Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Arkivdanning i Kristiansand kommune
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Arkivkurs praktiske arkivrutiner
Terje Nes, Confex, 2. desember 2009
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Saker og dokumenter på Internett

Erfaringer fra overgang fra papir- til fullelektronisk arkiv hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus Terje Nes, Confex, 5. juni 2008.

Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Prosjektet 12k i Vestfold
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bevaringsplanlegging
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Webinar – eWorker og eMeetings
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Public 360° Online 19. nov.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
PAPIRLØST BYRÅD Pressekonferanse 23. september 2008 Christine B. Meyer Byråd for finans, konkurranse og omstilling.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
EArkiv i offentlig forvaltning Kunnskapsfrokost med Software Innovation 15. april 2015 Hans Fredrik Berg, Riksarkivet.
1 Sekretærens rolle som superbruker for saks- og arkivsystemet Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010 Anne Marit Færden - Arkivleder.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Informasjon til fakultetene og avdelingene i sentraladministrasjonen Desember 2005

Tema for dagen Litt historikk Overordnete krav og retningslinjer Hva er elektronisk saksbehandling? Hvilken betydning får elektronisk saksbehandling for UiB?

Administrative IT-løsninger ved UiB Økonomisystemet Oracle Financials med tilleggsmoduler prosjektmodulen anleggsmodulen elektronisk fakturabehandling (Basware) innkjøpsløsning (IBX-eHandel) System for elektronisk saksbehandling Lønns- og personalsystem Innføringen og bruken av de administrative fellessystemene er et ledd i kvalitetsarbeidet ved UiB

Eksterne krav for UiB vedr. elektronisk saksbehandling Krav i bevilgningsbrev fra UFD om økt bruk av elektronisk saksbehandling Målfestet i eNorge 2009: Tiltak ”Papirløs forvaltning” med frist 31.12.2007 Henger også sammen med bruk av e-signatur i offentlig forvaltning

IKT-strategi ved UiB Standardisering og samordning Kostnadseffektive, brukervennlige og driftssikre fellesfunksjoner Rektor på IT-forum 3. november: ”IT fører til kvalitetsforbedring og effektivisering av universitetets administrasjon.” ”Elektronisk saksbehandlingssystem vil gi effektiv distribusjon av oppgaver og deling av informasjon på en helt annen måte enn det er mulig i papirbaserte systemer”

Hva er elektronisk saksbehandling? Vil i hovedsak si at all dokumentbehandling skjer elektronisk, fra mottak av (eksternt) brev til ferdigbehandlet sak Dokumenter skannes inn ved institusjonens postmottak (ett eller flere) og sendes så elektronisk til fordeling Postmottak og skanning Ekspedering arkivering Journal- føring For- deling Saks- behandling Godkjenning Elektronisk saksbehandling og arkiv henger sammen Journalføringen knyttes tettere opp til selve saksbehandlingen

Hva kan UiB oppnå ved elektronisk saksbehandling? Søking og gjenfinning av dokumenter Dokumentdeling Gjenbruk Samle store saksfelt Flere brev og dokumenter tilgjengelig på offentlig journal Økt kompetanse og interesse for saksbehandling og arkiv Forenkler avlevering til statsarkivet På sikt: mindre plass brukes til å lagre dokumenter (både fysisk i arkivskap og elektronisk) Felles rutiner

Eksterne føringer (1) NOARK-4 (Norsk arkivsystem, prosjekt RA, Statskonsult, KS + Departementenes arkivledergruppe). Standard for elektroniske journal-, arkiv- og saksbehandlingssystemer. Arkivforskriften 1999, NOARK blir obligatorisk for elektronisk journalføring og elektronisk saksbehandling i offentlig forvaltning. NOARK - kort historikk: Utviklingen på 80-90 tallet Behov for felles arkivrutiner Krav til langtids oppbevaring – avlevering Krav til kvalitet Utvikling av kvalitetssystemer

Eksterne føringer (2) NOARK-4, rapport i 2 deler – kvalitetssystem Funksjonsrettet beskrivelse og kravspesifikasjon Tekniske spesifikasjoner – datamodell Laget for at leverandør/systemutvikler skal vite hvilke krav de må forholde seg til. SGK Statens generelle kravspesifikasjon Lover og regler Hjelp for off.virksomhet ved vurdering av løsninger Hjelp ved utforming av egen kravspesifikasjon

Eksterne føringer (3) SGK innhold Lover og regler Krav til dokumenthåndtering – formål målgrupper Krav til saksgang – hvordan saksbehandling utføres Fellesfunksjoner – integrasjon og sikkerhet

Elektronisk saksbehandlingssystem ved UiB OF m/ tilleggs- moduler Lønn- og personal E-sak og arkiv BORA SEBRA FS

Anvendelsesområde Elektronisk saksbehandling skal brukes i all administrativ saksbehandling ved UiB Alle ansatte med administrative funksjoner skal bruke systemet

Endring / betydning for UiB og oss som ansatte (1) Generelt Felles rutiner: Journalføring og saksbehandling Krav til kunnskap om lover og regelverk Felles maler Frigjøring av plass (brevordnere og papirarkiv) Arkivmedarbeidere (må ”alltid” være på jobb) Skanning av alle saksrelevante opplysninger Kvalitetssikring Elektroniske dokumenter ved etterspørsel Elektronisk avlevering til Statsarkivet

Endring / betydning for UiB og oss som ansatte (2) Saksbehandlere: Begrepsforståelse Felles rutiner Økt kompetanse om lover og regelverk Avskjerming – unntatt offentlighet Viktig at en sak, stor eller liten, blir holdt samlet på samme saksnummer fra start til slutt Søkemulighet Dokumentdeling

Endringer for oss som ansatte Tid for ”RE-THINK”: Vi vil alle måtte endre rutinene rundt mottak, fordeling og arkivering av all post: sett av standardrutiner med lokale tilpasninger. Noen eksisterende funksjoner vil ”falle vekk” – mens nye oppstår. Dette kan medføre et behov for endret kompetanse i forhold til ny oppgaveutførelse Alle behøver ikke kunne like mye – det er viktig å tenke gjennom funksjons- og rollefordeling ved alle enheter

Funksjoner der e-sak vil få betydning (1) Ledelse Begrepsforståelse: sak – journalpost – dokument Søking, finne dokumentene elektronisk Elektronisk postliste – viderefordeling kopi til andre Backup ved fravær (viktig) Elektronisk samhandling / dokumentflyt Godkjenning av saker

Funksjoner der e-sak vil få betydning (2) Saksbehandling Begrepsforståelse, sak – journalpost – dokument Saksbehandling – skjerming av dokumenter Offentlighetsloven: henvisning til lov og paragraf Intern dokumentproduksjon - notat Ekstern dokumentproduksjon – brev Elektronisk ekspedering Arkivverdig – arkivuverdig: hvilke dokumenter skal lagres i e-saksystemet Grensegang mellom dokumenter som skal i fagsystemer og hva som skal i saksbehandlingssystemet

Funksjoner der e-sak vil få betydning (3) Arkivtjeneste Felles rutiner (viktig) Kunnskap om lover regelverk arkiv- og offentl.lov Skanning av inn- og utdokumenter frem til saksbehandlerne er med i systemet Kvalitetssikring av dokumentene Kryssreferanse til gammelt system i journalen Journalføre ferdigstilte dokumenter fra saksbehandler Periodisering av gammelt system Elektronisk avlevering til statsarkivet Brukerstøtte!

Funksjoner der e-sak vil få betydning (4) Kontortjenester Fordele sakspost – oppdatere journalen Betjene papirarkiv ved etterspørsel Periodisere gammelt system (DocuLive) Ordne avsluttede papirarkiv

Superbruker – hvem er det? Det er viktig å ha kompetansen nært og tilgjengelig for brukerne. Derfor må det være noen på arbeidsplassene som kan litt mer enn andre, og som gjennom opplæring og praksis blir ”spesialister” Av egenskaper ved en superbruker tenker vi oss en som liker å skape system og struktur, som har forståelse for viktigheten av å klassifisere og fordele saker riktig og som er trygg på å benytte IT systemer som verktøy Hvem det skal være hos dere, det må dere fortelle oss

Opplæring Generell brukeropplæring – dagskurs: IT: Grunnleggende gjennomgang innen bruk av Windows – bruk av menyer og filbehandling Word – Dokumentbehandling E-post – Vedlegg, e-post som saks-dokument Generell opplæring innen lovverket: Offentlighetsloven Forvaltningsloven Arkivloven 3. Systemopplæring

Systemopplæring Arkivbruker 2 dager (brukerkurs) +1 dag (skannemodul) Saksbehandler/leder/postfordeler 1 dag Superbruker 3 dager Systemadministrator (hovedarkivet) 2 + 2 dager Kursholder 2 dager i tillegg til superbrukerkurs (3 dager) en arkivbruker som også skal være superbruker og kursholder trenger totalt 8 kursdager

Skisse for fremdrift Milepæl Status / planlagt oppstart Generell saksbehandleropplæring Våren 2006 Innføringsprosjekt Oppstart våren 2006 Opplæring av arkivmedarbeidere og superbrukere September 2006 Overgang til nytt arkivsystem Høsten 2006 Start piloter elektronisk saksbehandling Vårsemesteret 2007 Elektronisk saksbehandling ved alle fakultetene og avdelingene Høstsemesteret 2007

Prosjektorganisering Prosjektgruppe med fagkompetanse på arkiv, organisasjon og IT Styringsgruppe med bred representasjon fra flere fakultet og fra alle nivå i organisasjonen

Spørsmål? Kontakttelefon – 8 94 20: operativ fra 16. januar 2006 E-postadresse: e-sak@uib.no