Minoritetsbakgrunn og pasientopplæring- tilpassede læringstilbud for minoritetsspråklige Shaista Ayub, spesialrådgiver Nasjonalt Kompetansesenter for læring og mestring Kontaktforum 16. oktober 2008
Innhold Litt om NK LMS og LMS Erfaringer fra arbeidet med minoritetshelse Kompetanseheving helsepersonell Brunett
Historie Prosjekt Nasjonalt Kompetansesenter fra 2000 Skilt fra Aker US LMS i 2007
Aktivitet fram til nå Spre arbeidsmetode/grunnla gstenkning Stimulere til etablering av nye LMS Etablere nettverk Drifte utviklingsprosjekter Minoritetshelse
Strategiske satsinger Forskning Utvikling Kommunikasjon og kompetansespredning
Status i landet Alle HF har LMS – likevel stor ulikhet Ca 60 LMS Ulikhet i organisering, arbeidsform og innhold
Lærings- og mestringssenterets oppgaver: MøteplassHelse- pedagogikk InformasjonLærings- tilbud
Metode Alle læringstilbud lages, gjennomføres og evalueres i likeverdig samarbeid mellom brukere med erfaring og fagpersoner
LMS sentre i Oslo og Akershus LMS Aker Universitetssykehus HF LMS Lovisenberg DiakonaleSykehus LMS Barnesenteret Ullevål Universitetssykehus HF LMS læresenteret Ullevål Universitetssykehus HF LMS Akershus Universitetssykehus HF
Tilpasse læringstilbud-Ulike faktorer å ta hensyn til: Migrasjon Språk Kultur Religion Sykdomsforståelse Nettverk Rolleskifte Utdanning/ jobb Kostholds vaner Fysisk aktivitet
Hvorfor tilpassede læringstilbud Ønsker ikke å snakke om sykdom Ønsker å holde sykdommen skjult Opplysning om sykdom kan føre til vansker med å bli gift Mange jobber (fra tidlig til sent), ikke tid til kurs på hverdag Ønsker kurs på lørdag, søndag Kvinner avhengige av sine menn for å delta Andre prioriteringer uvant Annen kultur (vet ikke om betydningen) Kan ikke reise langt for å delta på tilbud Forstår lite norsk
Tilrettelagte tilbud kan lykkes ! Planlegger sammen med brukere Bruker ressurspersoner Andre samarbeidspartnere Markedsfører tilbud annerledes
PLANLEGGING og samarbeid med: Innvandrerorganisasjoner Brukerorganisasjoner Frivillige organisasjoner Bydel Kommune Religiøse møtesteder Norsk undervisnings institusjoner Skolen Helsetjenesten (sykehus, eldresenter, poliklinikk) Andre kompetansesentra Ressurspersoner fra innvandrer miljøer
Hvordan nå brukere? Personlig oppmøte på forskjellige møtesteder Brev / telefon Informasjon til helse/ legesentre i Oslo Etniske radiostasjoner Flerkulturelle eldresentre Samlingssteder (templer, moskeer, kirker) Innvandrer butikker (brev / plakater) Samarbeid med ledere, representanter fra ulike organisasjoner jungeltelegrafen
Evaluering viser Stort behov for kunnskap Tør stille spørsmål stor interesse Mye mer aktive i samtalen enn på poliklinikken Treffe andre med samme tilstand og utveksler erfaringer Diskusjonen stor og lydnivået høyt Finnes ressurssterke personer som kan engasjeres videre Oppfølging / repetisjon viktig Ha en kontinuitet
Kompetanseheving av fagpersonell (et eks: trygg og kunnskapsrik i møte med minoritetsspråklige familier) HOVEDMÅL Bistå med både grunnleggende teoretisk og praktisk kunnskap om ulik kulturell forståelse, sykdomsforståelse og generell samfunnsforståelse Få frem gode erfaringer Etablere arena for å knytte kontakter og nettverk for samarbeid
Hva er Brunett Landsforeningen for hjerte og lungesyke Adhd foreningen Oslo Norges Astma og Allergiforbund Nasjonalforeningen for folkehelsen Norges Blindeforbund Norges Diabetesforbund Kreftforeningen Hørselshemmedes landsforbund Norsk Revmatikerforbund Oslo Funksjonshemmedes Fellesorganisasjons Ungdom FFO Øst Funksjonshemmedes Studieforbund Mental Helse, Akershus Fylkeslag Norges Diabetesforbund Oslo Norsk Epilepsiforbund Imente Helse og mestring Norges Handikap forbund SAFO- Samarbeidsforumet av funksjonshemmedeorganisasjoner Oslo Røde kors
Mål med Brunett Sette tema minoritetshelse og levekår på dagsorden At ulike brukerorganisasjoner når ut til målgruppen ( minoritetsspråklige) Informasjon både til målgruppe og medlemmer Bli synlig blant målgruppa Rekruttere ressurspersoner til brukerorganisasjoner Utveksle kompetanse,kunnskap og erfaring innad i netteverket Ha en rådgivende/ koordinerende funksjon
Kontaktinformasjon Shaista Ayub Tlf / Mail: