NTNU 19/ Egil Olsen, Naturfagsenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Induksjon.
ENERGIOMSETNINGEN.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Fysikk 1: Effekt og energiproduksjon i vannkraftverk
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Kursperiode: – Kurskode: a Kurs i Stillas, hengende stillas og rigging NAV Aust-Agder Samtlige kursdeler består av en teoretisk og en.
Formelmagi 29-1 Begrep/fysisk størrelse
Presentasjon av OptiLine installasjonssystem
Strøm-skap Nor-Mær stålanlegg Kjelneset/Vedøya
Hva heter delene og hva gjør de?
Test : Bølge- og vindkraftrigg, Mjøsa Vegår 2011.
Nordisk ombudsmøte i Oslo - oppsummering og veien videre 22. og 23. august 2011.
Velkommen til Newtondag!
VEILDEDNING FOR BYTTE AV DYSE/ BRENNER TIL DOVRE 50X60 • Husk å koble fra gasstilførsel og strømmen før utbedring. • Vær oppmerksom på at kombinasjonen.
Teknologi og forskningslære
Svensedammen skole.
Algoritme for design av turbinblad
Vindmølle.
Kurs 7 - Trefase s.42.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Fornybar energi Kurt Nilssen NHO Vestfold Egil Olsen Naturfagsenteret.
Fysiologi og Biomedisinsk Teknikk
Strategiske satsinger
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Arbeidsmåter i naturfag
Strøm / Resistans / EMS.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Norsk Enøk og Energi AS Randi Tyse
F Vindenergi og biogass.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Innledning til pilot-elevene 13/
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Elektriske Anlegg og Høgspenningsteknikk Innleveringsoppgave
Systemstabilitet Innledning
Fordeling av elektrisk kraft
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Borre ungdomsskole
Elektromagnetisme: Første del av
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Strøm-skap Nor-Mær stålanlegg Osholman/Svellungen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Behov for plater Mål: En møbelfabrikk har en kappliste som definerer materialbehovet framover for alle komponenter som skal sages ut av plater. Vi skal.
Velkommen til Newtonrommet!
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
VEKSELSTRØMSGENERATOR
ENERGI FOR FRAMTIDA - på veg mot ein fornybar kvardag.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Nye Hardeland Småkraftverk
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Elektrisitet.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
6. Elektriske kretser Mål:
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Elektrisitet og magnetisme
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
REalfagskommune!.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

NTNU 19/10-2011 Egil Olsen, Naturfagsenteret Prosjekt Vindturbin NTNU 19/10-2011 Egil Olsen, Naturfagsenteret

Målet med prosjektet er å lære om teorigrunnlaget for utnyttelse av vindenergi planlegge og bygge en vindturbin planlegge og gjennomføre undersøkelser av hva som påvirker vindturbinens yteevne Lære om etablering av vindparker Politiske, miljømessige og økonomiske forhold ved vindenergi

Rapport fra vindmølle-prosjekt

Utgangspunkt for design av rotorvinger Vingelengde: 30 cm (37 cm med feste)   Turbinhastighet: 700 rpm Antall vinger 4:

Byggingen er basert på enkle komponenter som Vinger som skal lages utfra rør (PVC/PP) som gir mulighet for krummet profil av vingene Nav (Hub) for å kunne feste vingene til akslene i vindturbinen Aksel Lagere for montering av akslingen Kobling mellom aksling og generator Generator Understell for montering av generatoren Eventuelt stillas for å montere generatoren over bakkeplanet Vindhastighetsmåler Rotasjonsmåler

Vingene er en viktig komponent i en vindturbin. Vingenes utforming kan konstrueres ut fra eksisterende formeler eller den kan genereres ved å benytte eksisterende dataprogram eller de kan lages uten teoretisk grunnlag. En vesentlig del av prosjektet vil være å utforske betydningen av antall vinger og deres form for hvor stor utnyttelse av vindes energi/kraft en oppnår.

Målinger Rotasjonshastighet Vindhastighet inn og ut Strøm styrke ut fra generator Spenning ut fra generator

Beregninger Energi/effekt foran og bak vindturbinen Uten generator fysisk koblet til Med generator fysisk koblet til Med forskjellig pitch Med forskjellig vindhastighet Med forskjellig vingeform Med forskjellig antall vinger

Energien som trekkes ut gjennom rotoren Energien som genereres i form av elektrisk energi ut fra generatoren