Leverandørutvikling 5. Mai 2008 Karlsøy Kjell Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Kontraktsoppfølging mv.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Hva finnes av tobakksforebyggende arbeid i Troms? Handlingsplan for folkehelse i Troms Partnerskap for folkehelse i Troms På fylkesnivå: Fylkeskommunen,
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Trond Sommer1 Offentlige anskaffelser Glåmdalsregionen.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Signe Louise Berthelsen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Fremskaffelse av leieboliger
Prosjektavslutning og sluttrapport
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Idrettsrådets ansvar og rolle
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Regionale forskningsfond
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Vil du selge til det offentlige? Næringslivsseminar Leknes 15. februar 2011 Velkommen. Presentasjon av programmet Villy Angelsen, økonomisjef.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Noen refleksjoner og innspill
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
KAD psykisk helse og rus
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
KAD psykisk helse og rus
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Praktisk bruk av regelverket
Offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Leverandørutvikling 5. Mai 2008 Karlsøy Kjell Furu

Bakgrunn Lov om offentlige anskaffelser ble et «kultursjokk» for mange innkjøpere, ledere og folkevalgte – og leverandører rundt om i Norge. Sentrale myndigheter er opptatt av at offentlige oppdragsgivere: praktiserer regelverket i samsvar med våre internasjonale forpliktelser, aktivt utnytter de muligheter regelverket gir til å drive leverandørutvikling, dvs. medvirke til å gjøre næringslivet mer konkurransedyktig.

LUK - Leverandørutvikling i Troms v/ Halti Næringshage AS (HNH) Samarbeidspartnere: Næringshagen i Målselv (NiM) Senja Næringshage (SNH) Kunnskapsparken i Harstad (KiH) Troms fylkeskommune

Organisering av LUK - prosjektet

Regioninndeling Midt-Troms og Tromsø: Sør Troms: Nord-Troms Målselv Bardu Balsfjord Tromsø Karlsøy Sør Troms: Harstad m/omland (8) Nord-Troms Nordreisa Kværnangen Skjervøy Kåfjord Lyngen Storfjord Midt-Troms (ytre) (6) Lenvik Senja kommunene Sørreisa Dyrøy

Definisjon Leverandørutvikling kan defineres som Innsatsen fra offentlige etater for å utvikle leverandørene slik at de er i stand til å møte de krav oppdragsgiverne stiller i forbindelse med anskaffelser.   Dette praktiseres gjennom: 1. Utvikling gjennom informasjon 2. Utvikling gjennom samarbeid 3. Utvikling gjennom konkurranse

Planlagte aktiviteter i Troms Dag-seminar om leverandørutvikling, med fokus på regelverk om offentlige anskaffelser og utvikling av konkurransegrunnlag som fremmer leverandørutvikling. Målgruppe var leverandører og innkjøpere/ beslutningstakere i det offentlige og lokalt næringsliv. Etablere minst 1 møteplass mellom det offentlige og næringslivet i hver av regionene/og eller i kommunene. Samtlige kommuner skal innen 1 år ha etablert interne rutiner for håndtering av offentlige anskaffelser i tråd med lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter, bl.a. som del av intern kontroll. etablert rutiner for tidlig varsling om kommende anskaffelser gjennom frivillig og lovpålagte kunngjøringer, rutine for utarbeidelse av konkurransegrunnlag som fremmer leverandørutvikling. Ved prosjektslutt vurderes organisering av årlige ”næringslivsdager” hvor innkjøpere og leverandører møtes.

Hvorfor leverandørutvikling ? Bedre utnyttelse av samfunnets ressurser. Gjøre norsk næringsliv mer konkurransedyktig Lokale ”uryddige” ordninger?  Resultat: Oppdragsgiver kan påregne å få flere tilbud å velge mellom = større mulighet for å kunne gjøre en rimeligere og bedre anskaffelse – til beste for samfunnet

Prosjektmål Konkurransegrunnlag i fylkeskommune og kommuner skal utarbeides på en slik måte at de så langt som mulig fremmer leverandørutvikling. Leverandører i Troms skal tidligst mulig få informasjon om anskaffelser som er under planlegging slik at kan forberede seg til kommende konkurranser. Fylkeskommunen og kommunene skal gjennomføre sine anskaffelser i henhold til konkurransereglene om offentlige anskaffelser, og leverandører i Troms skal ikke bli forkastet i tilbudskonkurranser på grunn av formelle feil i tilbud eller mangler i dokumentasjon. Næringslivet i Troms skal kjenne til hvor de kan henvende seg for råd og veiledning om regelverk for offentlige anskaffelser. Næringsutviklere, innkjøpere, fagfolk og næringsliv i Troms skal ha en felles arena eller flere mindre arenaer for kompetanseutveksling og samarbeid om felles positiv utvikling på dette området. Henvendelser: Troms fylkeskommune – innkjøpsavdelingen

Roller/rollekonflikter ‑ Kjøper - Leverandør To målsettinger samtidig: bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske målsettinger (Gode innkjøp og et konkurransedyktig næringsliv). Aktiv og god leverandørutvikling betinger gjensidig respekt for de ulike aktørenes rolle og oppgave, og en samhandlingssituasjon som må preges av tillit.  Fokus må samtidig være rettet mot de grunnleggende innkjøpsprinsippene om åpenhet, likebehandling og gjennomsiktighet

..i toppen også… …”Anskaffelses protokollen skal sikre etterprøvbarhet, gjennomsiktighet og Leverandørenes rettssikkerhet”…..

Lokal arbeidsgruppe? Kartlegge rutiner i den enkelte kommune Kartlegge kompetansenivå i lokalt næringsliv Plan for regional aktivitet basert på 1 og 2 Bidra til innføring av nye rutiner i kommunene Gjennomføre kurs/kompetanseheving/ informasjonsmøter for aktuelle parter.

Lokal arbeidsgruppe – en ressurs! Være motivator og engasjere Avklare behov og muligheter mht lokal utvikling Bidra med innspill til opplæringstiltak: Lover og forskrifter Leverandørsamarbeid/Innkjøps-samarbeid Hvor presenteres anskaffelser? ”Porsjonering” av anskaffelser/splitt av oppdrag? Samarbeidsaktører - partnerskap

Likebehandling Informasjon Kriterier Plikter og regelverk (internt, eksternt, før etter anbud etc.) Kriterier (alle leverandører skal behandles ut i fra samme kriterier) Plikter og regelverk (overholde lover, forskrifter og reglement).

Forhåndsinformasjon – et fellesgode Informasjon om neste års budsjett ‑ både drift‑ og investeringsbudsjettet, samt langtidsbudsjett/økonomiplan neste 3 år, og sannsynlige prosjekter på lengre sikt. Dette gir leverandørene anledning til å sondere markedet for underleverandører i god tid før selve anskaffelsen foretas.

Samarbeid Oppdragsgiver bør tilstrebe å legge forholdene til rette for å kunne dele opp en stor og bred forespørsel slik at også mindre virksomheter gis anledning til å melde seg i konkurransen. Mindre bedrifter - som ikke kan tilby bredt nok spekter av produkter som oppdragsgiver etterspør – bør oppmuntres til samarbeid slik at de sammen gjør dem mer konkurransekraftig i markedet.

Utforming av anbud‑/tilbudsdokument Det offentlige skal opptre som krevende kunde, stille profesjonelle krav til leverandører hva angår kvalitet, leveringssikkerhet, leveringstider oa. Dette bidrar til kostnadsbevissthet, effektivitet og produktutvikling hos norske bedrifter og derved å gjøre norsk næringsliv mer konkurransedyktig både på hjemmemarkedet og på eksportmarkedet.   Av anbud‑/tilbudsdokumentet må det klart fremkomme hva anskaffelsen omfatter og hvilke kriterier som vil bli vektlagt i evalueringen. Overdrevet krav om opplysninger, krav til dokumentasjon, garantikrav osv., kan gjøre det vanskelig for bedrifter med liten administrasjon å delta i konkurransen.

Presisering/habilitet I kontraktsperioden defineres leverandørutvikling som oppdragsgivers innsats for å få en vellykket og utviklende periode, som igjen kan gi grunnlag for nytt samarbeid med samme eller nye leverandører. Forhold som kan svekke tilliten til at det kun tas saklige og relevante hensyn skal unngås.   Kjøpers praksis blir, gjennom formelle og uformelle kanaler, fort allment kjent og kan ha betydning i forhold til andre mulige samarbeidsparter. Det må derfor ikke tas lett på hvordan man oppfattes utad.

Tilbakemelding Tilbakemelding til tapende part etter avholdt konkurranse er et viktig leverandørutviklingstiltak, det gir leverandøren opplysninger om sterke og svake sider ved anbudet/tilbudet og derigjennom mulighet til forbedringer   Leverandøren har rett til å få vite på hvilke områder anbudet/tilbudet ikke nådde opp i konkurransen. I tillegg skal leverandøren få opplysninger om egenskapene og de relative fordelene med det anbudet/tilbudet som ble valgt.

Langsiktig prosess - skulle begynt i går? Dagens situasjon: Framtid: Strengere krav Økt konkurranse Store konsekvenser Tap av kontrakt Tap av ressurser ved tvist Utestengelse? Framtid: Samarbeidsløsninger lokalt/regionalt E-handel Sertifisering Globalisering – en utfordring og en mulighet