Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Midtveis- og sluttvurdering Jorunn Møller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
Hvordan nå studentene på en god måte?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Veiledning av elever / lærlinger
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
2. juli © Norges Idrettsforbund Kurstilbud for idrettsråd i Nordland Gunnar Skoglund, idrettsrådsveileder Nordland idrettskrets Idrettsrådssamling.
Midtveisevaluering FME Samfunn
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Lærlingordningen i Stavanger
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Ta fag fra videregående skole
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Velkommen til innkommende president sin time.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Veileder for risikovurdering
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Kurs for valgfunksjonærer
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Strategi & bemanningsplaner
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
VALG Valgperioden for tillitsvalgte og hovedtillitsvalgt er 2-årig. Valget finner sted innen 1.mars i de år siste siffer utgjør et oddetall. Gjenvalg kan.
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
«Bare bok gjør ingen klok»
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Førstelektorprogram ved UiT
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rammer for Marte Meo instruktørutdanning
Utskrift av presentasjonen:

Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Midtveis- og sluttvurdering Jorunn Møller

Midtveisvurdering Tidsramme skal være 2 ½ time (maksimalt 3 timer) Deltakere er kandidaten, opponent, veileder og evt. koordinator for forskerutdanningen (eller koordinators stedfortreder). Kandidaten forventes å legge fram en tekst (30 – 100 sider, avh. av hvor langt i prosessen kandidaten er), som han/hun har skrevet og som opponenten skal ha lest på forhånd. Det kan være en første artikkel + en skisse av videre arbeid, e.l. Kandidaten redegjør først muntlig for hvor langt han /hun har kommet, hva slags utfordringer og problemer som vedkommende står overfor etc. Kandidaten skal også redegjøre for hvilke kurs som er tatt, hva som evt. gjenstår av forskerutdanningsdelen. Forskerutdanningskoordinator gir en vurdering av gjennomført kursdel og gir råd om eventuell videre kursgjennomføring. Opponenten gjennomfører en forberedt kritisk, men konstruktiv opposisjon, først med en generell vurdering av det tekstmateriale som kandidaten har lagt fram, dernest en spørsmål/svar- sekvens der kandidaten svarer på opponentens spørsmål. Midtveisevalueringen skal ende opp i en muntlig bedømmelse som skal være av rådgivende art for hvordan kandidaten helst bør legge opp det videre løpet i den gjenstående delen av stipulert periode. Veileder er med.

Sluttlesning Gjennomføres 2-3 måneder før finansieringsperioden utløper Kan legges opp som et sluttseminar/prøvedisputas. Åpen evaluering. Tidsramme skal være maksimalt 3 timer Deltakere er kandidaten, opponent, veileder og evt. koordinator for forskerutdanningen (eller koordinators stedfortreder). Kandidaten har anledning til å legge fram opp til utkastet til avhandling som opponenten skal ha lest på forhånd Kandidaten redegjør først muntlig for hva slags utfordringer og problemer som vedkommende står overfor og hva vedkommende ønsker spesielt å få vurdert. Opponenten gjennomfører en forberedt kritisk, men konstruktiv opposisjon, først med en generell vurdering av det tekstmateriale som kandidaten har lagt fram, dernest en spørsmål/svar- sekvens der kandidaten svarer på opponentens spørsmål. Sluttfaseevalueringen skal ende opp i en muntlig bedømmelse som skal være av rådgivende art for hvordan kandidaten helst bør gjøre i avslutningsfasen av arbeidet med avhandlingen.