KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste Antall årsverk: 4,1
Ansatte Inger-Lise Dysthe Næss pedagogisk-psykologisk rådgiver Vakant logoped Monica Haune psykolog Elsebet Skaar pedagogisk-psykologisk rådgiver Marianne Rasmussen rådgiver/leder Live Nesdal Spesialpedagog i barnehagene
Fagkompetanse 5 – 6 års høyere utdanning etter videregående skole (Høgskole eller Universitet) spesialpedagog og psykolog
Lovverket ”Opplæringslova med forskrift” Kapittel 5 Spesialundervisning for barn og unge 5-1 Rett til spesialundervisning § 5-3 Sakkunnig vurdering § 5-6 Pedagogisk-psykologisk teneste § 5-7 Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder
Pedagogisk-psykologisk tjeneste Rådgivende instans Yte hjelp og samarbeide med barnehager og skoler i forhold til andre hjelpeinstanser Være nettverksbygger og formidler Sakkyndig organ Hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særlige behov
Resultatmål 2008 Arbeide forebyggende Gode rutiner for tverrfaglig samarbeid Kort ventetid fra henvendelse til første konsultasjon
Samarbeidspartnere Foreldre Helsestasjon Barnehage / skoler / SFO Barnevern Tiltak for funksjonshemmede Statlige kompetansesentre (Statped) Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) Habiliteringsteamet i Buskerud Ulike institusjoner
Arbeidsoppgaver Arbeidsområder Kommunikasjon/språkvansker Psykososiale vansker Spesifikke lærevansker Generelle lærevansker/funksjonshemming
Arbeidsoppgaver forts… Saksgang fra henvisning til avslutning Samtale med foreldre Innhenting av opplysninger, observasjon Kartlegging v/bruk av forskjellig testmateriell Utforming av tiltak Samarbeid med involverte parter i barnets miljø Sakkyndig uttalelse Vurdere fremgang Være tilgjengelig så lenge behovet tilsier det
Logopedtjeneste barn Stamming/løpsk tale Stemmevansker Uttalevansker Leppe/kjeve/ganespalte Veiledning Sakkyndighetsarbeid
Arbeidsredskaper Ulike typer test- og kartleggingsmateriell Observasjon Samtale/intervju Spesielle metoder
Henvisning Hvem henviser? Helsestasjonen Foreldre Barnehage/skole Eget henvisningsskjema på web: hole.kommune.no/tjenester/helse/kppt
Systemarbeid Samarbeid barnehage – barneskole – ungdomskole Samarbeid hjem – skole Samarbeid innen Helse og tverrfaglig team Samspill mellom foreldre – barn, voksne – barn, lærer - elev Vurdere alternative spesialpedagogiske og sosialpedagogiske tiltak Arbeid med klassemiljø / skolemiljø Kompetanseheving forebygging av lære- og psykososiale vansker
Sakkyndig vurdering (§5-3) Vurderingen skal vise om barnet/eleven har behov for spesialundervisning og hvilke opplæringstiltak som bør gis. Det skal vurderes og tas et standpunkt til: Elevens utbytte av ordinært opplæringstilbud Lærevansker hos eleven og andre særlige forhold som er viktig for opplæringen Realistiske opplæringsmål for eleven
Sakkyndig vurdering forts….. Om en kan gi tilstrekkelig hjelp i forhold til elevens vansker innenfor det ordinære opplæringstilbudet Vurdere hva som gir et forsvarlig opplæringstilbud for eleven