Muntlig nettundervisning André Avias / HiØ Språkkonferanse F21 – 12.mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Hendelsesmodulen, TQM Enterprise
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet mars 2011 (utdrag)
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 13 1 InDesign - kombinerer tekst, bilde, illustrasjoner og annet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Fagopplæring -yrkesfag
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
”To be online, or not to be online: That is the question!”
Presentasjon Ny versjonsnummerering og metode for support TQM Enterprise Vinterseminar mars 2010.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Tilstedeværelse og tilgjengelighet i ServiceFrame Lars Johnsrud.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kort om departementets arbeid mot 2015
Mandal kommune Informasjon om valg Trine Merete Vasby.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Notodden Ressurssenter Kursavdelingen ved Notodden vgs.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Digital kompetanse i høgare utdanning Torsdag 4.juni Bente Sollid
Adobe Connect 24. AUGUST 2015 Bente Sollid.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
- der du vokser som menneske
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Nettskjema.no –sikker datainnsamling på nett
Faggruppa for web.
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig nettundervisning André Avias / HiØ Språkkonferanse F21 – 12.mars 2011

Noen påstander (og fakta) Fremtiden for fremmedspråkene? Franskstudier ved HiØ, nettbasert siden I år 2010/2011: 61 søkere Små skoler i små kommuner… for å tilby flere språk Vil bety mer samarbeid (ikke alltid lett).

Nettundervisning? Hva er det? – Bruk av epost? – Samlinger? – Sende/motta skriftlige oppgaver? Hva med muntlig? – Vår filosofi: det muntlige som metode, – Samtaler om tekster – Bruke aktiviter og en kommunikativ kontekst

Nettundervisning? Sosiale medier? Web 2.0 – Ikke mye nytt, men mer tilgjengelig for alle... Nettmøter – Programmer som Elluminate, Skype, Adobe Connect, (Instant Messenger), Lync, osv. Franskstudier i Halden – Vi bruker Elluminate (og Fronter). Elluminate i dag er slått sammen med Blackboard.

Noen tall

Mer tall