VURDERING Matematikk 7. trinn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

I.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Matematikk-natursti for trinn 1
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Den autentiske læringsdialogen
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Elevens valg – ”Bygda mi”
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Vurdering – hva og hvorfor?
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
VURDERING Musikk trinn.
100 lure ord å lære.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Og.
Lekseplan for 6.trinn uke desember TIMEPLAN: Økt / dag:MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag ABABABABAB 1.økt: Pals Norsk K & H Mus.Eng.Samfunnsfag.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Lekseplan for 5.trinn uke 15 Tirsdag 7. april – fredag 10. april.
Lekseplan for 5.trinn uke 11 Mandag 9. mars – fredag 13. mars Vi er alle forskjellige. Kroppen i utvikling.
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Vurdering i matematikk
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
KLASSELEDELSE.
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Lekseplan for 4.trinn uke 22 og 23
Lekseplan for 5.trinn uke 24 Mandag 8. juni – fredag 12. juni.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Fra ”Vindenes hus” Til ”Stella domus”. Den kulturelle skolesekken ► Prosjekt gjennomført av 3. trinn ved Ura skole i Sandnessjøen høsten 2005 ► Kunstner:
Desimaltall.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Brøk Brøkbegrepet.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Brøk – prosent – desimaltall
Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove
Brøk/prosent/desimaltall
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Brøk Brøkbegrepet.
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING Matematikk 7. trinn

Kunnskapsmål, LK06 etter 7. trinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne beskrive plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent, og plassere dei på tallinja

Delmål brutt ned i målbare mål Elevene skal kunne beskrive plassverdisystemet for desimaltall Elevene skal vite - hva plassverdisystemet er og hvorfor vi bruker dette. hva et siffer og et desimaltall er. hvor tidels-, hundredels-, ener-, tier-, hundre- og tusen- plassen er.

Kriterier for god måloppnåelse utarbeidet sammen med elevene Elevens kriterier ble slik - ”Jeg vet hva et siffer er” - ”Jeg vet hva et desimaltall er” - ”Jeg vet at vi har ti forskjellige tall i vårt tallsystem” - ”Jeg vet hva plassene i tallsystemet heter” - ”Jeg vet hva plassverdisystemet er” Elevene ønsket å forklare/vise muntlig og skriftlig på tavla hva de hadde lært om plassverdisystemet. Dette skulle de vise for 5. og 6. trinn

Her jobber elevene jobber med fremføringen sin Elevene jobbet med plassverdisystemet sammen med læreren og alene. De brukte to klassetimer på dette.

Fremføring

Lærers og elevens vurdering Etter fremføring: Elevene syntes selv de kunne bruke det matematisk språket. De syntes det var nyttig og lærerikt å få forklare for resten av ”klassen” det de hadde lært. De syntes det var kjempefint å få jobbe med matematikk på en slik måte . Elevene på 5. og 6. trinn var aktivt med under gjennomgang og svarte på spørsmålene som 7. trinn stilte dem. 5. og 6. trinn hadde stort utbytte av å være med på opplegget.

Takk for oss! Evy og Tone