Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Regional transportplan Agder
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Samhandling for effektive planprosesser
Mobiliseringskonferanse Interreg
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål Regionrådet for Hadeland 14.2.14. Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål

Prosjektplan for 2015 - 2015 Formål: Stor-Oslo Nord er samarbeidskommunens verktøy for å påvirke prosesser, slik at tilstrekkelige midler avsettes til planlegging, utbedring og bygging av Gjøvikbanen og Rv 4 Delmål: - Sikre at prosjekter som er innarbeidet i NTP 2014-2023, og tilhørende handlingsprogram, gjennomføres som planlagt. (Hovedfokus på prosjekter i første fireårsperiode). - Være pådriver i planprosesser, slik at prioriterte utbyggingsprosjekter på Gjøvikbanen og Rv 4 er planavklart og kan innarbeides i forslag til NP 2018-2027. - Når Stortinget vedtar NTP 2018-2027 må nødvendig investeringsmidler til Gjøvikbanen og Rv 4 være innarbeidet.

Medvirkning – og påvirkningsstrategi Bygger på følgende elementer: Felles vilje for felles mål. -vårt tidligere utgangspunktet ligger fast. Konsistente og gjenkjennelige . Representerer en løsning for Oslo og er av nasjonal betydning. - Kan ta større deler av befolkningsveksten. - Er del av nasjonale transportårer. Bevisst bruk av media. Mobilisere næringslivet. Mobilisere befolkningen. - Sosiale medier - Brukerforening for Gjøvikbanen) Samarbeide med og påvirke transportetatene. Informere og påvirke beslutningstakere.

Arbeidsmål Gjøvikbanen Kort sikt: Nytt egnet materiell kan tas i bruk når nåværende anbud utløper. Timesavgang til Gjøvik Få igangsatt nødvendig planarbeid slik at investeringsmidler til Gjøvikbanen kan innarbeides i NTP 2018-2027. Lang sikt: Gjøvikbanen bygges ut til samme standard og hastighet som IC-strekningene. Gjøvikbanen og Dovrebanen knyttet sammen. Hele banestrekningen blir en del av et nasjonalt jernbanenett.

Arbeidsmål Sammenhengende utbygging av prosjektene på Hadeland. Rv 4 Sammenhengende utbygging av prosjektene på Hadeland. Bygging av nytt løp i Hagantunellen må også omfatt innføring i Oslo. Ombygging forbi Nittedal må framskyndes. Bidra til nødvendig planavklaring i Oslo slik at midler til bygging av Rv 4 prioriteres i Oslopakke 3 ved neste revisjon. Ny planprosess i Nittedal for fire-felts vei på mesteparten av strekningen. Utbygging til fire-felts vei på strekningen Gjøvik – Mjøsbrua.

Arbeidsform: Målene nås gjennom: Budskapet formidles av ordførerne. Prosjektleder forbereder og deltar i utredningsarbeid. Målene nås gjennom: Bevisst og målrettet kommunikasjon, påvirkning og samarbeid med: Oppland og Akershus fylkeskommuner og Oslo kommune Jernbaneforum Gjøvikbanen og Rv 4–Forum Jernbaneverket, NSB Gjøvikbanen og Statens vegvesen Politiske partier (fylkesnivå) Stortingets transportkomité Stortingsrepresentanter – fylkesbenker og enkeltrepresentanter. Departement (SD + MD) ministere /statssekretærer

Stor-Oslo Nord Målene nås gjennom: Deltakelse i utredningsarbeid og planlegging sammen med: Jernbaneforum Gjøvikbanen og Rv 4–Forum Jernbaneverket, Statens vegvesen og NSB Gjøvikbanen Oppland og Akershus fylkeskommuner og Oslo kommune Bygge allianse med brukere: Pendlere (Brukerforening for Gjøvikbanen) Transportører (Brukere av Rv 4) Forankring: Tydelig forankring i eierkommunene. Ordførerne et hovedansvar. I befolkningen . Gjennom media og brukermedvirkning.