Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådgiversamling 21. november 2018 v/ fagopplæringssjef Kristina Rabe

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådgiversamling 21. november 2018 v/ fagopplæringssjef Kristina Rabe"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgiversamling 21. november 2018 v/ fagopplæringssjef Kristina Rabe

2

3 Hentet fra https://www. yrkesfag
Rettighet etter fullført fagbrev: rett til å søke påbygg 4 (generell studiekompetanse)

4 Yrkesfagenes år 2018 Kampanjen "Yrkesfagenes år 2018" skal øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, samt øke antall lærebedrifter og læreplasser. Tiltak i Vestfold: Lærlingstafetten Læreplassjeger

5 ALLE SKAL FÅ LÆREPLASS! Det er læreplasser til alle kvalifiserte! Vi ønsker å komme til livs at det er for få læreplasser. Match viktig og det å fullføre og bestå vg1 og vg2.

6 Økende innsøking til yrkesfag
2017: 49 % YF 51% ST 2018: 52 % YF, 48 % ST

7 NHOs kompetansebarometer 2018 Bedriftene etterspør kompetanse innen:
62 % yrkesfaglige programmer på videregående nivå. 53 % fagskoleutdanning 42 %høyere utdanning på bachelorgradsnivå 34 %mastergradsnivå 7 % doktorgradsnivå

8

9 Prosjektstillinger NHO
Rekrutteringskoordinator 50% Skaffe flere YFF-plasser og læreplasser Utviklingskoordinator 50% Bindeledd mellom fylkeskommunen og opplæringskontorene Prosjektmidler fra Vestfold Fylkeskommune Oppstart høsten 2018 Prosjektet går over to år

10 Formidling per utdanningsprogram 2016-2018 (Søkere med ungdomsrett og læreplass som 1. ønske)
Formidlet 2016 (søkere uten plass) Formidlet 2017 Formidlet 2018 BA 82 (24) 112 (10) 113 (25) DH 18 (11) 20 (2) 22 (7) EL 80 (34) 70 (17) 89 (20) HO 106 (20) 136 (15) 122 (48) NA 15 (5) 19 (4) 16 (6) RM 44 (12) 44 (4) 38 (18) SS 83 (47) 92 (32) 101 (35) TP 120 (36) 90 (15) 108 (29) Tallene inkluderer søkere med ungdomsrett som har læreplass som sitt 1. ønske. Tallene er tatt ut på samme tidspunkt i 2016, 2017 og 2018 (oktober)

11 Vg3 fagopplæring i skole
Søkere som står uten læreplass i begynnelsen av august, får tilbud om Vg3 fagopplæring i skole: I 2018 fikk 283 søkere til læreplass fikk tilbud om Vg3 87 møtte opp på avgiverskolen sin 22. august 68 takket ja til Vg3 fagopplæring i skole (per ) 49 elever igjen på Vg3 fagopplæring i skole (per ) Mange har fått læreplass i løpet av høsten Mange elever som starter på Vg3 får læreplass i løpet av høsten. En utfordring vi ser er at det er en del søkere som mangler læreplass som har IV eller 1 i et eller flere fag. Det er viktig at det lages en plan mens eleven går på skolen hvordan han/hun skal ta igjen dette og at det selvfølgelig arbeides for at flest mulig skal fullføre og bestå i løpet av skoleløpet.

12 El-fag Bransjen har tatt inn mange flere i år
Fortsatt en del søkere uten plass

13 Bygg og anlegg Mange flere søkere Mange får plass
Det virker som kravet om lærlinger ved offentlige anbud begynner å virke!

14 Helse og oppvekstfag Flere uten plass iår
Behov for flere læreplasser i kommunene Lærekandidater

15 Noen utfordringer Mange søkere som ikke svarer når opplæringskontor og/eller bedrift tar kontakt Flere som ikke møter når de får en avtale om intervju med bedrift En gruppe søkere som mangler mer enn 2 fag fra vg1 og vg2 Ungdommen må svare når de blir kontaktet! Viktig av hjemadresse/e-post adresse og telefonnummer er oppdatert når de søker på Vigo.

16 Gledelig utvikling De fleste bransjer melder om ledige læreplasser
Mange sier de finner plass til en ny lærling, dersom det er match

17 Dokumenta-sjonsordning
Lærling Påbygg4, Fagskole, høgskole Lærekandidat Videregående skole FAGBREV og SVENNEBREV Praksis Kandidat /privatist Kompetansebevis 30 Mnd YSK 1 - 1,5 år Verdiskapning 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år lære – kandidat Lære Skole/ lærling Praksis + Tverrfageks. på vg3 nivå 3 år på skole Oversikt over ulike veier til fagbrev/svennebrev. Denne har de fleste av dere sett før, og kjenner ganske godt. Vil heller gå inn på noen av de spesielle ordningene (se neste lysbilde) 2 år på skole Grunn –kompetanse 2 år på skole Skole 1 år på skole Dokumenta-sjonsordning Opplæring

18 Alternativer til ordinærløpet 2+2
FOB (full opplæring i bedrift), elever rett fra ungdomsskolen FOB1 (full opplæring i bedrift etter fullført vg1) FOB2 for (automatiker-, dataelektroniker- og anleggsmaskinmekanikerfaget) For å søke FOB bør det foreligge en bedrift. Det betyr at skolen må samarbeide med opplæringskontorene og/eller næringslivet direkte. Søkerne oppfordres til å legge inn et skoleønske også, for å sikre seg dersom det ikke går i orden med læreplass.

19 Omfang av FOB i 2018 Søkere til FOB og FOB1, 1. ønske med rett Totalt søkere Fått plass Ikke plass Annet (trukket, takket ja til annet) FOB 25 10 8 7 FOB1 40 23 Totalt 65 33 18 14 Tall for 2018

20 Prakisbrevkandidat Praksisbrevordningen er en 2-årig praktisk opplæring Målgruppe: Elevgruppen er arbeidsorienterte ungdommer som har lite motivasjon for ordinær skole Et supplement til ordinær yrkesfaglig videregående opplæring hvor Praksisbrevet er et avsluttende fagnivå Etter oppnådd praksisbrev kan du enten gå ut i arbeidslivet, eller tegne ordinær lærekontrakt med sikte på fag-/svennebrev. Per i dag er det 1 praksisbrevkandidat (anleggsmaskinførerfaget)! Yrkesfaglig opphenting Praksisbrevordningen er en 2-årig praktisk opplæring. For mange søkere kan 4 års opplæring være en lang vei frem til et avsluttet løp. Praksisbrevordningen er et supplement til ordinær yrkesfaglig videregående opplæring hvor Praksisbrevet er et avsluttende fagnivå. Etter fullført opplæring skal praksisbrevkandidatene stå igjen med en kompetanse som arbeidslivet har behov for. Målgruppe Ordningen er i utgangspunktet åpen for alle, men er særlig rettet mot ungdom og rettighetselever som etter avsluttet grunnskole ønsker en mer praktisk opplæring. Søkerne til ordningen har svake skoleresultater fra ungdomsskolen og søker til yrkesfaglig utdanningsprogrammer i videregående opplæring. Dette er ungdom som vil stå i fare for å falle ut av videregående opplæring. Elevgruppen er arbeidsorienterte ungdommer som har lite motivasjon for ordinær skole. Gjennomføring Det legges vekt på praktisk opplæring de to første årene. Det blir gitt opplæring i fellesfagene Norsk, Matematikk og Samfunnsfag. Kandidaten får rettigheter og plikter som en ansatt i bedriften etter arbeidsmiljøloven. Opplæringen skjer med utgangspunkt i egne læreplaner som blir utarbeidet lokalt. Læreplanene skal ta utgangspunkt i formålet for faget, og hele kompetasemål hentes fra et valgt. utdanningsprogram på Vg1, med relevante trinn som bygger på hverandre, i Vg2 og Vg3. I tillegg skal kandidatene ha opplæring i norsk Vg1 og Vg2 (totalt 112t), matematikk Vg1 (totalt 84t) og samfunnsfag Vg2 (totalt 84t) . Opplæringen i disse tre fagene skal yrkesrettes og det skal gis ordinær vurdering. Sluttvurdering Opplæringen avsluttes med en praksisbrevprøve. Praksisbrevprøven skal prøve kandidatens kompetanse i faget slik den er beskrevet i den lokale læreplanen. Den gjennomføres etter samme prinsipp som fagprøven.  Praksisbrevkandidater skal i utgangspunktet ha bestått de fagene som er fastsatt for å få fremstille seg til prøve. Det utstedes et praksisbrev som dokumenterer kompetansen som er oppnådd. Kompetanse Etter disse to årene skal kandidaten kunne oppnå, og få dokumentert, en yrkeskompetanse som arbeidslivet kan bruke. Praksisbrevet skal sees som et delmål på veien mot fullt fagbrev. Kandidaten skal etter praksisbrevprøven kunne fortsette opplæringen og oppnå full kompetanse innen faget. Økonomi  Praksisbrevkandidaten skal ha lønn som avtales mellom kandidaten og bedrift. Lærebedriften som tar inn kandidaten får tilskudd for begge årene. Hvis Fylkeskommunen tar ansvar for deler av opplæringen (eks. fellesfagsundervisning) blir tilskuddet tilsvarende forkortet.

21 Nytt kryssløp - overgang fra Vg1 studiespesialisering til alle yrkesfag på Vg2
Ordningen gjelder for elever som har fullført Vg1 studiespesialisering. De har fullført kravet til fellesfag på Vg2 på yrkesfag, og det frigjør 196 årstimer til opphenting av programfag fra Vg1 i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet. De 196 timene der elevene skal hente kompetansemål fra programfagene på Vg1 blir et eget fag, med navnet yrkesfaglig opphenting.

22 Melding om mulig tilrettelegging av opplæring i skole og bedrift (tidligere Skjema 3)
Viktig at skolen innhenter informasjon fra den/ de som kjenner eleven best fra praksisfeltet. Oppfordring: Samarbeid med lærerne i programfag og YFF om utfylling av skjema. Si noe om hvordan det har fungert i YFF. Hva skal til for å lykkes i bedrift? Tenk målgruppe for informasjonen (bedriften og faglige ledere). Skjemaet blir sendt til bedriften. Viktig å få fram hvilken tilrettelegging som er viktig. Vi er ikke interessert i diagnosen, men hva som fungerer, hva som ikke fungerer og hvilke tiltak som er prøvd ut.

23 Vedleggsskjema til søknad om formidling som lærekandidat (tidligere Skjema 4)
Viktig å fylle ut sammen med de som søker 1. februar (lærekandidater) Skriv gode stikkord i merknadsfeltet Pedagogisk rapport lastes opp

24

25 Strategiområde 2: Livsmestring
Bidra til å utvikle hele mennesket gjennom god opplæring og oppfølging Understreke sammenhengen mellom læring og livsmestring Mange unge rapporterer om negativt selvbilde og lettere psykiske plager

26 Identitet, selvfølelse, mening
Empati Tilhørighet Relasjoner Samarbeid Kommunikasjon Mediehåndtering Sosial støtte Sosialt nettverk Forstå følelsers betydning Impulskontroll Etisk refleksjon Motivasjon Trygghet Ansvarlighet Utholdenhet Selvledelse Kunnskaper og ferdigheter Kritisk tenking Problemløsning Kreativitet Hukommelse Læringsstrategier Personlig økonomi Fysisk aktivitet, trening Sovevaner Kosthold Livsstil Fysisk Kognitiv Sosial Emosjonell Livsmestring Fysisk aktivitet, trening Sovevaner Kosthold Livsstil Kunnskaper og ferdigheter Kritisk tenking Problemløsing Kreativitet Hukommelse Læringsstrategier Personlig økonomi Identitet, selvfølelse, mening FYSISK KOGNITIV Identitet, selvfølelse, mening Forstå følelser betydning Impulskontroll Etisk refleksjon Motivasjon Trygghet Ansvarlighet Utholdenhet Selvledelse Empati Tilhørighet Relasjoner Samarbeid Kommunikasjon Mediehåndtering Sosial støtte Sosialt nettverk EMOSJONELL SOSIAL

27 Tiltak Skoleeiernivå Skoleleder/faglig leder nivå
Lærere, instruktører og andre ansatte Gi gode rammer for helse- og trivselsfremmende aktiviteter Initiere utviklingsprosjekt om livsmestring i samarbeid med eksterne fagmiljøer Bidra til å utvikle en felles mal for elev- og lærlingesamtaler der elementene i livsmestring får en sentral plass Utvikle indikatorer for å følge elever og lærlingers livsmestring, og bidra til at resultatene brukes i forbedrings- og utviklingsarbeid Bidra til felles forventninger til kontaktlærere og instruktører Lage en felles rutine for hvordan lærestedene skal forebygge og håndtere mobbing og krenkelser Videreutvikle arbeidet med karriereveiledning fra grunnskole og ut videregående opplæring Skoleledere og faglige ledere: Gjøre nye elever tidlig kjent med medelever og lærere og etablere et godt klassemiljø La elevråd og skolemiljøutvalg være pådrivere i utvikling av skolemiljøet Arbeide kontinuerlig med miljøet på alle læringsarenaer for å forebygge utenforskap, mobbing og krenkelser Sørge for at rutiner for å identifisere, kartlegge og følge opp elever og lærlinger med faglige og/eller sosiale utfordringer, blir fulgt oppLærere, instruktører og andre ansatte: Etablere positive relasjoner til elevene og lærlingene Bli tidlig kjent med elevene og lærlingene og deres behov Ta opp livsmestring i klasser og i elev- og lærlingesamtalene, både de kognitive, fysiske, emosjonelle og sosiale elementene, og bidra til at elever og lærlinger får øve på å sette ord på og håndtere egne følelser, relasjoner og handlingsmønstre Samarbeide med kolleger og ledere om tiltak for å øke elevers og lærlingers livsmestring

28 Livsmestring Egne tiltak for lærlinger og lærekandidater:
Fellessamling for lærlinger/lærekandidater våren 2019 Helserådgiver for lærlinger, starter 1. januar Lærlingrådet Livsmestring er tema på samarbeidsmøter for skolene, opplæringskontor og fagopplæring (det 4-årige løpet) En del elever har også andre ikke-faglige utfordringer som kan gjøre at det blir utfordringer med å finne læreplass. De videregående skolene jobber aktivt med styrking av livsmestring, og vi følger opp med tiltak for lærlinger og lærekandidater.

29 Nyttige nettsteder (Velg Opplæring i bedrift) (generell informasjon om yrkesfag) (samlet oversikt over alle opplæringskontor i Vestfold) Og selvfølgelig (informasjonen er oppdatert for Vestfold), og

30 Hentet fra https://www. yrkesfag


Laste ned ppt "Rådgiversamling 21. november 2018 v/ fagopplæringssjef Kristina Rabe"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google