Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/2-2012 Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hva er forsvarlighet i LAR?
Når sykehus blir butikk – 1
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Serviceerklæringer i Oslo kommune
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Praksiskonsulentordningen i Norge
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Brukerforum voksenpsykiatri
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Forebyggende innsatser i skolen
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
WayBack 1 WayBack er en bro tilbake til samfunnet.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Langtidsplan og budsjett
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/ Nasjonalt kompetansesenter for multippel sklerose Interessekonflikter: Ingen

SNF AS, Rapport nr. 06/08: Økonomisk styring i helseforetak – avdelingslederens holdning til økonomiansvar ”Det er bekymringsfullt at flere avdelingsledere mener at god medisinsk faglig kvalitet er en målsetting som vanskelig kan kombineres med budsjettbalanse i avdelingen. Betyr det at vi er inne i en utvikling der helseforetakene i praksis utvikler strategier som ikke er i tråd med de medisinsk faglige målsettingene?”

SNF AS, Rapport nr. 06/08: Økonomisk styring i helseforetak – avdelingslederens holdning til økonomiansvar ”Det er bekymringsfullt at flere avdelingsledere mener at god medisinsk faglig kvalitet er en målsetting som vanskelig kan kombineres med budsjettbalanse i avdelingen. Betyr det at vi er inne i en utvikling der helseforetakene i praksis utvikler strategier som ikke er i tråd med de medisinsk faglige målsettingene?” MS-nevrologene ønsker å gi den behandling til enhver tid vurderes som den beste for hver enkelt pasient (konsistent med medisinsk faglige målsetting) På høyere organisatoriske nivåer treffes beslutninger som begrenser muligheten for det (i forbindelse med planlegging av sykehusenes drift) I rapporten argumenteres det for å fjerne begrensningene

Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Hva vektlegges ved valg av sykdomsmodifiserende MS-behandling? Bakgrunn: Signaler om at MS-pasienter ikke hadde fått den medisinsk sett beste tilgjengelige behandling, fordi det ville føre til for stor belastning på sykehuset budsjett, og at årsaken kunne ligge i den innsatsstyrte delen av finansieringssystemet Formål: Vurdere behovet for endringer Kildemateriale: Eksisterende rapporter og utredninger Egen intervju-/spørreskjemaundersøkelse

Resultater av litteraturgjennomgang – bruk av systemet Dagens finansieringssystem har svakheter som vil kunne lede til uønskede vridninger i behandlingstilbud Størst sannsynlighet hvis prinsippene for HODs finansiering av RHFene føres umodifisert videre til RHFenes finansiering av HFene og deres finansiering av avdelinger etc., og hvis det brukes alene HOD presiserer at: Prinsippene må modifiseres dersom det skal brukes på lavere nivåer Det må tas hensyn til alle HODs styringsinstrumenter

Resultater av litteraturgjennomgang – HODs mål for behandlingsvirksomhet: Medisinske hensyn skal være overordnet økonomiske St. meld. nr. 5 ( ) Inntektssystem for spesialisthelsetjenesten: Prioritering basert på lønnsomhetsbetraktninger ikke vil være forenlig med det helhetsansvaret regionale helseforetak har for å sørge for spesialisthelsetjenester til befolkningen Den behandling som er den beste for den enkelte pasient medisinsk vurdert skal alltid velges

Intervju-/spørreskjemaundersøkelse blant norske nevrologer – resultater 1: Ved beslutninger om sykdomsmodifiserende MS-behandling blir størst vekt lagt på nevrologens egen vurdering av hvilken behandling som vil være best for den enkelte pasient, og faglige retningslinjer, og minst vekt på økonomiske konsekvenser for avdeling/sykehus To årsaker Klare signaler om at medisinske vurderinger skal legges til grunn Plassering av finansieringsansvaret «skaper avstand» I tråd med HODs ønsker for bruk Trekker i retning av at beslutninger som blir tatt vil være konsistente med HODs mål, men bildet er nyansert

Intervju-/spørreskjemaundersøkelse blant norske nevrologer – resultater 2: 2 tilla økonomiske konsekvenser for avdeling/sykehus ”Stor vekt” Begge fra sykehus hvor medikamentkostnadene ved all sykdomsmodifiserende MS-behandling ble belastet avdelingsbudsjettet 74 % tilla økonomiske konsekvenser en viss vekt Legeetiske retninglsinjer (Unødige eller overflødig kostbare metoder må ikke benyttes)

Intervju-/spørreskjemaundersøkelse blant norske nevrologer – resultater 2: 2 tilla økonomiske konsekvenser for avdeling/sykehus ”Stor vekt” Begge fra sykehus hvor medikamentkostnadene ved all sykdomsmodifiserende MS-behandling ble belastet avdelingsbudsjettet 74 % tilla økonomiske konsekvenser en viss vekt Legeetiske retninglsinjer (Unødige eller overflødig kostbare metoder må ikke benyttes) Lojalitet mot overordnede beslutninger i forbindelse med plan- leggingen av sykehusenes drift, med kostnadsreduksjoner som mål For MS, Påbudet om å følge LIS-anbefalingen om rimeligste 1.-linjeprepart Særlig omstendelige, internt utarbeidede rutiner for foreskriving av 2.-linje preparatet (det dyreste) Prioriteringsforskriften (Samsvar mellom forventede kostnader og effekter)

Intervju-/spørreskjemaundersøkelse blant norske nevrologer – resultater 2: 2 tilla økonomiske konsekvenser for avdeling/sykehus ”Stor vekt” Begge fra sykehus hvor medikamentkostnadene ved all sykdomsmodifiserende MS-behandling ble belastet avdelingsbudsjettet 74 % tilla økonomiske konsekvenser en viss vekt Legeetiske retningslinjer (Unødige eller overflødig kostbare metoder må ikke benyttes) Lojalitet mot overordnede beslutninger i forbindelse med plan- leggingen av sykehusenes drift, med kostnadsreduksjoner som mål For MS, Påbudet om å følge LIS-anbefalingen om rimeligste 1.-linjeprepart Særlig omstendelige, internt utarbeidede rutiner for foreskriving av 2.-linje preparatet (det dyreste) Prioriteringsforskriften (Samsvar mellom forventede kostnader og effekter) 55 % ville foreskrevet mindre det LIS-anbefalte 1.-linje preparatet 19 % mer av 2.-linjepreparat, uten påleggene

Intervju-/spørreskjemaundersøkelse blant norske nevrologer – konklusjoner: Når 55 % ville foreskrevet mindre av det rimeligste (LIS-anbefalte) 1.- linjepreparatet må bruken av øvrige 1.-linjepreparater ha vært for liten, i strid med målsettingen om at beste behandling skal velges Siden pålegget om å benytte det rimeligste preparatet som førstevalg har kostnadsreduksjon som mål vil behandlingspraksisen også ha vært i strid med målsettingen om at lønnsomhetshensyn ikke skal påvirke behandlingsvalg Når 19 % ville foreskrevet mer av (det dyreste) 2.-linjepreparatet må bruken ha vært for liten i forhold til bruken av 1.-linjepreparater, i strid med målsettingen om at beste behandling skal velges Siden økonomiske overveielser i alle fall i noen grad må antas å ha ligget bak også de noe strengere retningslinjene for å gi 2.-linjepreparatet vil også denne praksisen ha vært i strid med målsettingen om at økonomi ikke skal avgjøre behandlingsvalg

Finansiering av spesialisthelsetjenesten i Norge - konsekvenser for MS-pasientene, løsninger? Flere av HODs styrings- og kontrollverktøy inneholder insentiv til å legge økonomiske vurderinger til grunn for behandlingsvalg, for å spare kostnader Per i dag har de øvrige styrings- og kontrollverktøyene ikke vært tilstrekkelige til å motvirke insentivene Skal problemet løses må insentivene i seg selv fjernes 100 % kompensasjon: Gjennom ISF-systemet, eller gjennom Folketrygden De som treffer behandlingsrelevante beslutninger vil kun vurdere det medisinske

Motargumenter 1: Økte medisinkostnader for samfunnet? Sykdomsmodifiserende behandling gir lavere kostnader til annet stell og pleie og en økt verdiskaping som mer enn oppveier behandlingskostnaden

Motargumenter 2: Særordninger - HOD ønsker et rent system I en situasjon der vi står overfor en sykdom som kan invalidisere mennesker og gjøre dem 100 % pleietrengende, reduserer deres livskvalitet med rundt ¼ gjennom mesteparten av deres liv og forkorter forventet levealder med 10 – 15 %, og behandlinger som vil kunne øke pasientenes funksjonsevne og livskvalitet gjennom resten av deres liv, og redusere sannsynligheten for de mest alvorlige utfallene, og som i tillegg reduserer samfunnets totale helsekostnader kan argumentet synes svakt