Bompengefinansiering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Kommunereform for vekst
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Nye betalingssystemers muligheter
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Økonomi og pengestrømmer i idretten
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Hvordan formes samferdselen i nord
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Langtidsplan og budsjett
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Bompengefinansiering – uten grenser? Norvegkonferansen 18. september Trondheim Knut Arild Hareide Leder av Stortingets Transportkomité

Drøm eller mareritt?

Magnhild Meltveit Kleppa ”Eg er glad for kvar krone til veg” Magnhild Meltveit Kleppa

Statsminister Jens Stoltenberg i Stortinget 26. oktober 2011. «Det er jo slik at hvis Norge begynner å lånefinansiere veiprosjekter, har vi innrettet oss veldig dumt.» Statsminister Jens Stoltenberg i Stortinget 26. oktober 2011.

Økt press på transportnettet 19. mars ble vi 5 millioner i Norge. I 1975 passerte vi 4 millioner. Det tok 37 år fra Norge gikk fra å være 4 til 5 millioner. Det vil ta under halvparten av tiden å komme til den neste millionen. 2030 – om 18 år – er vi 6 millioner Oslo vokser raskere enn noen annen europeisk by.

Bompengeprosjekter i Norge Levetid normalt 15 år. Over 100 totalt. Ca 50 prosjekter i dag hvorav 8 i byområder. 50 nye planlagte prosjekter 10 nye bompengeprosjekter vedtas i gjennomsnitt årlig Eneste hensikt er å finansiere infrastruktur Lokalt initiativ -> vedtak i Stortinget Statens vegvesen bygger bomstasjoner og kjøper inn utstyr. Bompengeselskapene tar opp lån og krever inn bompenger. Normalt ingen statlig garanti. Aksjonærene i bompengeselskapet (kommuner og amt) er økonomisk ansvarlige for prosjektet.

Bompengeprosjekter i Norge Bergen Oslo and Bærum Kristiansand N. Jæren E39 Krifast Rv 658 Ålesund Tunnels* E6 Trondheim - Stjørdal Rv 23 Oslofjord Link E39 Triangular Link Rv 566 Osterøy Br. Rv 546 Austevoll Br. Sykkylven Bridge E69 Magerøya E18 at Askim and E6 at Moss (Østfold Pack) E18 Aust-Agder E18 Vestfold N E39 Lister Pack Rv 35 Lunner - Gardermoen E39 Øysand - Thamshamn Namsos Tønsberg Rv 45 Gjesdal City Projects Single Projects Toll collection on ferries AutoPASS tolling Rv 653 Eiksund Link E39 Teigen - Bogen E39 Borevik - Jektevik Rv 47 T Link Finnfast Rv 544 Halsnøy Link Rv661Straumen Br. Tromsø (fuel tax) E6 Svinesund Link Rv 680 Imarsundet Rv 64 Atlantic Ocean Tunnel All Electronic Tolling (Free flow) E6 Gardermoen - Kolomoen Rv 2 Kløfta - Nybakk Bompengeprosjekter i Norge Rv 19 Salten Pack Trondheim E16 and Rv 13 Vossa Pack Rv 7 Kvamma Pack Pioneers: Rv 13 Hardanger Bridge Rv 551 Folgefonn Tunnel Bergen (1986), our first urban toll ring (without ETC) Rv 55 Fatla Tunnel E134 Rullestad ravine Ålesund*(1987), the first toll plaza with ETC in the world Rv 255 Jørstad – Segelstad Br. Rv 4 Reinsvoll - Hunndalen The urban toll rings in Oslo (1990) and Trondheim (1991-2005) (2010-) Haugesund Rv 9 Setesdalsvn Rv 19 Kirkebakken - Re E18 Vestfold S

Bompenger gir muligheter Heller JA til vei enn NEI til bompenger Viktig med legitimitet i befolkningen Må oppleves rettferdig Minst mulig administrasjonskostnader Mest mulig samferdsel for pengene

Obligatorisk brikke Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti, vil peika på fagetatane sitt utkast til Nasjonal transportplan og deira innspel om å starta opp eit arbeid med å utgreia moglegheitene for å innføra obligatorisk brikke i alle kjøretøy. Fleirtalet ser i møte ei slik utgreiing så raskt som mogleg. (Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endringar i veglova og vegtrafikkloven , 15.mai 2012)

Bompenger til tog? Hvor går grensen? «Transportetatene mener det bør gjøres mulig å bruke bompenger også til jernbaneinvesteringer der dette er hensiktsmessig, for eksempel knyttet til bypakker.» (Transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023) Hvor går grensen?

Bompenger – en sovepute for staten?

Politisk vilje avgjørende!

Alternativ finansiering Prosjektfinansiering OPS Omorganisering av etatene Langsiktiget og forutsigbarhet Raskere planleggingstid Luftfart: - Avinor har finansielt grunnlag til å gjennomføre et betydelig investeringsløft i planperioden (Etatenes innspill til NTP)

Andre sektorer tar pengene…

OPS gir raskere vegbygging

Vi må bygge klokt…

Noen som sniker i prioriteringskøen? Hvilke kriterier skal ligge til grunn for prioritering av statsmidler? Hvilke prosjekter eller prosjektpakker bør inkludere egenfinansiering? Skal egenfinansiering resultere i statlige bidrag? Skal like prosjekt/prosjekttyper behandles likt?

Viktige prinsipper for prosjekter som skal finansieres ved bompenger Hvordan sikre finansiering = kreve inn penger? => Plassering av bommene De som betaler skal få nytte av investeringen De som får nytte av investeringen skal betale Ved byringer vurderes helheten og ikke hver bom for seg Etterskudds innkreving hovedregel Forhåndsinnkreving / parallell innkreving kan tillates ved bygging av ferjeavløsingsprosjekt eller bypakker Finansieringsplan må foreligge Godkjent kommunedelplan må foreligge

Utfordringer ved dagens finansieringsformer Det er et gap mellom utbyggingsønsker og tilgjengelige statlige midler Dagens praksis gir for lite planmessig utbygging av vegnettet og gir mindre helhetlig transportpolitikk Endrer fokus både hos Statens vegvesen og hos politikere Lavere effektivitet ved utbygging av vegnettet ”Noen” skal drifte vegnettet – bygging er en ting, vegnettet overtas og driftes etter hvert Hvem styrer løsningene? Risiko for suboptimalisering – (men hva skjer hvis ildsjelene forsvinner?

Råd til Arnstad Bompenger er i overskuelig fremtid en del av finansieringsformen ved utbygging av vegnettet i Norge. Nasjonale og regionale strategier er nødvendige for å sikre en mer helhetlig utbygging av det nasjonale vegnettet. Her gjøres prioriteringene. Må følges opp med en nasjonal og regionale strategier for bompenger Vurdere brikker i alle biler Krav til driftskostnader (både per kjøretøy og andel) Tydeliggjøre prinsipper (Nytte) Bompengeprosjekt er ulike Vi er avhengig av lokalt engasjement for å sikre utbygging ved bompenger

En liten sidekommentar…. Bruker mye tid på å sikre ”annen finansiering” – vi kan gjøre en bedre jobb for å sikre best utnyttelse av de midlene som alt er til disposisjon De politiske prosessene – er de for mye i ”etterkant” av behovene? Hvordan sikrer vi at vi når de målene vi ønsker oss? Det KAN være at tydeligere mål, hadde gitt mer vei for pengene!

Hva med interessentene? Du og jeg: Best mulig vei Enklest mulig betalingsform Billigst mulig i bommene Eierne Mest mulig effektivt transportsystem – uavhengig av transportform Bedre lokalsamfunn og levedyktige regioner Effektivitet og kvalitet

Takk for meg!