1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
BraWeb Bestilling.
Status for vannforvaltning i Møre og Romsdal
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Hvordan lager du en konto?
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? En presentasjon av utviklingsprosjektet Nasjonal Booking Switch Hva – når – hvordan og hvem? Pr Solastranda.
Praktisk info til prosjektkunder
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Tredje presentasjon – foreløpig versjon av publiseringsløsningen PRO109 Gruppe BårdKirkeeng (Gruppeleder)
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Salgsteknikker & Sosial media

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
American Express – Ny medlemsfordel i YS
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger
Bergen 25. februar 2010 Frode Myrseth
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Hvem stakk av med produkteieren min?
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Boligtorget 3.0 Erfaringer å langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
1 BIT Reiseliv Brukerforum Oppsummering konnektorundersøkelsen.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Reservasjonen er fullført
Teknisk gjennomgang Systemdesign Komponenter og flyt.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl – Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Metode for systembeskrivelse og
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Kommunale erfaringer og muligheter Hvilke nye muligheter gir WMS? Viktige forutsetninger for å få kommunene til å satse på WMS Hvordan komme i gang?
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
1 Katalogtjenesten i geoNorge.no. 2 Geodatakatalog Generisk innsynsløsning Innsynsløsning kart og fagdata Nedlasting og bestillingstjeneste Hjemmeside.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Gruppe- og bedriftssalg
Oslo Politis Idrettslag (OPIL) / Bordtennisgruppa
Rekruttere elever til å lage innhold
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009

2 NBS’ største innledende utfordring Regelmotoren som tar høyde for alle Interessenter og Funksjonalitetsområder

3 Eksempler på delprosjekter Skisse 1 til Brukergrensesnitt Best Practice studie blant ”konkurrentene” Scenario utarbeidelse (bruker scenarioer) Beslutte hvilke Regler som skal gjelde/implementeres i Fase 1|/Fase 2 Planleggingsarbeide og avtaleinngåelse med VisitNorway Definere/forhandle frem konnektoravtalene Kravspesifikasjon for integrasjonen NBS/VisitNorway Ytterligere markedsundersøkelse på VisitNorway i januar/februar Definere innholdsbehov og planlegge innholdsprosjekt Forretningsplan utarbeidelse Gjennomføre innholdsprosjekt Definere kvalitetskrav /prosedyrer Definere statistikk-/rapporteringsbehov til de ulike interessentene + Utviklingen

4 VisitNorway/NBS - Hvor skal ansvaret for innholdet ligge? Hotels/Oslo/Availability/?xs Annonser Info/etc ?? ? ?? ? Annonser Info/etc ? Nasjonal Travel Switch VisitNorway VisitNorway artikkel/infoside NBS – søkeresultat hotell NBS – handlekurv Theme/Where-to-stay/Hotels/

5 Kravspesifikasjon VisitNorway – Søkemuligheter og søkeresultater Søkeresultatene skal være relevant og kunne tilbys/vises integrert med –Destinasjonssider –Aktivitetssider –Produktoversikten –Kampanjer –Produktsider Eksempelvis betyr dette at –når turisten står på siden for Ålesund ( Sunnmore/) så skal det her først vises produkter fra Ålesund og Sunnmøre dersom dette finnes. Sunnmore/ –om kunden står på side for overnatting i Ålesund ( Sunnmore/Where-to-stay-in-Alesund-and-Sunnmore/) eller Ting å gjøre i Ålesund ( Norway/Alesund-and-Sunnmore/What-to-do-in-Alesund-and-Sunnmore/) skal han få valg mellom bookbare produkter i Ålesund og ikke i Lillestrøm. Sunnmore/Where-to-stay-in-Alesund-and-Sunnmore/ Norway/Alesund-and-Sunnmore/What-to-do-in-Alesund-and-Sunnmore/

6 Kravspesifikasjon VisitNorway – Produktside funksjonalitet På selve produktsiden (eksempel: skal følgende data være tilgjengelig når siden lastes:: –tilgjengelighetskalender (30 neste dager) –lavpriskalender (best buy neste 6/12 mnd) –prisinformasjon (overskuelig fremtid) –antall senger / rom / fasiliteter –spesielle tilbud –knapp til booking / legg i handlekurv Med hensyn til produkter i kategorien for transport så flytter vi brukeren over til Nasjonal booking så fort som mulig, med unntak av informasjon om flighter, reisetider og enkelte kampanjer Informasjon, regler for bestilling, vilkår etc må ligge hos nasjonal booking men må kunne hentes inn på visitnorway.

7 En bra start

8 Best practice – Hva gjør ”konkurrentene”? Hvem skal vi la oss inspirere av? –Nasjonale og regionale turistportaler –Charteroperatører –Nasjonale aktører –Reiseplanleggere/bestillingsplanleggere –Internasjonale hotellbooking/transportbooking portaler

9 Prosess for å evaluere og hente det ”lille ekstra” fra Best Practice nettstedene –Studer følgende elementer på Best practice nettstedene Oppbygging og plassering av søkefelt på portaler Søk –Valgmuligheter –Presentasjon Produktpresentasjon –Kartløsning –Produktinfo Reiseplanlegger/Bestillingsplanlegger Tilbudskalender/Lavpriskalender Handlekurv/Booking Tilleggssalg Bekreftelser/annen kommunikasjon Bruk av Service Center SEO –Analyse og listing/prioritering av gode ideer

10 Best practice eksempel - Produktinfo på Expedia

11 Best practice eksempel - Søkebilde på Expedia

12 Best practice eksempel – Søkeresultat på Hotels.com

13 Best practice eksempel – Kartløsning på Hotels.com

14 Andre avklaringspunkter Skal det være destinasjonsorientert eller en mer kundeorientert model ? –Med kundeorientert menes å presentere søkeresultat uavhengig av destinasjonsgrenser – f.eks. innenfor 20km fra bysentrum eller 5 km fra flyplass Hvilke kriterier for prioritering i søkeresultat bør vurderes for Fase 1/Fase 2? Random innenfor by/område, pris, alfabetisk, kjede, stjerne kategori, avstand fra byens senterpunkt/flyplass/landemerke (f.eks. Rådhus, Holmenkollen Ski Jump), etc Hvordan kan en evt. Reiseplanlegger/Bestillingsplanlegger fungere? Eierskap til registrerte brukere/bestillere (databaseeierskap og bruksretter) Mersalg Newsletter Språkambisjon Fase 1/Fase 2

15 ”Bookbar” er ikke godt nok

16 Løsning/regelmotor må ta høyde for inntektsmuligheter for National Booking Switch Transaksjonsgebyr for leverandør – fra produkteiere Provisjon – fra produkteiere Klikkannonse inntekter i booking bilder. For annonsører –Google AdSense –Banner annonse salg Bestillingsgebyr – for bestillere Avbestillingsbeskyttelse – for bestillere Service avgifter – for bestillere Endrings-/avbookingsgebyr – for bestillere