VURDERING Matematikk 7. trinn
Kunnskapsmål, LK06 etter 7. trinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne beskrive plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent, og plassere dei på tallinja
Delmål brutt ned i målbare mål Elevene skal kunne beskrive plassverdisystemet for desimaltall Elevene skal vite - hva plassverdisystemet er og hvorfor vi bruker dette. hva et siffer og et desimaltall er. hvor tidels-, hundredels-, ener-, tier-, hundre- og tusen- plassen er.
Kriterier for god måloppnåelse utarbeidet sammen med elevene Elevens kriterier ble slik - ”Jeg vet hva et siffer er” - ”Jeg vet hva et desimaltall er” - ”Jeg vet at vi har ti forskjellige tall i vårt tallsystem” - ”Jeg vet hva plassene i tallsystemet heter” - ”Jeg vet hva plassverdisystemet er” Elevene ønsket å forklare/vise muntlig og skriftlig på tavla hva de hadde lært om plassverdisystemet. Dette skulle de vise for 5. og 6. trinn
Her jobber elevene jobber med fremføringen sin Elevene jobbet med plassverdisystemet sammen med læreren og alene. De brukte to klassetimer på dette.
Fremføring
Lærers og elevens vurdering Etter fremføring: Elevene syntes selv de kunne bruke det matematisk språket. De syntes det var nyttig og lærerikt å få forklare for resten av ”klassen” det de hadde lært. De syntes det var kjempefint å få jobbe med matematikk på en slik måte . Elevene på 5. og 6. trinn var aktivt med under gjennomgang og svarte på spørsmålene som 7. trinn stilte dem. 5. og 6. trinn hadde stort utbytte av å være med på opplegget.
Takk for oss! Evy og Tone