv Regnskap – inntekter/utgifter studier Innsikt i økonomi for å muliggjøre kost/nytteanalyser IT –støttefunksjon ekstern sensurering og studier Forskningskonsulenter videresender relevant forskning til studiekonsulent Prosjektledelse og administrering

Personal + arkiv Lære av oss Struktur Orden System Saksbehandling og regelverk UiO IT verktøy (EC, Ephorte, SAP, HR portal) Utarbeide saksdokumenter Kan lære av andre Budsjettering av lønn Språk (engelsk + nynorsk (fagspråk) Kompetanse om grunnenhetene og seksjonene (oppbygning, årsplan, arbeidsområder osv)

Forskning Kan lære bort: Til alle: –Gode på samarbeid på tvers av enhet og nivå –Gode på randsoneoppgaver (fag/adm) Til ledelsen –WEB/kommunikasjon/formidling Forskningsformidling Spissing av søknader (NFR/EU) Styrke UV rennomè Til personal/ledelse/studieledere –Stipendiatenes rolle og arb. Situasjon Arbeidsbelastning vs progresjon Kan lære (usikkert om flg fra gruppens arbeid skal forstås under dette pkt) Forskerutdanning –IT/SA/Studieadm FS Undervisningsopplegg –Prosjektstyring Akvisisjon; Styring; Rapportering Økonomi; IT (systemer); Personal (folk inn/ut) Hvor potet skal Forskningsadm være

Økonomi Kan lære bort prosjektledere – tilby dem økonomikurs Alle ansatte – tilby dem opplæring og veiledning v/ –Regelverk –Avtaleinngåelse –Innkjøp –Bilagslønn + reiseregning (HR) Ledere/studieledere – tilby budsjettering og analyser iht program/emne Kan lære/ønsker oss Prosjekt – opplæring i søknadsprosesser. Mer innsikt på generelt grunnlag. Tettere samarbeid Alle ansatte – informasjon om nye aktiviteter, helst før ikke etter oppstart Ledere/studieledere – tydelig informasjon/kommunikasjon IT – godt arbeidsverktøy

IT Kan lære bort google – info søk Enkel IT – og avansert IT opplæring Rådgivning Utvikling (AURA) Konferanser –Planlegging –Administrering Kan lære Kontekst (UV/UiO) Administrative systemer (UiO) Trukket inn i prosjekter (forsk) Logistikk (innkjøp, sentralt) Kommunikasjon Grunnleggende IT kompetanse (ledelse)

Kontorsjefer og seksjonssjefer Kan lære bort Initiativ til å lære av hverandre; Oversikt, helhetsforståelse, prioritere Avklaring / beslutning Nettverk opp mot andre (enheter, roller, kompetanse) Modellerende ledd mellom adm og fag Åpen dør og ører; lytte, støtte, ta i mot Ledelsesperspektiver, strategisk tenkning og prosessforståelse Tillit til at alle ønsker å gjøre en best mulig jobb Økonomi: –Resursberegning –Oversikt, rapportering –Prosjektstyring –Serviceavtale –Standardisering –Endringsvilje/evne Formidling/kommunikasjon –Kundeorientering/målgruppetenkning –utadrettet

Kontorsjefer og seksjonssjefer Kan lære av andre ”ALT”: hva som skal til for en helhetlig service Hva som rører alle ansatte: behov IT: –Evne til å se nytte i og være glad i teknologien. Pådrivere i å tilfredsstille behov –Hensiktsmessig bruk av systemer og verktøy –Forventningsavklaring (Serviceavtale) Personal –Skikkelig bruk av ephorte –Personallovgivning, prosedyrer, planlegging Forskerstøtte –Ja takk! –Hva er forskernes behov Studier –Resurssberegning –Høyrisikohåndtering –Planlegging/samhandling –Kundeperspektiv (studenter og familie)