Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Fra prøving og feiling til
Klasseregler.
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mobbing i barnehagen?.
Glitre barnehage.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Handlingsplan mot mobbing
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Senter for atferdsforskning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Det viktige samarbeidet
Handlingsplan mot mobbing
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Å høre til – Et lag rundt eleven
Aggresjon.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Rykkinn skole September 2017
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Ledersamling Olweus- programmet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole Resultater for 2005 Rektor: Marit Gaupseth FAU leder: Svein Ove Karstensen www.sten-tarud.net Februar 2005 Sten-Tærud skole

Bakgrunnsinformasjon Sten-Tærud skole har arbeidet med Olweus-programmet siden 2001. Årlig undersøkelse som gjennomføres av Skedsmo kommune (undervisningssektoren). Det benyttes spørreskjema og elevene er anonyme. Undersøkelsen omfatter 4.-10. klasse. Februar 2005 Sten-Tærud skole

Hvor mange besvarte spørreskjema? Totalt ble 167 jenter og 179 gutter bedt om å svare. Det er 156 jenter og 163 gutter som har svart. Totalt (jenter + gutter) har 319 av 346 svart på spørreskjemaet – dvs. 92,2%. Februar 2005 Sten-Tærud skole

Hvordan defineres mobbing? Dan Olweus definisjon er: "En person er mobbet eller plaget når han eller hun gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer". Februar 2005 Sten-Tærud skole

Hvordan har utviklingen vært? - var vi ikke ferdige? 2001: 14,6% 2002: 13,5% 2003: 7,7% 2004: 4,75% 2005: 7,3% Februar 2005 Sten-Tærud skole

En positiv trend - men mer arbeid gjenstår Kunne du tenke deg å være med på å mobbe en elev du ikke liker? Februar 2005 Sten-Tærud skole

Noen resultater… Mobbing er et alvorlig problem som berører en ”mindre gruppe” elever. Både de som mobber og blir mobbet. Mobbing utøves ofte av 1-3 elever. Hyppighet: 2-3 ganger i måneden til flere ganger i uken. Kjønn: Gutter mobber gutter – jenter mobber jenter. Klassetrinn: Mobbing foregår oftest mellom elver på samme klassetrinn. Hvor: På skoleveien, i gangen og i klasserommet (både i timen og utenom undervisning). Februar 2005 Sten-Tærud skole

De som blir mobbet… En stor andel av de som oppgir at de blir mobbet hevder at: dette har pågått lenge (6 måneder – flere år)! flertallet forteller om det – men ikke alle! De elevene som forteller noen at de blir mobbet gjør dette til: : Kontaktlæreren, en voksen hjemme, bror/søster eller en venn/vennine. Av de som forteller at de blir mobbet opplever: Ca 35% at de voksne hjemme IKKE tar kontakt med skolen Februar 2005 Sten-Tærud skole

De som mobber… De som mobber er ikke nødvendigvis klar over hvilken effekt det kan ha på den som blir mobbet. Av de som mobber oppgir 23% at klassestyrer ikke har snakket med dem om dette, mens 39% oppgir at ingen hjemme har snakket med dem om dette. De som mobber bør få spørsmål om hvorfor de mobber, siden mobbing ofte kan være uttrykk for problemer vedkommende har på andre arenaer/områder. Februar 2005 Sten-Tærud skole

Vi voksne… Må være flinke til å oppfordre ungene til å fortelle hvordan de har det. Vi må bry oss om andre enn våre egne unger, når vi hører eller ser forhold som gir grunn til bekymring. Ta kontakt med foreldrene Ta kontakt med skolen (rektor, undervisningsinspektør, Miljøverkstedet eller kontaktlærer). Grip inn hvis du blir vitne til at noen blir mobbet (uansett sted) – hvis ikke gir du et passivt samtykke!!! Februar 2005 Sten-Tærud skole

Faresignaler… Vær oppmerksom på barn som ikke har noen venner på skolen, eller kun en. Barn kan av mange årsaker gi uttrykk for at alt er i orden, selv om det ikke er tilfelle. Vær oppmerksom på om adferden/kroppsspråket stemmer med det barnet forteller deg. Februar 2005 Sten-Tærud skole

Noen avklarende spørsmål - hvis noe har skjedd Hva har skjedd? Hvorfor? Hvordan startet det? Hvem gjorde hva? Når tid skjedde det? Har det skjedd tidligere? Har du snakket med noen på skolen om det? Februar 2005 Sten-Tærud skole

Noen forutsetninger… En god skole forutsetter: Gode lærere som bryr seg. Gode foreldre som engasjerer seg. Åpenhet Konstruktiv dialog Februar 2005 Sten-Tærud skole

Oppsummering Trenden har snudd i feil retning, men det finnes lyspunkter. Mobbing foregår ofte mellom samme kjønn og på samme klassetrinn. En god del av de som opplever mobbing uttrykker at hjemmet ikke tar kontakt med skolen. En god del av de som mobber blir ikke konfrontert med dette hjemme. Antall elever gir uttrykk for at de er ”positive til å mobbe elever som de ikke liker” er synkende. Arbeidet mot mobbing blir aldri sluttført!!! Februar 2005 Sten-Tærud skole

Mobbing er et uønsket trekk ved skolemiljøet! I fellesskap kan vi påvirke skolemiljøet! Elev Skole Hjem Februar 2005 Sten-Tærud skole

Hvordan vi kan redusere problemet… Empati – hvordan ville du opplevd det hvis det hendte deg? Større åpenhet – snakk med andre voksne og barn. Raske og konkrete tiltak fra alle parter Diskutere elevenes bruk av mobiltelefon og Internet. Februar 2005 Sten-Tærud skole

Skolens tiltak: Skolenivå: Følger handlingsplan mot mobbing i Plan for trygt skolemiljø Samarbeid hjem-skole, informasjon til foresatte i alle mobbesaker Innføringskurs i Olweusprogrammet for nytilsatte Aktiv inspeksjon med sjekkpunkter Systematisk observasjon i friminutt av elever som går alene Koieturer Kantine på ungdomsskolen Felles aktivitetsdager for elevene Tydelige voksne Gangvakter Lærer møter i klasserommet min. 3 min. før timen starter

Skolens tiltak: Klassenivå: Fadderordning for 1. klassingene Fadderordning for nye elever på skolen Klassemøter Mobbesirkelen praktiseres på alle trinn Involvere elevene i resultatene fra undersøkelsen Elevmedvirkning på tiltakssiden Hjem-skole samarbeid: temabaserte foreldremøter (nettvett, rus etc.) Vennskapsklasser

Skolens tiltak: Individnivå: Elevsamtaler inkl. tema mobbing/Olweus Selvhevdelseskurs/grupper Individuell hjelp til elever gjennom Miljøverkstedet Tett oppfølging av elever som blir mobbet Oppfølging av elever som mobber (evt. i samarbeid m/PPA, BUP, forebyggende politi, Barnevernstjenesten etc.)

Miljøverkstedet: Gir individuell hjelp til elever med samhandlingsvansker, motivasjon for læring, sosial trening, tilrettelegge mestringsopplevelser, konfliktløsing. Hjelpe elever til økt bevissthet omkring egen handlinger og valg, gi hjelp og oppfølging til å velge andre strategier og kontaktformer. Ta initiativ og koordinere kontakten med andre instanser. Møte med foresatte.

Tydelige voksne: Vi gir trygghet og markerer grenser. Vi bryr oss. Vi er synlige. Vi griper inn når det er nødvendig. Vi er tydelige voksne.