Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Informasjon om læreplass
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
OPPLÆRINGSKONTORET FOR TEKNOLOGFAG I NORD TRØNDELAG
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Alternative utdanningsløp
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Alternative veier til yrkeskompetanse
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Rådgiversamling 15.november 2017
Rådgiversamling 21. november 2018 v/ fagopplæringssjef Kristina Rabe
Utskrift av presentasjonen:

Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold- rådgiversamling 16.12.09 Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen Vestfold Fylkeskommune

Utdanningsavdelingen Skoleseksjon Fagopplæringseksjon, 13 ansatte, Opplæringskontorer 18 kontorer tilknyttet Vestfold + kontorer som er godkjente i Vestfold Frittstående bedrifter Ca 300 Medlemsbedrifter Ca 1200

Tidsperioden er normalt over 2 år Søknad 1. februar 1.mars Formidle søkere til bedrifter Opprette kontrakter, Oppfølging veiledning Saksbehandling Prøvenemnder Fag-svennebrev Kompetanse bevis Tidsperioden er normalt over 2 år

Godkjenning av bedrifter Fylkeskommunens ansvar å godkjenne bedrifter Årlig rapportering fra bedriftene til FK (på kvalitet) Formidling -kontraktsopprettelse Ca 80 % formidles til opplæringskontorer ( OK) Resten til frittstående bedrifter Kontraktene tegnes med OK eller frittstående bedrift OK følger opp sine kandidater og FK følger opp de frittstående WWW.yrkesfag-vestfold.no

Utfordringer Bedre helhetlig opplæring – tenke målsetting ved inntak til vgs - utdanningsvalg Gi god og riktig veiledning – fagvalg - egnethet Tverretatlig samarbeid Informere om de ulike veiene fram Skaffe gode opplæringsbedrifter Følge kandidatene etter avlagt kompetanseprøve God oppfølging for å hindre frafall – for mange hever kontrakten

Fag-/svennebrev Grunnskolen Fagskole/høyskole Kompetansebevis Praksis Kandidat 25% lengre tid Lær ling Lærling 2 år Lærling/ Lærekandidat 4 år Lærling/ Lærekandidat 3 år Lærling/ Lære kandidat 2 år Lære Kandidat 2 år Praksisbrev Grunn Kompetanse 2 år Praksis brev kandidat 2 år Elev 2 år Elev 1 år Grunnskolen

Lærling/ lærekandidat 4 år 2+2, 1+3, 0+4 læreløp Alle fag fra vg 1 og vg 2 skal være bestått Ikke krav om teori for lærekandidaten 1+3, 0+4 løp får tilbud på lærlingskolen Bedriften får tilskudd Lærlingen/lærekandidaten får kontrakt Lærlingen/lærekandidaten skal lønnes Bedriften skal utarbeide arbeidsavtale Lærling/ lærekandidat 4 år Lærling/ lærekandidat 3 år Lærling Lærekandidat 2 år Elev 2 år Elev 1 år

PRAKSISBREVKANDIDAT forsøksordning for elever fra 10 PRAKSISBREVKANDIDAT forsøksordning for elever fra 10. klasse som ønsker praktisk arbeid Forsøket sluttføres 2011 Følger godkjente forsøkslæreplaner (vg1,2 og 3 mål) Følger norsk, matematikk og samfunnsfag Tilbys i 16 forskjellige fag Tar praksisbrevprøve etter 2 år Kan tegne ordinær lærekontrakt etter praksisbrevprøven Målgruppe: skolelei, svake karakterer, har forutsetninger.. Fag-svenne brev Lærling i 2 år Jobb? Praksisbrev Praksisbrev kandidat i 2 år

Lærekandidat Kan bli lærekandidat fra alle modellene Kompetansebevis Kan bli lærekandidat fra alle modellene Gjennomført 2 år grunnkompetanse Utarbeides en individuell plan tilpasset kandidatens evner og forutsetninger (ILKP) Planen justeres i løpet av læretiden Ingen krav til teori (programfag og fellesfag) Får opplæringskontrakt Sluttdokumentasjon er kompetansebevis Lønn etter avtale Bedriften får tilskudd som de andre modellene Lærling 2,5 år Lære Kandidat 2 år Grunn kompetanse 2 år

Grunnkompetanse - praksis i Vestfold Søkbart direkte fra 10. klasse Tilbud innen programområdene: DH, BA, SS, TP, NA, RM,HS Målgruppen er de som planlegger kompetanse på lavere nivå Enkeltvedtak 2 år på skole med programfag og mye praksis, 4 t kroppsøving Blir lærekandidat etter 2 år Går opp til kompetanseprøve Kan endres og bli lærling

Hvem kan bli lærekandidat og hvem kan bli praksisbrevkandidat? Lærekandidaten Generelle lærevansker Har en ”diagnose” Sosiale-emosjonelle vansker Har hatt individuelle planer Fritak for vurdering i fag Tar deler av mål i fag Praksisbrevkandidaten Stort fravær/nedsatt orden og adferd Svake resultater (karakterer) ”Skolelei”- vil jobbe praktisk Har forutsetninger – mål om fag/svennebrev Kan tilpasse seg et voksent miljø

LÆREKANDIDATER OG SAMARBEID MED NAV SAMARBEIDSAVTALE MELLOM NAV OG FYLKESKOMMUNEN ER UTARBEIDET UTARBEIDET RUTINER I FORHOLD TIL AVTALEN INDIVIDSTØNAD KAN BENYTTES SOM ET HJELPEMIDDEL/STARTPAKKE – ”INGEN SOVEPUTE” CA 60 % HAR INDIVIDSTØNAD MÅLSETTING: STYRKE DELTAGERNES KOMPETANSE OG ARBEIDSEVNE ØKE DELTAGERNES MULIGHET FOR ORDINÆRT ARBEID SKAFFE TIL VEIE KVALIFISERT ARBEIDSKRAFT FOREBYGGE OG DEMPE SKADEVIRKNINGENE AV ARBEIDSLEDIGHET HINDRE UTSTØTING AV ARBEIDSTAKERE SOM STÅR I FARE FOR Å FALLE UT AV ARBEIDSLIVET

Voksne lærlinger Alle fag fra vg 1 og vg 2 skal være bestått ”Restfag” tas som privatist Bedriften får et lavere tilskudd Lærlingen får kontrakt – utarbeides hele året Lærlingen skal lønnes Skal utarbeides arbeidsavtale

Praksiskandidat Privatistordning Dokumentere allsidig og relevant praksis i faget – 60mnd. (Er ikke lærling-har ikke kontrakt) 25% lengre praksis Får godskrevet tidligere skole etter fastsatte regler Eneste teorikrav - bestått programfag (vg 2) Kan realkompetansevurderes på teori Yrkesprøving Praksis Kandidat Læretid + 25%