Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008
NAV, Side 2 Bakgrunn for forsøket Tilleggsavtalen av 6. juni 2006 til den nye avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv av 14. desember 2005: "Staten vil finansiere utdanningsvikariater og utdanningspermisjoner. Permisjonene forbeholdes arbeidstakere som står i fare for å falle ut av arbeidslivet, mens vikariatene forbeholdes arbeidssøkere som har vansker med å komme inn i arbeidsmarkedet. Tiltaket målrettes mot IA-virksomhetene.” 20 mill. kroner settes av årlig fra 2007 til og med 2009 til ordningen
NAV, Side 3 Innretting av forsøket Utdanningspermisjon forbeholdes seniorer som begynner å få utdatert kompetanse og som kan trenge påfyll av ny kunnskap slik at de kan stå lengre i jobb. Det er ikke satt noen entydig aldersmessig definisjon for hvem som skal regnes som seniorer. Utdanningsvikariatene forbeholdes arbeidssøkere som har vansker med å komme inn på arbeidsmarkedet.
NAV, Side 4 Gjennomføring av forsøket Forsøket er begrenset til fem fylker: Oppland, Vestfold, Telemark, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal Prosjektet er forankret på arbeidslivssentrene Det er inngått avtale med Eccon Pöyry AS om evaluering av forsøket. Rapport ventes i mars/april 2009.
NAV, Side 5 Hva skal til for å delta i forsøket? Forsøket gjelder IA-virksomheter Det må være enighet mellom partene om at permisjon for oppdatering av kompetanse eller for å ta mer eller ny utdanning, vil være en hensiktsmessig løsning. Utdanningspermisjon bør være en del av en plan for at arbeidstakere skal forbli i arbeidslivet. Det skal som hovedregel tas inn en vikar når det innvilges utdanningspermisjon.
NAV, Side 6 Økonomiske vilkår lønnsutgiftene til de som går ut i permisjon skal som hovedregel dekkes fullt ut. en viss egenandel for arbeidsgiver og arbeidstaker ved at eventuelle skolepenger og utgifter til materiell dekkes av arbeidsgiver/arbeidstaker. varigheten på permisjonene kan være inntil ett år – på heltid eller deltid. Vikariatene bør vare minst 6 mnd
NAV, Side 7 Avtaleverket og utdanningspermisjon Arbeidsmiljøloven: – "det skal gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon” – arbeidstaker kan ha rett til permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud Hovedavtalen mellom LO og NHO: – Kostnadene til etter- og videreutdanning i samsvar med bedriftens behov er bedriftens ansvar. Bedriften og de ansatte har alle ansvar for at et eventuelt kompetansebehov blir tilfredsstillende dekket.
NAV, Side 8 Avtaleverket og utdanningspermisjon forts…… Ordningen med utdanningspermisjon skiller seg fra arbeidsgivers forpliktelser bl.a. ved at staten finansierer lønnsytelser til den som går ut i permisjon. Ordningen med utdanningspermisjoner har et annet formål og en annen innretning enn det som er omtalt i arbeidsmiljøloven og hovedavtalene i arbeidslivet ved at målsettingen er at arbeidstakere blir stående lenger i jobb
NAV, Side 9 Avgrensing mot andre bestemmelser i NAV personer med nedsatt arbeidsevne kan ha rett til dekning av utgifter til ordinær utdanning dersom dette er nødvendig og hensiktsmessig for at vedkommende skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid (tiltaksforskriftens § 4-1 og attføringsforskriftens § 2-3) Deltakelse i forsøket med utdanningspermisjon forutsetter at det ikke foreligger nedsatt arbeidsevne
NAV, Side 10 Omfang av forsøket 20 millioner fordelt på 5 fylker begrenser antall mulige deltakere Anslagsvis rom for ca 30 permisjoner og 30 vikariater på årsbasis med helårsvirkning
NAV, Side 11 Erfaringer så langt: Det er avtalt utdanningspermisjon for 78 personer pr august Det er avtalt vikariat for til sammen 27 personer Interessen fra utdanningssektoren er overveldende! Vanskelig å vekke interesse i andre bransjer ”Frykten for at sterk markedsføring av forsøket skulle føre til for mange interesserte har vist seg å være ubegrunnet”.
NAV, Side 12 Voksne og utdanning Korttidsutdannede oppsøker ikke læring! De må oppsøkes der de er. Det som fungerer best er en kombinasjon av profesjonell veiledning og arbeid på egen arbeidsplass. Kompetanseheving fordi du er så dyktig fra før! Fokus på å være en arbeidstaker med ”mangler” (som kan kompenseres med utdanning) virker lite motiverende for seniorer Planlagt kompetanseheving som en del av den generelle virksomhetsplanleggingen fungerer bedre enn et individuelt perspektiv