KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Advertisements

Fra bekymring til handling
Habiliteringsteamet for barn og voksne
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Ansvar og prosesser i skolen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Senter for Oppvekst Drammen kommune
Faggruppen språk og kommunikasjon
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Alvorlig skolefravær.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Barnehagekontoret Styrermøte 11.september Barnehagekontoret August 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Innføring i spesialpedagogikk-04
Innføring i spesialpedagogikk
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tverrfaglig helsetilbud til skolebarn Informasjon til foreldre i 1. trinn.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Foreldremøte 1.trinn 23.mai 2017
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Overgang for elever med spesielle behov
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Utskrift av presentasjonen:

KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste Antall årsverk: 4,1

Ansatte Inger-Lise Dysthe Næss pedagogisk-psykologisk rådgiver Vakant logoped Monica Haune psykolog Elsebet Skaar pedagogisk-psykologisk rådgiver Marianne Rasmussen rådgiver/leder Live Nesdal Spesialpedagog i barnehagene

Fagkompetanse 5 – 6 års høyere utdanning etter videregående skole (Høgskole eller Universitet) spesialpedagog og psykolog

Lovverket ”Opplæringslova med forskrift” Kapittel 5 Spesialundervisning for barn og unge 5-1 Rett til spesialundervisning § 5-3 Sakkunnig vurdering § 5-6 Pedagogisk-psykologisk teneste § 5-7 Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder

Pedagogisk-psykologisk tjeneste Rådgivende instans Yte hjelp og samarbeide med barnehager og skoler i forhold til andre hjelpeinstanser Være nettverksbygger og formidler Sakkyndig organ Hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særlige behov

Resultatmål 2008 Arbeide forebyggende Gode rutiner for tverrfaglig samarbeid Kort ventetid fra henvendelse til første konsultasjon

Samarbeidspartnere Foreldre Helsestasjon Barnehage / skoler / SFO Barnevern Tiltak for funksjonshemmede Statlige kompetansesentre (Statped) Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) Habiliteringsteamet i Buskerud Ulike institusjoner

Arbeidsoppgaver Arbeidsområder Kommunikasjon/språkvansker Psykososiale vansker Spesifikke lærevansker Generelle lærevansker/funksjonshemming

Arbeidsoppgaver forts… Saksgang fra henvisning til avslutning Samtale med foreldre Innhenting av opplysninger, observasjon Kartlegging v/bruk av forskjellig testmateriell Utforming av tiltak Samarbeid med involverte parter i barnets miljø Sakkyndig uttalelse Vurdere fremgang Være tilgjengelig så lenge behovet tilsier det

Logopedtjeneste barn Stamming/løpsk tale Stemmevansker Uttalevansker Leppe/kjeve/ganespalte Veiledning Sakkyndighetsarbeid

Arbeidsredskaper Ulike typer test- og kartleggingsmateriell Observasjon Samtale/intervju Spesielle metoder

Henvisning Hvem henviser? Helsestasjonen Foreldre Barnehage/skole Eget henvisningsskjema på web: hole.kommune.no/tjenester/helse/kppt

Systemarbeid Samarbeid barnehage – barneskole – ungdomskole Samarbeid hjem – skole Samarbeid innen Helse og tverrfaglig team Samspill mellom foreldre – barn, voksne – barn, lærer - elev Vurdere alternative spesialpedagogiske og sosialpedagogiske tiltak Arbeid med klassemiljø / skolemiljø Kompetanseheving forebygging av lære- og psykososiale vansker

Sakkyndig vurdering (§5-3) Vurderingen skal vise om barnet/eleven har behov for spesialundervisning og hvilke opplæringstiltak som bør gis. Det skal vurderes og tas et standpunkt til: Elevens utbytte av ordinært opplæringstilbud Lærevansker hos eleven og andre særlige forhold som er viktig for opplæringen Realistiske opplæringsmål for eleven

Sakkyndig vurdering forts….. Om en kan gi tilstrekkelig hjelp i forhold til elevens vansker innenfor det ordinære opplæringstilbudet Vurdere hva som gir et forsvarlig opplæringstilbud for eleven