Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Markedsutviklingen av norsk sjømat
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Trondheim Helseklynge
Gunnar Sand – Stiklestadkonferansen Er det kunnskapssamfunnet som skal redde oss? *** Gunnar Sand, direktør i SINTEF Stiklestad 8. mai 2003.
Marinepack og emballasjedesign
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 11 1 Illustrator.
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – regional satsing i Sogn og Fjordane.
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Norge er et komplekst samfunn Internasjonale forhold får større betydning.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
SWOT-analyse.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
FoU-behov i hele verdikjeden Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon.
Fiskeindustrien i Lofoten
Norwegian Ministry of Fisheries Hvordan skape attraktive og levedyktige kystsamfunn Midt - Norsk Fiskerikonferanse 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Våre fortrinn Nord-Trøndelags fortrinn ved en forvaltningsreform Konsentrat av ”Fortrinnsutvalgets” sluttrapport av august 2006 TRØNDELAGSRÅDET 14. september.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
I lys av John Strands 10 Megatrends Telenor, NetCom, Chess og Ventelo i lys av John Strands 10 Megatrends INF5905MA - Mobilt Arbeid.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
LO representantskap 9.Juni Fred Bakkejord Rudshøgda, Otta og Gol.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Hvor er vi, og hvor skal vi med Bio-økonomien Oslo, 27 august 2015 Ove Trellevik Colourbox.com.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Økologisk akvakultur - potensial eller trussel? Presentasjon av styreleder i Oikos, Kurt Atle Hansen, 13. feb 2007 Utgangspunkt Norge er en stormakt på.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
PROSJEKTET GOD- NÆR OG RAUS.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Universitetet i Stavanger
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
LANGESUND «The sea-port of Telemark»
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Utskrift av presentasjonen:

SWOT - Sjømat Fortrinn (Styrker) Muligheter Utfordringer (Svakheter) Tradisjonell fiskerinæring med fleksibel flåte og omstillingsdyktige aktører. Industriell satsing på enkeltprodukt (f. eks krabbe) Ledende lakseindustri med store volum og kompetanse på eksportrettet produksjon Etablerte aktører og stort oppdrettspotensial for nye arter som blåskjell og marin fisk Sterke fagmiljø knyttet til hele verdikjeden (Sintef; NTNU, HiST osv) Konsumentene har generelt stort fokus på sunn mat – i så måte stiller sjømaten i en særklasse! Økende etterspørsel etter sjømat nasjonalt og internasjonalt Stabil og god råstofftilførsel for alle som måtte ønske å starte mer ”avansert” eller mer nisjerettet matproduksjon Økende bevissthet rundt trøndersk mat (Oi!). Mulighet for at stor satsing på kortreist mat og gårdsmat kan være med å bane vei mht konsumentpreferanser, distribusjon og lignende Et økende antall bedrifter som satser og lykkes på hjemmemarkedet og relativt nære eksportmarkeder Utfordringer (Svakheter) Trusler Få aktører og dermed sårbar fiskerinæring Liten balanse mellom oppdrettsfiskens hjemmemarked og eksportmarked – hjemmemarkedet blir lite interessant for etablere aktører Produkter med stort krav til ferskhet – ofte større verdi jo mindre bearbeidingsgrad Lite hjemmemarked og store distribusjonsutfordringer Relativt svake fellesorgan mht næringsutvikling, markedsføring og identitetsutvikling Liten kunnskap om næringens grunnleggende utfordringer hos politikere, virkemiddelapparat og opinion. Sårbar for handelspolitiske hindre. Gir lite handlingsrom for fellestiltak finansiert av det offentlige Problemstillinger knyttet til omdømme og image som påvirker rekruttering