UB – Strategi og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Den ideelle kommunesammenslåing
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Økt tilgjengelighet av forskningspublikasjoner fra UiB Et pilotprosjekt Randi E. Taxt Bibliotekdirektør Kick off møte, 2. februar 2010.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Digitalisering og digital kompetanse
Forskningsstøtte ved UBA
USITs Målbilde og prioriteringer
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Førstelektorprogram ved UiT
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

UB – Strategi og utfordringer Randi Elisabeth Taxt Bibliotekdirektør UiB Dekanlunsj, 25.05.09

Visjon for UBs virksomhet Universitetsbiblioteket har som overordnet mål å samle og gjøre tilgjengelig informasjon for å bidra til å høyne kvaliteten på den forskning, undervisning, læring og formidling som foregår ved Universitetet i Bergen. Fra Strategisk plan for UB Visjon for UBs virksomhet 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

I dag Bakteppe om UB De ulike utfordringene Styring og ledelse Oppsummering

Universitetsbiblioteket Organisasjonskart 2009 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Nøkkeltall for UB Ansatte ~ 100 Årsverk ~ 92 Budsjett ~ 110 mill NOK Abonnementer ~ 19 000 tidsskrift (16 000)

Universitetsbiblioteket 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket Omfatter ordinære Universitetstildelinger. Internhusleie er ikke tatt med. Tall i hele 1 000. 04.04.2017 Universitetsbiblioteket 10

Global utfordring UHR – utreder saker UK – har hevet dette på nasjonalt nivå UB kan ikke lenger følge med i utviklingen Hva skal vi prioritere? Hvilke pakker skal vi si opp? Skal vi slutte å kjøpe bøker? Hva med målsetningen om å digitalisere? Hva med backfiles? Nasjonale lisenser – må utredes (også i forb. m/OA) MVA kompensasjon – må innføres

Mange utfordringer Bøker og tidsskrifter - trykt vs. digital tilgang Open Access (BORA) – UiB policy Fantastiske samlinger (skatter)! Mye undervisning IKT – grenseganger (fagnær IT) Kommunikasjon – eksternt mot brukerene og internt (web 2.0…..og 3.0) Kompetanseheving Kontakt med fagmiljøene (undervisning, forskningsstøtte) Forskningsdokumentasjon og lagring av forskningsdata

Ingeborg Sølvberg sin hovedmelding Biblioteksektoren står foran store utfordringer Kampen om å bli beste tjenesteyter er i gang UH-bibliotekene må være i tet for å finne nye, kreative løsninger (=> flere do’ers, færre view’ers) Både dagens og fremtidens utfordringer krever samarbeid mellom personer – og organisasjoner - med mange ulike fagspesialiteter For å være reelle bidragsytere til samfunnet må UH bibliotekene øke antallet av personer med dyp IT-kompetanse 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Landskapsprospekter 1860-årene – 1900 Knudsen-samlingen Parti fra Geiranger, Søndmør. Ca. 1870 Troldtinderne i Romsdalen Foto: Knud Knudsen

Vitenskapsmann og amatørfotograf: Sophus Tromholt, Kautokeino 1883 Anna Aslaksdatter Gaup og Anna Jonsdatter Somby

Undervisning/Opplæring UB involvert i stor grad!! Relativt ukjent for de fleste? Hvem er UBs bestillere? Hvem skal undervise? Hvem skal undervises? Samarbeid med fagmiljøer? 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Akademisk redelighet - en pedagogisk utfordring

”Klippet og limte til eksamen” 82 studenter utestengt fra BI etter juks Ureglementert samarbeid og plagiering er den viktigste begrunnelsen bak utestengingen Studentene forteller at det er helt vanlig å samarbeide, og mener at skolens regelverk er for strengt Hentet 29. oktober 2008, fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1793974.ece Forskere tatt i juks på etikkeksamen 11 doktorgradsstipendiater i medisin er mistenkt for å ha jukset på en hjemmeeksamen i etikk ved Universitetet i Oslo De skal rett og slett ha kopiert deler av andres tekster og limt det inn i sin egen eksamensbesvarelse uten å oppgi kilde, eller ved å oppgi mangelfulle kilder Hentet 29. oktober 2008 fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2399446.ece

Strand-innstillingen: Bachelorgrad: Undervisningen bør gis av fagmiljøene selv, eller i samarbeid med Universitetsbiblioteket og Senter for vitenskapsteori Mastergrad: Hovedansvaret for utvikling av slike tilbud bør legges til Universitetsbiblioteket og Senter for vitenskapsteori 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Universitetsbiblioteket 04.04.2017 Universitetsbiblioteket

Læringssenter UB har det studentene vil ha Gode lesesalsplasser i et trygt og fint miljø Bemanning ? Hvilken? Tilgang til digitale og trykte (??) ressurser Undervisningslokaler

Må vi ved UiB finne mer plass i tilknytning til bibliotekene for å imøtekomme studentenes behov? Må vi samarbeide om bemanning?

UB sin strategiprosess 2009 UB – Hvor står vi og hvor går vi? Har vi den rette kontakten med brukerne? Fire grupper: Gruppe for brukerundersøkelser (LibQual med mer) Analysegruppen (hvor står vi) Framtidsgruppen (hvor går vi) Gruppe for digitale systemer og tjenester Frist 15 juni. Styresak i U-styret om UB i juni Utforme en strategi for UB i løpet av høsten – blir også innspill til UiB sin strategi

Framtidsgruppa medlemmer

Kontakt med brukerene - LiBQual Variasjonen mellom gruppene akademisk ansatte og studenter er større enn variasjonen mellom de ulike bibliotekene. Felles for ansatte og studenter ser ut til å være vanskelig å finne frem til UBs ressurser på nett stort sett fornøyd med hvordan man blir mottatt i biblioteket Ansatte synes UB skal ha bedre litteraturtilbud er generelt mindre fornøyd med opplæringstilbudet stille soner på Bibliotek for humaniora Studenter ønsker flere stille soner i bibliotekene lavere grad generelt mer fornøyd enn studenter på høyere grad og akademisk personale Bruk av bibliotekets ressurser akademisk personale bruker UB sitt nettilbud oftere enn det fysiske biblioteket lavere gradsstudenter bruker det fysiske biblioteket oftere enn høyere gradsstudenter

Oppsummering UB må for å kunne bidra til UiB sin målsetting om å være et forskningsuniversitet: Ha relevante og fagnære tjenester Tilby de tjenestene som er nødvendig for forskning og undervisning Yte den servicen som fagmiljøene ønsker

Nødvendig med tett samarbeid med fagmiljøene: for å kunne ta de rette prioriteringene innenfor: Undervisning/opplæring Læringssenter og hva de skal inneholde Hvilke tjenester og ressurser som UB skal tilby på nett? Hva skal vi investere i? Hvilken rolle UB skal ha i fremtidige oppgaver innenfor forskningsstøtte (IK, lagring og deling av forskningsdata, etc.) Formidling/tilrettelegging av forskningsresultater

Universitetsbiblioteket Omfatter ordinære Universitetstildelinger. Internhusleie er ikke tatt med. Tall i hele 1 000. 04.04.2017 Universitetsbiblioteket 36

Styring og ledelse av UB Bibliotekdirektøren – faglig og adm. Leder Styret: Delvis valgt – delvis oppnevnt (eksterne medl.) Styreleder: leder styret (oppnevnt ikke valgt) Fremtiden: Styre eller ikke styre? UB vil ha styre – god samarbeidspartner, ikke det samme med råd Bibliotekdirektør – hvilket fora ved UiB? Stabsdirektørene (fagansvar) Møte en gang i semesteret i dekanlunsj – biblioteksaker på dagsorden Observatør i UU og FU (godt samarbeid)

Takk for oppmerksomheten!