MSFs opplæringsplattform Ledermøte 29.10.10. MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

KVALITETSARBEID I MUSIKKENS STUDIEFORBUND Lunsjmøte Vofo juni 08.
Årsmøte Folkekulturforbundet … Opplæring / kompetanseheving i frivillige organisasjoner… Aksel Hagen (KUF-komiteen, SV, Oppland) • Lærer og forsker.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Velkommen!.
Gode lokaler for musikk. DISPOSISJON •Innledning – 2 minutter 1. Demo av etterklangsmåling ca 5 minutter 2. Veiledninga 5 minutter – Fylkeskommunen.
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Frivilligpolitikk i Askim
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Mangfold og fellesskap
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Sammen blir vi sterke …dvs. sterkere eller «Aldri GOD alene» (Ref.: Dag Erik Pedersen) Nils-Gunnar Solli Styreleder Mobil: / E-post:
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Norsk sangerforum. En presentasjon av NSF, litt om hvem vi er, hva vi står for og våre viktigste arbeidsområder Redigert april 2012.
Horten vidergående skole
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Lekens egenverdi.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Hvordan arbeide med strategiprosesser?
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Implementering - sentralt
Reformarbeidet i offentlig sektor
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Danning og voksenrollen i barnehagen
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

MSFs opplæringsplattform Ledermøte

MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under utvikling) Rammeplaner Studieplaner Lagets opplæringsplan

Lov om voksenopplæring § 1 Formål Fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene I samfunns- og arbeidslivet.

§ 4 – Overordnede mål a)Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere b)Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon. c)Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering

§ 4 – Overordnede mål d)Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring. e)Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet. f)Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlig utdanningstilbud for voksne.

MSFs rammeverk Vedtektene § 1 Verdigrunnlag Grunnlaget for Musikkens studieforbund ligger i en erkjennelse av at musikk er en kilde til glede og mening, til læring og personlig vekst, til sosial tilhørighet, identitet og mellomkulturelle forståelse for mennesker.

MSFs rammeverk Denne erkjennelsen er knyttet til både musikk som egenartet kunst og kulturform og til musikk som grunnlag for sosial samhandling, helse og rehabilitering. For Musikkens studieforbund er alle musikksjangere likeverdige og omfattes av fellesskapets oppmerksomhet og omsorg.

MSFs rammeverk forts. § 2 Formål Musikkens studieforbund har opplæring innen musikkområdet som hovedoppgave. Innenfor rammen av Lov om voksenopplæring skal MSF legge forholdene til rette for medlemsorganisasjonenes opplærings- og studiearbeid i og utenfor det organiserte musikklivet.

MSFs rammeverk forts. Handlingsprogammet 1.Opplæring og kompetanseutvikling …MSF har som må at det skal være mulig for alle som bor i Norge å delta i musikkopplæring for utvikling av egne ferdigheter, for rikere opplevelser og personlig vekst…… …styrke musikkopplæringen innen frivillig sektor gjennom bidrag til kvalitetssikring, videreutvikling og nyetablering av opplæringstilbud

Rammeplaner – utarbeides av medlemsorganisasjonene Inneholder langsiktige mål for studiearbeidet, bygget på lov om voksenopplæring, organisasjonens vedtekter, budsjetter, handlingsprogrammer og mål Studieplaner – Standard godkjente Sentralt godkjente Lokalt utviklede Lagets opplæringsplan

Staten KD/VOX MSF Medlemsorganisasjonene Fylkesmusikkrådene Lagene Rammeplaner Studieplaner Lagets opplæringsplan

Staten KD/VOX MSF Medlemsorganisasjonene Fylkesmusikkrådene Lagene Rammeplaner Studieplaner Lagets opplæringsplan Lokale musikkråd