TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Kontraktsoppfølging mv.
Sommervikar i Blend.
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvordan berede grunnen for de gode………
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
SCM 04: Designing Distribution Networks
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
E-handel.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-Møbel.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Elektronisk forretningsdrift
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Felles anskaffelse av LMS
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Frederic Ottesen 23. september 2011
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Organisering av IKT området
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Teknisk utstyr database
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
BIT-konferansen 1999 BIT-programmet - pågående og planlagt virksomhet BIT-konferansen 1999 Olav Bardalen, SND.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
SINTEF Energiforskning AS 1 Funksjonsbeskrivelse full-skala utbygging av avanserte måle- og styringssystemer Ingeborg Graabak SINTEF Energiforskning.
Forelesere ved Institutt for Økonomi og Informatikk ved HSN er oppdragsgivere i dette prosjektet. Videreutvikling av bachelor prosjektet PUR som ble gjennomført.
FREMTIDENS VINDERHOLD
RIS-metoden for prosessforbedring
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Langtidsplan og budsjett
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kraljic matrise.
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel Et eksempel fra konfeksjonsindustrien Djupvik AS Produsent av arbeidstøy og vernetøy

STRATEGISK UTGANGSPUNKT Utenlandsk produksjon Mål: lavest mulig sømkostnader Masseproduksjon Lang ledetid Spredd på ulike anlegg i ulike land Etterspørselsituasjon: Kunde ønsker billigst mulig produkt levert omgående (fra lager) Norsk produksjon Mål: fleksibilitet Kundetilpassede løs-ninger Kort leveringstid Små serier (1-100 stk) Etterspørselsituasjon: Kunde ønsker en tilpasset løsning (design, funk-sjonalitet osv.)

ETTERSPØRSELSITUASJONER Utenlandsk produksjon Logistikkutfordringer - flere råvarelager Produksjonsplanlegging  A Lagerført modell Kjent modell Ukjent modell Norsk produksjon Rigid fleksibilitet Fordrer system som kan styre og forenkle ”mulighetenes verden” Avhengig av automatisk kommunikasjon mellom innkjøp, kundeordre og produksjon Avhengig av konfigurering B C Lagerførte råvarer  Ikke lagerførte råvarer D E

HOVEDUTFORDRINGER Definere ”riktig” behov for IT-løsning i forhold til aktuelle IT-leverandører bedriftens strategi og mål egen kompetanse og evne til gjennomføring tilgjengelig tid til utvikling/implementering kostnadsrammer

IMPLEMENTERING BLOD...SVETTE...OG TÅRER... Hovedinntrykk underveis i prosessen BLOD...SVETTE...OG TÅRER...

IMPLEMENTERING Problemer: Dra prosessen i gang og holde kontinuitet Ta riktig utgangs-punkt Internt personell til å jobbe med utvikling tid kompetanse Løsninger? Større prosjektfaglig kompetanse hos leverandør? Større forståelse for bedriftsspesifikke problemstillinger? Bedre evne til å se løsningsforslag i ”5. konsekvens”?

BRANSJEKUNNSKAP Innser vanskeligheten for en IT-leverandør å kjenne alle bransjer ”godt nok” Etterlyser likevel bedre kommunikasjon med IT-leverandør kommunikasjon foregikk ofte med svært ulikt syn på og utgangspunkt om saker

INVOLVERING HOS DJUPVIK Prosjektorganisasjon = brukerne Brukerne var selv med på utvikling og implementering utfordring å vekte mellom daglige oppgaver og prosjektoppgaver i ulike faser av implementeringen

FUNKSJONALITET ”Katastrofe”-tilstander underveis gap mellom ønsket og reell funksjonalitet Funksjonalitet oppfyller i dag konseptet på de mest kritiske områder kostnads- og tidkrevende å oppnå full funksjonalitet - 90% løsninger ”godt nok” utviklingen tar oss igjen i nye releaser

POSITIVE RESULTAT Oppfyllelse av strategi om ordrestyrt produksjon på anlegget i Norge Movex som ”mor” med integrasjon mot ulike system Tidsbesparelser og bedre kontroll vedr. ordre / fakturering / lagerhåndtering Automatikk fra kundeordre til oppbygging av arbeidsordre for produksjon

EFFEKT AV BIT-PROGRAMMET + Lavere økonomisk risiko Oppnår høyere prioritet hos leverandør Større ambisjonsnivå Understøtter bedriftens ønske om å være utviklingsorientert - Inkluderer flere parter tungt i forhold til prosessen Usikre rammebetingelser tilskudd gis i flere faser Krevende å være innovatør går på bekostning av daglig drift / andre prosjekt

FRAMTIDEN OG IT LOGISTIKK Styring av material og produksjon på flere anlegg MARKED E-handel Markedskrav om IKT