IKT som støtte for samarbeid HiO 13.9.06 Fred-Arne Ødegaard Web 2.0 (revidert 1.10.06)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
IKT som støtte for samarbeid HiO Fred-Arne Ødegaard.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Blogg og publisering på nett
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Fra valg til læring.
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

IKT som støtte for samarbeid HiO Fred-Arne Ødegaard Web 2.0 (revidert )

HiO, Fred-Arne Ødegaard Hva vet vi om samarbeid over nett? Programmer for samarbeid over nett? Videreutvikling av samarbeid over nett: Web 2.0 Erfaringer med samarbeid over nett

HiO, Fred-Arne Ødegaard Ny vri for denne forelesningen Hva skjer nå? Web 2.0 Forelesningen blir todelt: – Alt det gamle om fjern og nettundervisning ligger her – til slutt – En serie eksempler og henvisninger til Web 2.0 er satt opp først

HiO, Fred-Arne Ødegaard Web 2.0: En ny verden åpner seg Definisjon: Refer to a supposed second-generation of Internet-based services that let people collaborate and share information online in new ways — such as social networking sites, wikis, communication tools, and folksonomiesgeneration Internetservicessocial networking siteswikis folksonomies Se WikipediaWikipedia

HiO, Fred-Arne Ødegaard Om alle de nye tjenestene under Web 2.0 digi.no - Hva er egentlig nytt med Web 2.0 digi.no - Hva er egentlig nytt med Web 2.0 ITpro Alt om Web 2.0- nettjenester - Samlet under en portal ITpro Alt om Web 2.0- nettjenester - Samlet under en portal Ajax-Studio Enterprise ASP.NET 2.0 Demo Ajax-Studio Enterprise ASP.NET 2.0 Demo Newsvine - Get Smarter Here Newsvine - Get Smarter Here Micro Persuasion 24SevenOffice business2blog B2Day digg – Technology reddit.com what's new online reddit.com what's new online Write

HiO, Fred-Arne Ødegaard Om alle de nye tjenestene under Web 2.0 MySpace O'Reilly -- What Is Web 2.0 ThinkFree Online beta Web 2.0 Web 2.0 – Idium Web Wikipedia, the free encyclopedia Web Wikipedia, the free encyclopedia Welcome to Flickr - Photo Sharing Welcome to Flickr - Photo Sharing Morten Flate Paulsen Professor of Online Education and author of e-learning books. Morten Flate Paulsen Professor of Online Education and author of e-learning books. Welcome to Google Spreadsheets Welcome to Google Spreadsheets Wiki - Wikipedia, the free encyclopedia Wiki - Wikipedia, the free encyclopedia Windows Live Spaces Wired News Veni, Vidi, Wiki YouTube - Broadcast Yourself. YouTube - Broadcast Yourself. Murdoch_Wired His Space Murdoch_Wired His Space

HiO, Fred-Arne Ødegaard Oppgaven nå Gå igjennom referansene Dann deg et bilde av hva Web 2.0 er Skaff en oversikt over eksempler Lag et notat om Web 2.0 Vurder: Er dette det nye samarbeidet over nett?

HiO, Fred-Arne Ødegaard Den gamle forelesningen Se artikler av Fjuk fra kompendiet Foilene sier noe om vesentlige trekk ved nettbasert undervisning Det er også lagt inn noen foiler om utfordringer knyttet til undervisning og læring i høyere utdanning (artige foiler…)

HiO, Fred-Arne Ødegaard Hvordan lærer vi og hvordan arbeider vi i dag? Som enkeltindivider? Som grupper?

HiO, Fred-Arne Ødegaard Hva sier Ludvigsen/Fjuk-artikkelen?

HiO, Fred-Arne Ødegaard Om CSCL Her er en god oversikt Her

HiO, Fred-Arne Ødegaard Eksempel fra Scadamalia- ”Deep construcitivism” Se her for foredrag ved ITU-konferansen 2003her

HiO, Fred-Arne Ødegaard Så om fjernundervisning og læring over nett mer generelt Trekk fra historien om fjernundervisning Teknologiske perspektiver Pedagogiske perspektiver Politiske perspektiver Aktører/organisasjoner Trender Refleksjoner

HiO, Fred-Arne Ødegaard Innledende eksempler Forsvaret og soldater ”på brakka” Bjarkøy og lærermangel Norske elever i utlandet Norske elever på sykehus MIT åpner alle sine kurs Engelske Open University Amerikanske Phoenix University Australske erfaringer Nederlandsk mangel på matematikklærere

HiO, Fred-Arne Ødegaard Noen elementer fra historien Hvorfor fjernundervisning? Læring, kunnskap, utdanning på den politiske dagsorden Korrespondanseskoler/fjernundervisningsinstitusjoner – NKS, NKI, FB etc – Nasjonale initiativ – Norgesuniversitetet – SOFF – Internasjonale initiativ: Open University Brevskolerådet Fra korrespondanseskoler til brevundervisning til fjernundervisning til åpen og fleksibel læring Norsk bidrag til oversikt – Ingeborg Bø - NADE Internasjonal historie: – – Se også: – Se også:

HiO, Fred-Arne Ødegaard Tekniske perspektiver Noen sider ved: – Brev – Radio – Lydbånd – TV – om interaktivitet og returkanaler – Billedtelefon – Kombinert undervisning – CAI – datamaskinbasert undervisning – Konferansesystemer – Internett – Tilknytning til ”collaborative work” – chat - blogs Amerikanske universiteter: ”Never say good bye to a good customer.” Dimensjonene sted – tid- tempo – interaktivitet Generelt: hvordan utnytte ny teknologi?

HiO, Fred-Arne Ødegaard Table 1 : Models of Distance Education - A Conceptual Framework nt Tekniske perspektiver

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Nettets muligheter – Effektiv distribusjon – Toveis kommunikasjon – lærer-veileder-studerende- administrasjon – Alternativ til direkte undervisning – Felles undervisning og veiledning – Gjensidig studentstøtte – Fri diskusjon og sosial møteplass – Elektronisk bibliotek – Administrative rutiner – Utvikling av læremateriell i team (

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Krav til en nettskole – Alment tilgjengelig Geografisk Teknisk Økonomisk Kunnskapsmessig – Ivareta alle skolens oppgaver Undervisningsoppgaver Administrative oppgaver Sosiale oppgaver

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Uavhengig av tid – Kontinuerlig drift – Tillate asynkron kommunikasjon Ivareta skolens behov for mellom- menneskelig kommunikasjon – En til en – En til mange – Mange til mange

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Nye pedagogiske muligheter – Gir studentene kontroll over tiden – Tilgang til enorme læringsressurser – Mulighet for samarbeidslæring – uavhengig av tid og sted – Muligheter for refleksjon og tid til formulering av spørsmål og kommentarer – Tilgang til multimedieelementer

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Mangfold i muligheter med to hovedretninger – ”individuell fleksibel undervisning” – tids- og stedsuavhenging – ”det utvidede klasserom” – studentene fullfører som gruppe, også med fysiske møter – Og en ”hybrid” – ”kombinert undervisning”

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske utfordringer og muligheter (Rekkedal) Kvalitet og resultater – Undervisningsopplegg og læringsaktiviteter må være hensiktsmessige i forhold til mål og deltakerforutsetninger – Kvaliteten på lærernes arbeid et hovedkriterium for studentenes vurdering av kvaliteten på studietilbudet – Læringssyn: læring som endring i oppfatning av omverdenen – løse problemer, skille sentralt fra perifert

HiO, Fred-Arne Ødegaard Pedagogiske perspektiver Norsk publikasjonsliste: Norsk publikasjonsliste – rtid=94 rtid=94 Et internasjonalt perspektiv – rders.html rders.html

HiO, Fred-Arne Ødegaard Politiske perspektiver Behovet for livslang læring Geografiske forhold Utjevning – en ny sjanse for alle Utdanning som motor i samfunnsutviklingen se denne (sosiologi-Tyrkia) og denne (Verdensbanken-Zimbabwe) og denne (u-landspespektiver-FN)denne Eksplosjonen i kompetansebehov NHOs forsøk på kunnskapstorv – eksplosjonen som forsvant ”Education as the next killer application on the net” - skjedde det? NKI: Kvalitetsarbeid i fjernundervisning NKI: Behovene for pedagogisk kompetanseBehovene for pedagogisk kompetanse

HiO, Fred-Arne Ødegaard Aktører - organisasjoner Norge: – NKS NKS – NKI NKI – Norgesuniversitetet Norgesuniversitetet – NADE-NFF NADE-NFF – Nettverksuniversitetet Nettverksuniversitetet – Boxer Boxer

HiO, Fred-Arne Ødegaard Aktører - organisasjoner Internasjonale organisasjoner – ICDE ICDE – International commission International commission – ACM – e-læringsmagasine-læringsmagasin – ACM - læringsportallæringsportal

HiO, Fred-Arne Ødegaard Aktører - organisasjoner Aktørene – Open University Open University (også om strevet med å bli digital….) – MIT MIT Open courseware – alle kurs lagt gratis ut på nettet – en sensasjon i forhold til DRM og opphavsrett – University of Phoenix University of Phoenix Et storsatsing på nettundervisning – kun på nett! – Distance educator Distance educator – Penn State Penn State Lange tradisjoner på fjernundervisning – PBS PBS Også ”distance learning” – Brigham Young Brigham Young – Vatikanet (utrolig vakker hjemmeside – med ressurser) Vatikanet

HiO, Fred-Arne Ødegaard Trender 32 trends/Brigham Young ( ) Plassbehov i høyere utdanning Studentene ønsker skreddersydde valg (”studentene shopper”) ”Highly competitive e-learning market” Nye, eldre, krevende kunder – voksne, minoriteter, kvinner Økonomi-hensyn – (”higher education tuition fees is the nightmare of the amarican middle class”- sitat fra lederen for Open University) ”Outsourcing”, spesialisering, arbeidsdeling for ”faculty” Motstand fra ”faculty” – arbeidsbyrde, rettigheter, tradisjoner

HiO, Fred-Arne Ødegaard Trender Eksponesiell kunnskapsutvikling Endringer i universitetsstrukturen – også ”for profit insitutions”, desentralisering Studentsentrert undervisning (jf kvalitetsreformen hos oss) Sømløst mellom videregående, college, universitet, etterutdanning

HiO, Fred-Arne Ødegaard Trender De teknologiske mulighetene – Internett Økonomiske begresninger Livslang læring nødvendig for å opprettholde kompetanse Flere kurs tilgjengelige som fjernundervisning – Internett dominerende Skillet mellom fjernundervisning og lokal undervisning forsvinner

HiO, Fred-Arne Ødegaard Trender Verdensbanken – Utdannelse – en global utfordringglobal utfordring Et perspektiv fra HawaiiHawaii Fra Distance Educator:Distance Educator – Distance education has been described as a disruptive technology—an innovation that, while initially posing no threat to established institutions, over time challenges conventional practices and contributes to new ways of thinking (Archer, Garrison, & Anderson, 1999). I agree with this assessment. Distance education has already become more than an alternative form of delivery.

HiO, Fred-Arne Ødegaard Trender d=416 d= html 02.html ml ml ala/outline.html

HiO, Fred-Arne Ødegaard Refleksjoner Egne erfaringer? Vurderinger? Hvor vil vi? Bjarkøy-erfaringene Nederlandsk mangel på matematikklærere Norske elever i utlandet