Høgskolen i Oslo Om digitale læringsressurser HiO 16. september 2008 Sist oppdatert 09.09.2009 (LM)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Forskning og utvikling
Vurdering for læring.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Pilotprosjektet så langt
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Koding i læreplanen og som en del av skolehverdagen
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Digital kompetanse i Mat og helse
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hvordan kan vi bruke det?
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Læreplanen Historie Vg2.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Om elektroniske læremidler (midlertidig - pr )
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Om digitale læringsressurser HiO 16. september 2008 Sist oppdatert (LM)

Disposisjon l Leveransen l Hva er et læringsressurs? –Et digitalt læringsressurs? l IKT i læreplanen –Digital kompetanse –For elever? –For lærere? l Hva sier forskningen? –Positive innstillinger –Motforestillinger l Vurdering av pedagogiske programvare

Pensum l DidIKTikk –Å kunne uttrykke seg muntlig" –"Å kunne uttrykke seg skriftlig" –"Å kunne lese" –"Å kunne regne" (s. 27 tom. s. 87) –Digitale læringsressurser" (s )

Individuell del 1. Teste ut og vurdere fem utvalgte matematikkanimasjoner matematikkanimasjoner 2. Fylle ut et evalueringsskjema i tilknytning til prosjektet "MathWhiz/Oslo (III)”evalueringsskjema 3. I tillegg skrive en kvalitativ vurdering hvor dere begrunner deres evaluering av de fem animasjonene.  Den kvalitative vurderingen skal publiseres i klassens innleveringsrom, arkivet "Mappekrav i matematikk" og innleveringsmappa "Mappekrav 8: Valg og vurdering av digitale læringsressurser - individuell del".  Fritt i forhold til formen, men den bør innehold om noe bruk av denne type digitale læringsressurser i læringssituasjoner  Minimum en side (skrifttype Times New Roman, fontstørrelse 12, linjeavstand1,5).

Gruppevis (praksisgruppe) 4.Vurdere den digitale læringsressursen som tilhører sin praksisskoles læreverk i matematikk. 5.Til dette arbeidet skal vurderingsskjemaet som følger med kapitlet "Digitale læringsressurser" i pensumboka "DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning" brukes. i.Dere finner skjemaet lenket opp til bokas nettsted hoppebakken.no. hoppebakken.no l Det ferdig utfylte skjemaet skal publiseres i klassens innleveringsrom, arkivet "Mappekrav i matematikk" og innleveringsmappa "Mappekrav 8: Valg og vurdering av digitale læringsressurser - felles del". l Skulle det være slik at noen av deres praksisskole bruker lærebøker i matematikk som ikke har en digital læringsressurs, velger og vurderer dere en av de som finnes. De fire største læreverkene har digitale læringsressurser, tre av disse ligger åpent på Internett, mens en finnes på CD (hør da evt. om dere får låne en slik på praksisskolen eller sjekk om den finnes på biblioteket).

Vurderingsskjemaet: HoppebakkenHoppebakken

Når dere vurdere en læringsressurs, hvilke kriterier mener dere burde ligge til grunn?

Vurderingskriterier l Formaliteter l Mål: Hvordan kan læringsressursen oppfylle mål i henhold til LK06? l Lærerkompetanse: Hva kreves av læreren for å bruke læringsressursen? l Elevkompetanse: Hvilke(t) klassetrinn eller faglig nivå er læringsressursen egnet for? Fag/emne: Flerfaglig eller enfaglig, spesifikt eller generelt? l Rammer: Nødvendig utstyr, nettilgang, tidsbehov l Pedagogiske vurderinger l Motivasjon l Kan den digitale læringsressursen brukes som motivasjonsfaktor for elevene? l Hvilke virkemidler er brukt? l Indre eller ytre motivering? l Er virkemidlene tilpasset elevenes nivå? l Aktivitet l Kan den digitale læringsressursen bidra til egenaktivitet for elevene? l I hvilken grad bør arbeidet med læringsressursen styres av læreren? l Er brukerne produsenter eller konsumenter? l Oppfordres brukerne til aktivitet mellom øktene på PCen? l Konkretisering l Hvilke virkemidler brukes for å konkretisere lærestoffet? l Er virkemidlene tilpasset mål og elevenes nivå, eller kan de tilpasses? l…l…

Hva er et læremiddel/ læringsressurs? l I Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (KUF, 1996) defineres læremidler slik: ”Læremiddel omfattar tekstar, lyd og bilete. […] Det kan óg vere materiell som opphaveleg har andre formål, som til dømes avisartiklar, spelefilmar eller skjønnlitteratur. (s. 78) ”Læremidla skal vere motiveranda og medverke til at elevane utviklar gode arbeidsvanar. Dei skal vere til hjelp i sjølstendig arbeid og i samverke mellom elevane. Læremidla skal ta omsyn i variert og tilrettelagt opplæring og må veljast ut frå det. ”…digital framfor elektronisk […] læringsressurs framfor læremidler, fordi vi oppfatter det som et videre begrep” (Bjarnø m. fl 2008)

Læringsressurser…

Digitale læringsressurser

Læringsmål…

Hva er kompetanse? “literacy continues to change as the means of communication changes” (Postman,1972, s. 26) It is tempting to attribute changes to some technological innovation but erroneous to do so. (Kress, 1998) Det et sosiokulturelt perspektivet på læring fremhever er mestring og tilegnelse av verktøy i et gitt samfunn/kultur (Wertsch 1991; Säljö 1999, 2001)

Hvilke verktøy gjelder? l Digital kompetanse er et av verktøy som samfunnet fremhever

Elevenes digitale kompetanse l Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn (Erstad 2005, s. 31)

Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk …å kunne bruke slike verktøy til spill, utforskning, visualisering og publisering. Det dreier seg videre om å vite om, kunne bruke og vurdere digitale hjelpemidler til problemløsning, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å kunne finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med passende hjelpemidler, samt forholde seg kritisk til kilder, analyser og resultater. Fra læreplanen i matematikk

Eksempel, etter 7. årstrinn… Skal eleven kunne: –analysere egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer og beskrive fysiske gjenstander innen teknologi og dagligliv ved hjelp av geometriske begreper –planlegge og gjennomføre datainnsamling tilknyttet observasjoner, spørreundersøkelser og eksperimenter –representere data i tabeller og diagrammer framstilt digitalt og manuelt, samt lese, tolke og vurdere hvor hensiktsmessige disse er –[…]

“Digital natives, Digital immigrants” PrenskyPrensky (2001): l Digital natives: “native speakers” of the digital language of computers, video games and the Internet. l Digital Immigrants: not born into the digital world but have, at some later point in our lives, become fascinated by and adopted many or most aspects of the new technology

Læreren…? l Lærerne må tenke gjennom metode… –Bruke de mulighetene som det digitale gir

Det digitale… Helpdesk i middelalderen –Tenk nytt »Også når det gjelder vurdering

Nye læringsmål… l Oppnår vi læringsmålene med de ”gamle” ressursene?

Hvorfor bruker vi læringsressurser i undervisningen? I følge Gunnar Grepperud (2000): l Ut fra elevenes beskrivelser er ungdomsskolen preget av kjedsomhet l Mye tid går med til å takle den pålagte meningsløsheten l Det sosiale samværet med medelever viktig l Engasjerte lærere l Elevene vil ta verden ”utenfor” ”inn” i klasserommet (s. 13)

Data på dagsorden  Diskusjonen går langs flere linjer: –Teknologisk spenning mellom elevenes hverdag og skolehverdagen –”Farene” er tydeligere enn før –Hvordan kommer lærerne på banen? (Noen utklipp og poenger fra avisoppslag)

Fra Espen Holm – en sentral kritiker

Leverer ikke ”data” som forventet? Sidney Morning HeraldSidney Morning Herald: l However, research published in the journal Education 3 to 13 has found that pupils who use interactive programs cannot remember stories they have just read because they are distracted by cartoons and sound effects.publishedinteractive l Describing some software as "more entertainment than education", the researchers have warned teachers and parents not to abandon simple storytelling and reading books to young children.

Aften Er det realistisk å tro at skolen (fortsatt) har et valg?

Engelsk forskning viser Hva skal bevises – hvem har bevisbyrden?

ITU-monitor 2009 l Tigjengelige datamaskiner er en forutsetning for læring og undervisning med IKT, men ikke et tilstrekkelig premiss for pedagogisk og faglig bruk av IKT  Grunnskolen ligger fortsatt lange etter vgs i bruk av IKT i det daglige skolearbeid  Best integrert i faget norsk  Hos lærerne i studien er det positiv sammenheng mellom resultat på prøve i digital kompetanse og hvor mye tid de bruker ved datamaskinen  Rapporterer om forholdsvis begrenset bruk av digitale læringsressurser

EKSEMPLER

Viten.no

Eksempler (i) l Fra

Eksempler (ii) l Fra

Eksempler (iii) l Fra l MNET l

Eksempler (iv) l Fra (siden under oppdatering) Alfabetspill Matematikk

Til slutt…