SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hønefoss politistasjon
Advertisements

Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Nordisk tilsynskonferanse
Internkontroll i kommuner
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Frivilligpolitikk i Askim
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Politiinspektør Leif Ole Topnes
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
barn og unge med funksjonshemming
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Definere og velge hovedmål og delmål
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
SLT SLT er en modell for Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge. Utgangspunktet for SLT-modellen er at kriminalitet kan.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Prosjektoversikt.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Idrettsrådets ansvar og rolle
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsreformen
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Bosetting, integrering og radikalisering
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Lars Sjøløkken, SLT-koordinator Strategi og samfunn
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Temamøte: forebygging i Malvik Kommune
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Samarbeid og medbestemmelse
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Innovasjon i lokalarbeidet
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
SAMLING FOR KOORDINATORER
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge

Erfaringer SLT er en modell for samordning, ikke et nytt aktivitetsprogram. Samordningen fungerer bare optimalt når det forankres på topp-planet i kommune og politi. Samordningen fungerer bare etter hensikten når det tilsettes en koordinator.

Suksess-kriterium: Et overordnet mål for SLT-arbeidet er å få alle til å samordne innsatsen og jobbe mot felles mål.

Få jobben gjort! Et hovedpoeng med SLT er forenkling og dermed forsterking.

Kriminalitetsforebygging Forebyggende og kriminalitetsforebyggende tiltak Proaktiv og reaktiv forebygging Primær, sekundær og tertiær forebygging Situasjonell forebygging Byggende og forebyggende

SLT-byggende eller forebyggende? Byggende tiltak Alle gode oppveksttiltak (skole, barnehage, fritidstiltak, frivillige organisasjoner osv). Fundamentet i et oppvekstmiljø Målgruppe: Alle Forebyggende tiltak Målrettet arbeid for i hindre videreutvikling av problemene enkeltpersoner (unge) eller grupper av unge Målgruppe: De som registreres i faresonen

Målgrupper SLT har barn og unge som sin viktigste målgruppe, både enkeltindivid og grupper.

Samarbeid… Det er mye samarbeid over etatsgrensene. Samarbeid skjer i forbindelse med enkeltsaker og enkeltmennesker.

… og samordning av samarbeidet Koordinering bidrar til at Alle involverte vet hva de andre gjør Alle som jobber med saken får en felles problemforståelse Overlappende tiltak fjernes Gjenværende tiltak styrkes

Ett suksess-kriterium: Skal SLT lykkes, må det integreres som en selvfølgelig del av kommunenes arbeid på alle sektorer.

Fordeler ved koordinering av tiltak sikre at det ikke skjer mange parallelle løp forskjellige aktører forsterker hverandres innsats ved å vite om hverandre tiltak framstår ikke som konkurrerende alle tiltak rettes mot samme mål arbeidsglede

Organisering på tre nivå: Styringsnivå (styringsgruppe som etablerer overordnede rammer) Fordi forankring på topplan har vist seg nødvendig Beslutningsnivå (arbeidsutvalg med avgjørelsesmyndighet) Fordi noen må tenke konstruktivt og sørge for at beslutninger settes ut i livet Utføringsnivå (det konkrete arbeidet) Fordi uten dette blir det ikke noe av noe

Kommunikasjon Det er viktig med tydelig kommunikasjon mellom de tre nivåene.

Suksess-kriterium: I arbeidet mot kriminalitet trenger vi ikke først og fremst de gode rådene, men handling!

Koordinatoren SLT-arbeidet er avhengig av at det er ansatt en person med ansvar for koordineringen av de ulike aktørenes innsats og for at planene følges opp.

Koordinatorens oppgaver På styringsnivå: Samle kunnskap og viten om barns og unges oppvekstvilkår hva som finnes av aktiviteter i kommunen Kartlegge og analysere tegn på kriminell aktivitet, mistilpasning og problem mulige lokale årsaker til disse forholdene

Koordinatorens oppgaver forts. På grunnlag av denne viten skissere lokale muligheter foreslå en samlet lokal plan for SLT-arbeidet utarbeide hjelpestoff og kurstilbud bidra til at kommunen får en konstruktiv barne- og ungdomspolitikk analysere kriminalitetsutviklingen og vurdere effekten det forebyggende arbeidet sørge for at kriminalitetsforebyggende hensyn tas inn i kommunens ordinære planverk

Koordinatorens oppgaver forts. Ha den løpende kontakt med sentrale, offentlige myndigheter, andre kommuner og media.

Oppgaver i arbeidsutvalget: legge til rette for informasjonsutveksling systematisere og koordinere de forskjellige tiltakene skape prosess om prioriteringer initiere nye sektorovergripende tiltak gi råd samle og systematisere konkret erfaring evaluere og formidle resultatene

Oppgaver på utføringsnivå: pådriver og inspirator ”primus motor” i selve koordineringen

Koordinatoren – organisatorisk Tilknyttet rådmannens stab (eller lignende) Kommunene har personalansvaret Heltid eller deltidsstilling evt som en definert del av en eksisterende stilling

Lokal tilpasning Det er nødvendig med lokal tilpasning av SLT-modellen bla ut fra kommunens størrelse, arbeidsform, organisering og oppgaver som prioriteres.

Politiets rolle i SLT-arbeidet Synlig tilstedeværelse og kommunikasjon med barn og unge. Avdekke kriminelle handlinger, og sette inn tiltak mot uheldige miljø under utvikling. Samarbeide med foreldre og andre i nærmiljøet. Delta i holdningsskapende arbeid. Delta i felles prosjekt gjennom SLT-arbeidet.

Taushetsplikten en hindring? Hensikten med taushetsplikten er å beskytte klienten, i dette tilfellet barna og de unge.

Skape enighet Det må skapes enighet om hva som er problemet og hvordan det skal løses. Det må også skapes enighet om hva som er barn og unges beste.

Økonomi Samordning kan gi en rasjonaliseringsgevinst både økonomisk og tidsmessig.

Hindringer Samarbeid er merarbeid Manglende felles problemforståelse Manglende informasjon Økonomi som rammefaktor Etatskulturer Profesjonskrig Forebygging kan vanskelig måles Taushetsplikten Propper i systemet

Åpne for samarbeid SLT-modellen forutsetter at politiet og de ulike fagområdene i kommunen stiller med åpne og fleksible sinn.

Hindringer til tross: Forebygging er bedre enn brannslukking!

Mer info? www.krad.dep.no